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Grumman G-36 Wildcat / Martlet

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Grumman F4F Wildcat is an American carrier-based fighter aircraft that entered service in 1940 with the U.S. Navy. At the time, the U.S. Navy favored a monoplane design, the Brewster F2A-1, ordering production early in 1936. However, an order was also placed for Grumman's XF4F-1 as a backup in case the Brewster monoplane proved to be unsatisfactory.

It was clear to Grumman that the XF4F-1 would be inferior to the Brewster monoplane, so Grumman abandoned the XF4F-1, designing instead a new monoplane fighter. The XF4F-3 would retain the same, fuselage-mounted, hand-cranked main landing gear as the F3F, with its relatively narrow track. Grumman completely rebuilt the prototype with new wings and tail and a supercharged version of the Pratt & Whitney R-1830 "Twin Wasp" radial engine. Testing of the new XF4F-3 led to an order for F4F-3 production models, the first of which was completed in February 1940.

A total of 7,860 Wildcats were built during the war.

 

Die Grumman F4F Wildcat ist ein amerikanisches trägergestütztes Kampfflugzeug, das 1940 bei der U.S. Navy in Dienst gestellt wurde. Zu dieser Zeit bevorzugte die U.S. Navy einen Eindecker, die Brewster F2A-1, und gab die Produktion Anfang 1936 in Auftrag. Es wurde jedoch auch eine Bestellung für die XF4F-1 von Grumman aufge-geben, die als Reserve dienen sollte, falls sich der Brewster-Eindecker als unzureichend erweisen sollte.
Grumman war klar, dass die XF4F-1 dem Brewster Eindecker unterlegen sein würde, also gab Grumman die XF4F-1 auf und entwarf stattdessen ein neues Eindecker Jagdflugzeug. Die XF4F-3 sollte das gleiche, am Rumpf montierte, handge-kurbelte Hauptfahrwerk wie die F3F mit seiner relativ schmalen Spur beibehalten. Grumman baute den Prototyp komplett um und versah ihn mit neuen Tragflächen und einem aufgeladenen Sternmotor vom Typ Pratt & Whitney R-1830 "Twin Wasp". Die Erprobung der neuen XF4F-3 führte zu einer Bestellung von F4F-3 Produktionsmodellen, von denen das erste im Februar 1940 fertig gestellt wurde.
Insgesamt wurden im Laufe des Krieges 7.860 Wildcats gebaut.

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Variants

Versionen

  XF4F-2

First prototype with Pratt & Whitney R-1830-66 Twin Wasp with 1.050 PS

XF4F-2

Erster Prototyp mit Pratt & Whitney R-1830-66 Twin Wasp mit 1.050 PS

 

Mk. I

French model G-36A with a Wright R-1820-G205A radial engine, of 1,200 hp, 81 buildt

 

Mk. I

Französisch-Modell G-36A mit einem Wright R-1820-G205A Sternmotor, von 1200 PS, 81 gabaut

  F4F-3

First Version of the Wildcat with the Pratt & Whitney R-1830-76 double-row radial engine and four machine guns

  F4F-3

Erste Serienversion der Wildcat mit Pratt & Whitney R-1830-76 Sternmotor und vier Maschinengewehren.

  F4F-3A

Version with the Pratt & Whitney R-1830-90 radial engine and folding wings.

F4F-3A

Version mit  dem Pratt & Whitney R-1830-90 Sternmotor und faltbaren Flügeln.

 

Mk. III

30 F4F-3A for Greece taken over by the FAA, not have folding wings

 

Mk. III

30 F4F-3A für Griechenland von der FAA übernommen, haben keine Klappflügel

F4F-3P

Small numbers of F4F-3s were converted into photo-reconnaissance aircraft, with the camera equipment being fitted in the rear fuselage.

  F4F-3P

Eine geringe Anzahl F4F-3 wurden zu Photoaufklärern umgebaut mit eingebauten  Kameras im hintern Rumpf.

  F4F-3S

floatplane version of the F4F-3

  F4F-3S

Schwimmerversion der F4F-3

  F4F-4
FM-1

Version of the  the F4F-3, with six machine guns and folding wings.

F4F-4
FM-1

Version der F4F-3 mit sechs Maschinengewehren und faltbaren Flügeln.

 

Mk. II

G-36B (F4F-4) model with Pratt & Whitney R-1830-S3C4-G engine, 100 built

 

Mk. II

G-36B (F4F-4) Modell mit Pratt & Whitney R-1830-S3C4-G-Motor, 100 gebaut

 

Mk. IV

F4F-4s adapted to British requirements with Wright R-1820-40B Cyclone engine, 220 built

 

Mk. IV

F4F-4s nach britischen Anforderungen mit Wright R-1820-40B Cyclone Motor  220 gebaut

 

Mk. V

FM-1 Wildcat in FAA service, 312 built

Mk. V

FM-1 Wildcat in FAA-Service, 312 gebaut

F4F-4P

Small numbers of F4F-4s were converted into photo-reconnaissance aircraft, with the camera equipment being fitted in the rear fuselage.

  F4F-4P

Eine geringe Anzahl F4F-4 wurden zu Photoaufklärern umgebaut mit eingebauten  Kameras im hintern Rumpf.

  XF4F-5

Two F4F-4 with the Wright R-1820-40 engine

  XF4F-5

Zwei F4F-4 mit einem Wright R-1820-40 Motor.

  XF4F-6

One F4F-4 with an Pratt & Whitney R-1830-90 engine

XF4F-6

Eine F4F-4 mit einem Pratt & Whitney R-1830-90 Sternmotor.

  F4F-7

photoreconnaissance variant, 21 built

  F4F-7

Fotoaufklärungsvariante, 21 Maschinen gebaut

  XF4F-8
FM-2

Last version with more powerful  1,350 PS Wright R-1820-56engine and a taller tail to cope with the torque.

XF4F-8
FM-2

Letzte Version mit dem stärkeren 1,350 PS Wright R-1820-56 Sternmotor und vergrössertem Leitwerk um das Drehmoment auszugleichen.

 

Mk. VI

FM-2 Wildcat in FAA service with Wright R-1820-56 engine, 340 built

 

Mk. VI

FM-2 Wildcat in FAA-Service mit Wright R-1820-56-Motor, 340 gebaut

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Specifications F4F-3

Wingspan

Spannweite

11.58 m

Length

Länge

8.76 m

Height

Höhe

3.60 m
Wing area Flügelfläche  

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-1830-76 double-row radial engine, 1,200 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

531 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,610 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,200 kg

Climb Rate

Steigrate

11.7 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

12,000 m

Range

Reichweite

1,360 km

Armament

Bewaffnung

4 × 12.7 mm machine guns
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. January 2024

written 1. May 2013

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