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Hawker Siddley Harrier

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Hawker Siddeley Harrier is a British military aircraft. It was the first of the Harrier Jump Jet series of aircraft and was developed in the 1960s as the first operational ground attack and reconnaissance aircraft with vertical/short takeoff and landing (V/STOL) capabilities and the only truly successful V/STOL design of that era. The Harrier was developed directly from the Hawker Siddeley Kestrel prototype aircraft, following the cancellation of a more advanced supersonic aircraft, the Hawker Siddeley P.1154. The Royal Air Force ordered the Harrier GR.1 and GR.3 variants in the late 1960s. It was exported to the United States as the AV-8A, for use by the U.S. Marines, in the 1970s.

Hawker Siddeley received an order for six pre-production aircraft in 1965, designated P.1127 by RAF, of which the first made its maiden flight on 31. August 1966. An order for 60 production aircraft, designated as Harrier GR.1, was received in early 1967. The U.S. Marine Corps accepted its first AV-8A on 6. January 1971 and began testing it as NAS Pax River on January 26. The AV-8A entered service with the Marine Corps in 1971, replacing other aircraft in the Marines' attack squadrons.

 

Die Hawker Siddeley Harrier ist ein britisches Militärflugzeug. Es war das erste Flugzeug der Harrier Jump Jet-Serie und wurde in den 1960er Jahren als erstes einsatzbereites Bodenangriffs- und Aufklärungsflugzeug mit vertikalen/kurzen Start- und Landefähigkeiten (V/STOL) und dem einzigen wirklich erfolgreichen V/STOL-Design entwickelt diese Ära. Der Harrier wurde direkt aus dem Prototypflugzeug Hawker Siddeley Kestrel entwickelt, nachdem ein fortschrittlicheres Überschallflugzeug, die Hawker Siddeley P.1154, eingestellt wurde. Die Royal Air Force bestellte Ende der 1960er Jahre die Varianten Harrier GR.1 und GR.3. Es wurde in den 1970er Jahren als AV-8A zur Verwendung durch die U.S. Marines in die Vereinigten Staaten exportiert.
Hawker Siddeley erhielt 1965 einen Auftrag für sechs Vorproduktionsflugzeuge mit der Bezeich-nung P.1127 von der RAF, von denen das erste am 31. August 1966 seinen Jungfernflug absolvierte. Ein Auftrag über 60 Serienflugzeuge mit der Bezeichnung
Harrier GR.1 war Anfang 1967 erhalten. Das U.S. Marine Corps akzeptierte seine erste AV-8A am 6. Januar 1971 und begann am 26. Januar mit dem Testen als NAS Pax River. Die AV-8A wurde 1971 beim Marine Corps in Dienst gestellt und ersetzte andere Flugzeuge im Angriffsgeschwader der Marines.

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Variants

Versionen

 

GR.1

Initial production version for RAF, powered by 19,000 lbf  Rolls-Royce Pegasus Mk 101, 61 built.

GR.1

Erste Serienversion für RAF, ange-trieben von 19.000 lbf Rolls-Royce Pegasus Mk 101, 61 gebaut.

 

GR.1A

Upgraded version with the 20,500 lbf Pegasus Mk 102 engine. 17 GR.1As new-built and41 GR.1s upgraded

 

GR.1A

Verbesserte Version mit dem 20.500 lbf Pegasus Mk 102 Triebwerk. 17 GR.1 als Neubau und 41 GR.1 modernisiert

 

AV-8A

Single-seat ground-attack, close air support, reconnaissance, and fighter aircraft, powered by Pegasus F102-RR-402 by for the U.S. Marines, 102 built

 

AV-8A

Einsitziges Bodenangriffs-, Nahunterstützungs-, Aufklärungs- und Kampfflugzeug, angetrieben von Pegasus F102-RR-402 für die US-Marines, 102 gebaut

 

AV-8C

Upgraded AV-8A for the USMC.

 

AV-8C

Verbessertes AV-8A für die USMC.

 

AV-8S

Matador, Export version of the AV-8A Harrier for the Spanish Navy

 

AV-8S

Matador, Exportversion der AV-8A Harrier für die spanische Marine

 

T.2

Lengthened two-seat training version for the RAF, powered by Pegasus Mk 101 engine and with taller fin.

