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Gloster Meteor |
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Development |
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Entwicklung |
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The Gloster Meteor was the
first British jet fighter and the Allies' only operational jet aircraft
during the Second World War. The Meteor's development was heavily
reliant on its ground-breaking turbojet engines, pioneered by Sir Frank
Whittle and his company, Power Jets Ltd.The Meteor first flew in 1943
and commenced operations on 27 July 1944 with No. 616 Squadron.
Nicknamed the "Meatbox", the Meteor was not a sophisticated aircraft in
its aerodynamics, but proved to be a successful combat fighter.
Several major variants of the Meteor incorporated technological advances
during the 1940s and 1950s. Thousands of Meteors were built to fly with
the RAF and other air forces and remained in use for several decades.
The Meteor saw limited action in the Second World War. Meteors of the
RAAF fought in the Korean War. |
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Die Gloster Meteor war der erste
britische Jet-Jäger und der einzige operative Düsenflugzeug der Alliierten
während des Zweiten Weltkrieges. Die Entwicklung des Meteors war stark von
den bahnbrechenden Turbojet-Motoren abhängig, die von Sir Frank Whittle und
seinem Unternehmen Power Jets Ltd. Die Meteor flog zuerst 1943 und wurde am
27. Juli 1944 mit dem Nr. 616 Squadron in Dienst genommen. Mit Spitznamen
der "Meatbox", war der Meteor kein anspruchsvolles Flugzeug in seiner
Aerodynamik, erwies sich aber als erfolgreicher Jäger.
Mehrere Hauptversionen der Meteor beinhalteten technologische Fortschritte
in den 1940er und 1950er Jahren. Tausende von Meteoren wurden gebaut, um mit
der RAF und anderen Luftwaffen zu fliegen und blieben seit mehreren
Jahrzehnten im Einsatz. Der Meteor sah im Zweiten Weltkrieg nur begrenzte
Einsätze. Meteors der RAAF kämpften im Koreakrieg. |
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Variants |
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Versionen |
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F.1 |
First production aircraft
built between 1943 and 1944, 20 built. |
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F.1 |
Erste Serienfluge zwischen 1943
und 1944 gebaut, 20 gebaut. |
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F.1
Trent turboprop |
One-off engine test bed for
the Rolls-Royce Trent-turboprop engine |
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F.1
Trent turboprop |
Ein Motorprüfstand für den
Rolls-Royce Trent-Turboprop-Motor |
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F-2 |
Alternative engined version
with two Halford H1s engines |
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F-2 |
Alternative Motorversion mit
zwei Halford H1s Motoren |
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F.3 |
Derwent I powered, with
sliding canopy, 210 built |
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F.3 |
Derwent I angetrieben, mit
Schiebehaube, 210 gebaut |
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F.4 |
Derwent 5 powered with
strengthened fuselage, 535 built |
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F.4 |
Derwent 5 angetrieben mit
verstärktem Rumpf, 535 gebaut |
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PR.5 |
One-off fighter
reconnaissance version of the F.4 Destroyed on maiden flight |
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PR.5 |
Eine Kämpferaufklärungsversion
der F.4 Zerstört auf Jungfernflug |
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F.6 |
Proposed swept-wing variant
of the F.4, not built. |
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F.6 |
Vorgeschlagene
Pfeilflügel-Variante der F.4, nicht gebaut. |
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T.7 |
Two-seat trainer variant of
the F.4, 640 built |
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T.7 |
Zweisitzige Trainervariante der
F.4, 640 gebaut |
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F.8 |
Greatly improved from the
F.4. Longer fuselage, greater fuel capacity, standard ejection seat and
modified tail |
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F.8 |
Von der F.4 deutlich verbessert.
Längerer Rumpf, grössere Treibstoffkapazität, Schleudersitz und modifiziertes
Heck |
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FR.9 |
Fighter armed reconnaissance
version of the F.8, 126 built |
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FR.9 |
Bewaffnete Aufklärungsversion
des F.8, 126 Maschinen |
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FR.10 |
Photo reconnaissance version
of the F.8, 59 built |
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FR.10 |
Fotoaufklärungsversion der F.8,
59 Maschinen |
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NF.11 |
Night Fighter variant with
Airborne Interception (AI) radar, 311 built |
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NF.11 |
Nachtjäger Variante mit Airborne
Interception (AI) Radar, 311 Maschinen |
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NF.12 |
Longer nosed version of the
NF.11 with American AN/APS-21 radar, 100 built |
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NF.12 |
Verlängerte Version des NF.11
mit amerikanischem AN / APS-21 Radar, 100 Maschinen |
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NF.13 |
Tropicalised version of the
NF.11 |
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NF.13 |
Tropentaugliche Version des
NF.11 |
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NF.14 |
NF.11 with new two-piece
blown canopy rather than the heavy-framed version,100 built |
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NF.14 |
NF.11 mit neuem zweiteiligem
geblasenem Dach anstatt der schweren gerahmten Version, 100 Maschinen |
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U.15 |
Target drone conversion of
the F.4, 92 modified |
|
U.15 |
Ziel-Drohnen-Umbau der F.4, 92
umgebaut |
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U.16 |
Target drone conversion of
the F.8, 108 modified |
|
U.16 |
Target Drone Umbau der F.8, 108
umgebaut |
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TT.20 |
High speed target towing
conversion of the NF.11, 20 modified |
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TT.20 |
Hochgeschwindigkeits-Zielschleppumbau des NF.11, 20 modifiziert |
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Armed Forces |
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RAF
Meteor |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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|
No.66 Squadron
(1952) |
No.66 Squadron
(1953) |
No.68 Squadron
(1957) |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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|
Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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|
Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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|
Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
|
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|
Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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Royal Air Force |
Royal Air Force |
Royal Air Force |
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|
No.616 Squadron
(1955) |
No.203 OCU
(1947) |
No.203 OCU
(1950) |
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Royal Air Force |
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.. |
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Australia |
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Weapons
Research Establishment |
No.77. Sqn |
No.77. Sqn |
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Belgien |
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11. Sqn |
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Danmark |
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723 Esk. |
Ahlborg |
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Egypt |
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5 Sqn. |
5 Sqn. |
5 Sqn. |
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|
10 Sqn. |
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Syria |
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1 Sqn. |
1 Sqn. |
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Israel |
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117 Sqn |
117 Sqn |
117 Sqn |
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117 Sqn |
119 Sqn |
119 Sqn |
. |
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Sweden |
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..
.. |
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France |
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Armée de l'Air |
Armée de l'Air |
Armée de l'Air |
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Armée de l'Air |
Armée de l'Air |
Armée de l'Air |
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Armée de l'Air |
Armée de l'Air |
Armée de l'Air |
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Armée de l'Air |
Armée de l'Air |
Armée de l'Air |
|
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Armée de l'Air |
Armée de l'Air |
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Specifications |
Meteor F.8 |
Wingspan |
Spannweite |
11.32 m |
Length |
Länge |
13.59 m |
Height |
Höhe |
3.96 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
32.52 m² |
Engine |
Motor |
2× Rolls-Royce Derwent 8
turbojets, 15.6 kN each |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
965 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
4,846 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
7,121 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
35.6 m/s |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
13,100 m |
Range |
Reichweite |
965 km |
Armament |
Bewaffnung |
4 × 20 mm cannons
Provision for up to sixteen rockets under outer wings |
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|
Text: |
- |
Drawings: |
Michael E. Fader |
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