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Grumman A-6 Intruder

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Grumman A-6 Intruder was an American, twinjet, mid-wing all-weather attack aircraft built by Grumman Aerospace. In service with the U.S. Navy and Marine Corps between 1963 and 1997, the Intruder was designed as an all-weather medium attack aircraft to replace the piston-engined Douglas A-1 Skyraider. As the A-6E was slated for retirement, its precision strike mission was taken over by the Grumman F-14 Tomcat equipped with a LANTIRN pod.

The first prototype YA2F-1, lacking radar and the navigational and attack avionics, made the Intruder's first flight on 19 April 1960, with the second prototype flying on 28 July 1960.   

 

Die Grumman A-6 Intruder war ein amerikanischer Zweimotoriger Angriffjet, das von Grumman Aerospace gebaut wurde. Zwischen 1963 und 1997 Im Einsatz bei der U.S. Navy und dem Marine Corps  wurde der Intruder als Allwetter-Kampfflugzeug entwickelt, um die kolben-motorisierte Douglas A-1 Skyraider zu ersetzen. Als die A-6E in den Ruhestand versetzt wurden, wurde die Präzisionsangriffseinheit von der Grum-man F-14 Tomcat übernommen, die mit einem LANTIRN-Pod ausgestattet war.
Der erste Prototyp YA2F-1, ohne Radar und die Navigations- und Angriffsavionik, machte den ersten Flug des Intruders am 19. April 1960, der zweite Prototyp am 28. Juli 1960.

         

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Variants

Versionen

  YA2F-1
YA-6A

Eight prototypes and pre-production aircraft

  YA2F-1
YA-6A

Acht Prototypen und Vorserien Flugzeuge

  A2F-1
A-6A

Initial version of the Intruder, 488 build

A2F-1
A-6A

Basisversion der Intruder, 488 Maschinen

A2F-1Q
EA-6A

ECM version of the Intruder

  A2F-1Q
EA-6A

ECM Version der Intruder

A-6B

19 A-6As were converted to A-6B standard  with special equipment to detect and track enemy radar sites

A-6B

19 A-6A wurden zu A-6B umgebaut mit einer speziellen Ausrüstung um gegnerische Radarstellung entdecken zu können.

A-6C

12 A-6As were converted to A-6C standard for night attack missions

  A-6C

12 A-6A wurden zu A-6C für Nachangriffe umgebaut.

KA-6D

78 A-6As and 12 A-6Es were converted for use as tanker aircraft

  KA-6D

78 A-6A und 12 A-6E wurden zu Tankerfugzeugen umgebaut.

A-6E

Definitive attack version of the Intruder

A-6E

Definitive Version der Intruder

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Armed Forces  
 
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Specifications A-6E

Wingspan

Spannweite

16.15 m

Length

Länge

16.64 m

Height

Höhe

4.75 m
Wing area Flügelfläche 49.15 m²

Engine

Motor

 2 × Pratt & Whitney J52-P8B turbojets, 9,300 lbf each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,040 km/h

Empty weight

Leergewicht

12.093 kg

Loaded weight

Startgewicht

27,500 kg

Climb Rate

Steigrate

38.7 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

12.925 m

Range

Reichweite

4.408 km

Armament

Bewaffnung

Up to 8,170 kg of Bombs
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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