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Gloster Meteor

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Development

Entwicklung

 

The Gloster Meteor was the first British jet fighter and the Allies' only operational jet aircraft during the Second World War. The Meteor's development was heavily reliant on its ground-breaking turbojet engines, pioneered by Sir Frank Whittle and his company, Power Jets Ltd.The Meteor first flew in 1943 and commenced operations on 27 July 1944 with No. 616 Squadron. Nicknamed the "Meatbox", the Meteor was not a sophisticated aircraft in its aerodynamics, but proved to be a successful combat fighter. 

Several major variants of the Meteor incorporated technological advances during the 1940s and 1950s. Thousands of Meteors were built to fly with the RAF and other air forces and remained in use for several decades. The Meteor saw limited action in the Second World War. Meteors of the RAAF fought in the Korean War.

 

Die Gloster Meteor war der erste britische Jet-Jäger und der einzige operative Düsenflugzeug der Alliierten während des Zweiten Weltkrieges. Die Entwicklung des Meteors war stark von den bahnbrechenden Turbojet-Motoren abhängig, die von Sir Frank Whittle und seinem Unternehmen Power Jets Ltd. Die Meteor flog zuerst 1943 und wurde am 27. Juli 1944 mit dem Nr. 616 Squadron in Dienst genommen. Mit Spitznamen der "Meatbox", war der Meteor kein anspruchsvolles Flugzeug in seiner Aerodynamik, erwies sich aber als erfolgreicher Jäger.
Mehrere Hauptversionen der Meteor beinhalteten technologische Fortschritte in den 1940er und 1950er Jahren. Tausende von Meteoren wurden gebaut, um mit der RAF und anderen Luftwaffen zu fliegen und blieben seit mehreren Jahrzehnten im Einsatz. Der Meteor sah im Zweiten Weltkrieg nur begrenzte Einsätze. Meteors der RAAF kämpften im Koreakrieg.

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Variants

Versionen

 

F.1

First production aircraft built between 1943 and 1944, 20 built.

 

F.1

Erste Serienfluge zwischen 1943 und 1944 gebaut, 20 gebaut.

 

F.1
Trent turboprop

One-off engine test bed for the Rolls-Royce Trent-turboprop engine

 

F.1
Trent turboprop

Ein Motorprüfstand für den Rolls-Royce Trent-Turboprop-Motor

 

F-2

Alternative engined version with two Halford H1s engines

 

F-2

Alternative Motorversion mit zwei Halford H1s Motoren

 

F.3

Derwent I powered, with sliding canopy, 210 built

F.3

Derwent I angetrieben, mit Schiebehaube, 210 gebaut

 

F.4

Derwent 5 powered with strengthened fuselage, 535 built

 

F.4

Derwent 5 angetrieben mit verstärktem Rumpf, 535 gebaut

 

PR.5

One-off fighter reconnaissance version of the F.4 Destroyed on maiden flight

 

PR.5

Eine Kämpferaufklärungsversion der F.4 Zerstört auf Jungfernflug

 

F.6

Proposed swept-wing variant of the F.4, not built.

 

F.6

Vorgeschlagene Pfeilflügel-Variante der F.4, nicht gebaut.

 

T.7

Two-seat trainer variant of the F.4, 640 built

 

T.7

Zweisitzige Trainervariante der F.4, 640 gebaut

 

F.8

Greatly improved from the F.4. Longer fuselage, greater fuel capacity, standard ejection seat and modified tail

F.8

Von der F.4 deutlich verbessert. Längerer Rumpf, grössere Treibstoffkapazität, Schleudersitz und modifiziertes Heck

 

FR.9

Fighter armed reconnaissance version of the F.8, 126 built

 

FR.9

Bewaffnete Aufklärungsversion des F.8, 126 Maschinen

 

FR.10

Photo reconnaissance version of the F.8, 59 built 

 

FR.10

Fotoaufklärungsversion der F.8, 59 Maschinen

 

NF.11

Night Fighter variant with Airborne Interception (AI) radar, 311 built

 

NF.11

Nachtjäger Variante mit Airborne Interception (AI) Radar, 311 Maschinen

 

NF.12

Longer nosed version of the NF.11 with American AN/APS-21 radar, 100 built

 

NF.12

Verlängerte Version des NF.11 mit amerikanischem AN / APS-21 Radar, 100 Maschinen

 

NF.13

Tropicalised version of the NF.11 

 

NF.13

Tropentaugliche Version des NF.11

 

NF.14

NF.11 with new two-piece blown canopy rather than the heavy-framed version,100 built

 

NF.14

NF.11 mit neuem zweiteiligem geblasenem Dach anstatt der schweren gerahmten Version, 100 Maschinen

 

U.15

Target drone conversion of the F.4, 92 modified

 

U.15

Ziel-Drohnen-Umbau der F.4, 92 umgebaut

 

U.16

Target drone conversion of the F.8, 108 modified 

 

U.16

Target Drone Umbau der F.8, 108 umgebaut

 

TT.20

High speed target towing conversion of the NF.11, 20 modified

 

TT.20

Hochgeschwindigkeits-Zielschleppumbau des NF.11, 20 modifiziert

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Armed Forces  
  RAF Meteor    
 

 

 

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  No.66 Squadron (1952) No.66 Squadron (1953) No.68 Squadron (1957)
 

 

 

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  No.616 Squadron (1955) No.203 OCU (1947) No.203 OCU (1950)
 

 

 

   
  Royal Air Force    
..
  Australia    
 

 

 

Weapons Research Establishment

No.77. Sqn No.77. Sqn
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  Belgien    
 

 

 

 
  11. Sqn    
  Danmark    
 

 

 

 

723 Esk.

Ahlborg

 
.      
  Egypt    
 

 

 

5 Sqn. 5 Sqn. 5 Sqn.
 

 

 

   
10 Sqn.    
  Syria    
 

 

 

 
1 Sqn. 1 Sqn.  
  Israel    
 

 

 

117 Sqn 117 Sqn 117 Sqn
 

 

 

117 Sqn 119 Sqn 119 Sqn
.      
  Sweden    
 

 

 

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..

 
France    
 

 

 

Armée de l'Air Armée de l'Air Armée de l'Air
 

 

 

Armée de l'Air Armée de l'Air Armée de l'Air
 

 

 

Armée de l'Air Armée de l'Air Armée de l'Air
 

 

 

Armée de l'Air Armée de l'Air Armée de l'Air
 

 

 

Armée de l'Air Armée de l'Air

 

     
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Specifications Meteor F.8

Wingspan

Spannweite

11.32 m

Length

Länge

13.59 m

Height

Höhe

3.96 m

Wing area Flügelfläche

32.52 m²

Engine

Motor

2× Rolls-Royce Derwent 8 turbojets, 15.6 kN each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

965 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,846 kg

Loaded weight

Startgewicht

7,121 kg

Climb Rate

Steigrate

35.6 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

13,100 m

Range

Reichweite

965 km

Armament

Bewaffnung

4 × 20 mm cannons
Provision for up to sixteen rockets under outer wings

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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