 

T.2

Verlängerte zweisitzige Trainings-version für die RAF, angetrieben von einem Pegasus Mk 101-Motor und mit grösserer Flosse.

 

T.2A

Upgraded T.2, powered by a Pegasus Mk 102

 

T.2A

Verbesserte T.2, angetrieben von einem Pegasus Mk 102

 

GR.3

Featured its sensors and radar warning receiver on the fin and tail boom, a further uprated 21,500 lbf Pegasus Mk 103 engine. 40 new built and 62 converted from GR.1/GR.1As.

GR.3

Ausgestattet mit Sensoren und Radarwarnempfänger an Seitenflosse und Heckausleger, einem weiter ver-besserten 21.500 lbf Pegasus Mk 103 Triebwerk. 40 neu gebaut und 62 um-gebaut von GR.1/GR.1As.

 

T.4

Two-seat training version for the Royal Air Force, equivalent to the GR.3, with Pegasus Mk 103 engine, laser seeker and radar warning receiver. Sshort fin of the single seater.

 

T.4

Zweisitzige Trainingsversion für die Royal Air Force, entspricht dem GR.3, mit Pegasus Mk 103-Motor, Lasersucher und Radarwarnem-pfänger. Kurze Flosse des Einsitzers.

 

T.4A

T.4 without laser seeker

 

T.4A

T.4 ohne Lasersucher

 

T.4N

Two-seat training version of the T.4A for the Royal Navy, with avionics (ex-cluding radar) based on Sea Harrier FRS.1

 

T.4N

Zweisitzige Trainingsversion des T.4A für die Royal Navy mit Avionik (ohne Radar) basierend auf Sea Harrier FRS.1

 

T.4(I)

Conversion of ex-RAF T.4 airframes, for the Indian Navy. Attrition replacements for India's Harrier T.60.

 

T.4(I)

Umbau von Ex-RAF T.4 Flugzeugen für die indische Marine. Ersatz für Indiens Harrier T.60.

 

T.8

Naval trainer modified from early trainer variants and fitted with Sea Harrier F(A).2 avionics

 

T.8

Marinetrainer, modifiziert aus frühen Trainervarianten und ausgestattet mit der Sea Harrier F(A).2 Avionik

 

T.52

Two-seat company demonstrator of an export variant of the T.2, originally Pegasus 102 powered but uprated to Pegasus 103

 

T.52

Zweisitziger Firmendemonstrator einer Exportvariante des T.2, ursprünglich mit Pegasus 102 Antrieb, aber auf Pegasus 103 aufgerüstet

 

T.60

Export version of the T4N two-seat training version for the Indian Navy. 2 built

 

T.60

Exportversion der zweisitzigen T4N-Trainingsversion für die indische Marine. 2 gebaut

 

TAV-8A

Two-seater training version for the U.S. Marines, powered by a Pegasus Mk 103. 8 built

 

TAV-8A

Zweisitze Trainingsversion für die U.S. Marines, angetrieben von einem Pegasus Mk 103. 8 gebaut

 

TAV-8S

Matador, Export version of the TAV-8A Harrier for the Spanish Navy.

 

TAV-8S

Matador, Exportversion des TAV-8A Harrier für die spanische Marine.

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Armed Forces  
 

 

 

  Royal Thai Navy Royal Thai Navy Royal Thai Navy
 

 

 

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  Royal Thai Navy    
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Specifications GR.3

Wingspan

Spannweite

7.75 m

Length

Länge

14.27 m

Height

Höhe

3.63 m

Wing area Flügelfläche

18.68 m2

Engine

Motor

1 × Rolls-Royce Pegasus 103 vectored-thrust high-bypass turbofan engine, 21,500 lbf thrust

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,176 km/h

Empty weight

Leergewicht

6,139 kg

Loaded weight

Startgewicht

11,431 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

15,600 m

Range

Reichweite

670 km

Armament

Bewaffnung

2× 30 mm cannon

Capacity

Zuladung

capacity of 2,268 kg of bombs

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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