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Englich
Electric Lightning |
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Military Aircraft of
the World |
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Development |
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Entwicklung |
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The English Electric
Lightning is a supersonic fighter aircraft of the Cold War era. It was
designed, developed, and manufactured by English Electric, which was
subsequently absorbed by the newly formed British Aircraft Corporation.
It was then marketed as the BAC Lightning. The Lightning was the only
all-British Mach 2 fighter aircraft. Although it was the RAF's primary
interceptor for more than two decades it was never required to attack
another aircraft.
The Lightning is powered by two Rolls-Royce Avon turbojet engines in a
unique staggered stacked installation in the fuselage. The Lightning was
developed to intercept increasingly capable bomber aircraft (Tupolev
Tu-16, Tupolev Tu-22, Tupolev Tu-95), and thus has exceptional rate of
climb, ceiling, and speed; pilots have described flying it as "being
saddled to a skyrocket". This performance made the Lightning a "fuel-critical"
aircraft, meaning that its missions are dictated to a high degree by its
limited range. Later developments provided greater range and speed along
with aerial reconnaissance and ground-attack capability. |
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Die English Electric Lightning
ist ein Überschalljagdflugzeug der Kalten Kriegsära. Es wurde von English
Electric entworfen, entwickelt und hergestellt, das anschließend von der neu
gegründeten British Aircraft Corporation aufgenommen wurde. Es wurde dann
als BAC Lightning vermarktet. Die Lightning war der einzige britische Mach
2-Kampfflugzeug. Obwohl es der wichtigste Abfangjäger der RAF in mehr als
zwei Jahrzehnten war, war es niemals erforderlich, ein anderes Flugzeug
anzugreifen.
Die Lightning wird von zwei Rolls-Royce Avon-Turbojet-Motoren in einer
einzigartigen gestaffelten gestapelten Anlage im Rumpf angetrieben. Die
Lightning wurde entwickelt, um zunehmend fähige Bomberflugzeuge abzufangen (Tupolev
Tu-16, Tupolev Tu-22, Tupolev Tu-95) und hat somit eine außergewöhnliche
Steiggeschwindigkeit und Geschwindigkeit; Piloten haben beschrieben, es als
"zu einem Raketen" gesattelt zu fliegen. Diese Leistung machte die Lightning
zu einem "kraftstoffkritischen" Flugzeug, was bedeutete, dass seine
Missionen in hohem Maße durch seine begrenzte Reichweite diktiert werden.
Spätere Entwicklungen stellten eine größere Reichweite und Geschwindigkeit
zusammen mit Luftaufklärung und Bodenangriff Fähigkeit. |
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Variants |
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Versionen |
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F.1 |
Development batch aircraft,
single-seat fighters, Nose-mounted twin 30 mm ADEN cannon, 19 built
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F.1 |
Serienmaschinen, Einsitziger
Jäger, zwei 30 mm ADEN Kanonen in der Flugzeugnase, 19 Maschinen |
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F.1A |
Single-seat fighter, with
Avon 210R engines, an inflight refuelling probe, 28 built. |
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F.1A |
Einsitziger Jäger, mit Avon 210R
Triebwerken, Luftbetankungssonde, 28 Maschinen. |
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F.2 |
Single-seat fighter,
improved variant of the F.1), 44 built |
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F.2 |
Einsitziger Jäger,
verbesserte Variante der F.1), 44 Maschinen |
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F.2 |
Single-seat fighter, with
Avon 211R engines, retained ADEN cannon ,31 converted from F.2 |
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F.2 |
Einsitziger Jäger, mit
Avon 211R Triebwerken, und beibehalten der ADEN Kanonen, 31 umgebaute F.2 |
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F.3 |
Single-seat fighter with
upgraded AI-23B radar, Avon 301R engines, Red Top missiles, and deletion
of ADEN cannon. 70 built |
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F.3 |
Einsitziger Jäger mit
modernisiertem AI-23B Radar, Avon 301R Triebwerken, Red Top Raketen und
entfernung der ADEN Kanonen. 70 Maschinen |
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F.3A |
Single-seat fighter with
extended range of 800 miles due to large ventral tank and new cambered
wings.16 built |
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F.3A |
Einsitziger Jäger mit
erweiterten Reichweite von 800 Meilen mit großen ventralen Tank und neue
gewölbtem Flügel.16 Maschien |
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T.4 |
Two-seat side-by-side
training version, based on the F.1A; two prototypes and 20 production
built |
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T.4 |
Zweisitzige Trainingsversion (Side-by-Side),
basierend auf der F.1A; Zwei Prototypen und 20 Serienmaschinen |
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T.5 |
Two-seat side-by-side
training version, based on the F.3; 22 built. |
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T.5 |
Zweisitzige Trainingsversion (Side-by-Side),
basierend auf dem F.3; 22 Maschinen |
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F.6 |
Single-seat fighter,
improved longer-range variant, Red Top missiles.39 built, nine converted
from F.3 and 15 from F.3A. |
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F.6 |
Einsitziger Jäger, verbesserte
Langstrecken-Variante, Red Top Raketen.39 Maschinen, neun umbaut aus F.3 und
15 aus F.3A. |
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F.52 |
Slightly modified F.2 for
export to Saudi Arabia |
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F.52 |
Leicht modifizierte F.2 für den
Export nach Saudi-Arabien |
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F.53 |
Export version of the F.6
for the Kuwaiti Air Force, and Royal Saudi Arabian Air Force |
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F.53 |
Exportversion der F.6 für die
Kuwaitische Luftwaffe und die Royal Saudi Arabian Air Force |
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T.54 |
T.4 two-seat trainers
supplied to Saudi Arabia |
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T.54 |
Zweisitzige T.4-Trainer nach
Saudi-Arabien geliefert |
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T.55 |
export version of the T.5
for the Kuwaiti Air Force, and Royal Saudi Arabian Air Force |
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T.55 |
Exportversion des T.5 für die
Kuwaitische Luftwaffe und die Royal Saudi Arabian Air Force |
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Prototypes |
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P.1B
Prototype (1958) |
Royal Air Force |
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English Electra F.1A
Lightning |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
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English Electra F.2A
Lightning |
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Royal Air Force |
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English Electra F.3
Lightning |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
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English Electra T.4
Lightning |
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English Electra |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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English Electra T.5
Lightning |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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English Electra F.6
Lightning |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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English Electra F.53
Lightning |
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Kuwait
Air Force |
Kuwait
Air Force |
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English Electra T.55
Lightning |
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Kuwait
Air Force |
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Specifications |
F.6 |
Wingspan |
Spannweite |
10.60 m |
Length |
Länge |
16.80 m |
Height |
Höhe |
5.97 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
44.08 m² |
Engine |
Motor |
2 × Rolls-Royce Avon 301R
afterburning turbojets 16,000 lbf each |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
2,100 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
14,092 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
20,752 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
100 m/s |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
16,000 m |
Range |
Reichweite |
1,370 km |
Armament |
Bewaffnung |
2× 30 mm cannon
2 Firestreak or 2× Red Top missiles |
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Text: |
Michael E. Fader |
Drawings: |
Michael E. Fader |
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