.

Fairey Swordfish

.

Military Aircraft of the World

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The Fairey Swordfish was a biplane torpedo bomber designed by the Fairey Aviation Company. Originating in the early 1930s, the Swordfish, nicknamed "Stringbag", was operated by the FAA, in addition to having been equipped by the RAF.

In 1933 Fairey commenced development of an entirely new three-seat naval aircraft, intended for the twin roles of aerial reconnaissance and torpedo bomber. Receiving the internal designation of T.S.R. I, standing for Torpedo-Spotter-Reconnais-sance I, the proposed design adopted a biplane configuration and a single 645 hp Bristol Pegasus IIM radial engine as its powerplant. Development of the T.S.R. I was in parallel to Fairey's activities upon Air Ministry Specification S.9/30. On 17. April 1934, the prototype T.S.R II performed its maiden flight.

In early 1936, an initial production contract for 68 Swordfish aircraft was received, as the Swordfish I. On 18. August 1944, production of the Swordfish was terminated; the last aircraft to be delivered, a Swordfish III, was delivered that day. Almost 2,400 aircraft had been built.

 

Die Fairey Swordfish war ein Doppeldecker-Torpedobomber, der von der Fairey Aviation Company entworfen wurde. Ursprünglich in den frühen 1930er Jahren, wurde die Swordfish, mit dem Spitznamen "Stringbag", von der FAA betrieben, zusätzlich zu Einheiten der RAF.
1933 begann Fairey mit der Entwicklung eines völlig neuen dreisitzigen Marineflugzeugs, das für die Doppelrolle als Luftaufklärer und Torpedo-bomber bestimmt war. Erhalt der internen Bezeich-nung T.S.R. I, das für Torpedo-Spotter-Reconnais-sance I steht, nahm das vorgeschlagene Design eine Doppeldecker-Konfiguration und einen einzigen 645 PS starken Bristol Pegasus IIM-Sternmotor auf. Entwicklung des T.S.R. Ich war parallel zu Faireys Aktivitäten bezüglich Air Ministry Specification S.9/30. Am 17. April 1934 absolvierte der Prototyp T.S.R II seinen Jungfernflug.
Anfang 1936 wurde ein erster Produktionsvertrag für 68 Swordfish-Flugzeuge als Swordfish I. Am 18. August 1944 wurde die Produktion des Swordfish eingestellt; Das letzte ausgelieferte Flugzeug, eine Swordfish III, wurde an diesem Tag ausgeliefert. Fast 2.400 Flugzeuge wurden gebaut.

         

      .

Variants

 

Versionen

 

Mk. I

First production series.

Mk. I

Erste Serienversion

 

Mk. II

Version with metal lower wings to enable the mounting of rockets, introduced in 1943.

 

Mk. II

Version mit Metallbeplanktem unteren Flügel, um Raketen mitführen zu können, eingeführt 1943.

 

Mk. III

Version with added large centrimetric radar unit, introduced in 1943.

 

Mk. III

Version mit zusätzlicher großem  Radargerät, eingeführt 1943.

 

Mk. IV

Last serial built version with an enclosed cabin for use by the RCAF

 

Mk. IV

Letzte Serienversion mit einer geschlossenen Kabine für den Einsatz durch die RCAF

..

Armed Forces  
 

 

 

Royal Australien AIr Force

Royal Air Force

Royal Air Force

 

 

 

Royal Air Force

Royal Air Force

Royal Air Force

 

 

 

Royal Air Force

Royal Air Force

Royal Air Force

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

 

 

 

 
 

Royal Air Force

Royal Navy

Royal Navy

.

Civil Aviation  
 

 

 

   

Fairey Aviation Company (1934)

   
.
 
Specifications Swordfish II

Wingspan

Spannweite

13.87 m

Length

Länge

10.87 m

Height

Höhe

3.76 m
Wing area Flügelfläche 56.40 m²

Engine

Motor

1 × Bristol Pegasus IIIM.3 radial engine, 690 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

224 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,900 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,500 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,870 m

Range

Reichweite

879 km

Armament

Bewaffnung

2 x 7.7 mm maschine gun up to 750 Kg of Bombs / Rockets or one Torpedo

Capacity

Zuladung Crew 3
.

Text:

-

Drawings:

Michael E. Fader

.

-

last update 23. February 2023

written 20. February 2023

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -