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Heinkel He 280

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Heinkel He 280 was an early turbojet-powered fighter aircraft designed and produced by the German aircraft manufacturer Heinkel. It was the first jet fighter to fly in the world.
 

The He 280 harnessed the progress made by Hans von Ohain's novel gas turbine propulsion and by Ernst Heinkel's work on the He 178, the first jet-powered aircraft in the world. Heinkel placed great emphasis on research into high-speed flight and on the value of the jet engine; after the He 178 had met with indifference from the Reichsluftfahrtministerium (RLM) (the German Reich Aviation Ministry), the company opted to start work on producing a jet fighter during late 1939. Incorporating a pair of turbojets, for greater thrust, these were installed in a mid-wing position. It also had a then-uncommon tricycle undercarriage while the design of the fuselage was largely conventional.
 

During the summer of 1940, the first prototype airframe was completed; however, it was unable to proceed with powered test flights due to development difficulties with the intended engine, the HeS 8. Thus, it was initially flown as a glider until suitable engines could be made available six months later. The lack of state support protracted engine development, and thus setting back work on the He 280; nevertheless, it is believed that the fighter could have been made operational earlier than the competing
 

Only the nine test aircraft were ever built, at no point did the He 280 ever attain operational status or see active combat

 

Die Heinkel He 280 war ein frühes Kampfflugzeug mit Turbostrahlantrieb, das vom deutschen Flug-zeughersteller Heinkel entwickelt und hergestellt wurde. Es war der erste Düsenjäger der Welt, der überhaupt flog.

Die He 280 nutzte die Fortschritte von Hans von Ohains neuartigem Gasturbinenantrieb und Ernst Heinkels Arbeit an der He 178, dem ersten strahlgetriebenen Flugzeug der Welt. Heinkel legte grossen Wert auf die Erforschung des Hochge-schwindigkeitsflugs und auf den Wert des Strahltriebwerks; Nachdem die He 178 beim Reichsluftfahrtministerium (RLM) auf Gleichgültig-keit gestossen war, beschloss das Unternehmen, Ende 1939 mit der Produktion eines Düsenjägers zu beginnen. Diese wurden mit zwei Turbostrahl-triebwerken für mehr Schub ausgestattet in Mittel-flügelposition. Es hatte auch ein damals ungewöhnliches Dreiradfahrwerk, während die Kon-struktion des Rumpfes weitgehend konventionell war.

Im Sommer 1940 wurde der erste Prototyp der Flugzeugzelle fertiggestellt; Aufgrund von Ent-wicklungsschwierigkeiten mit dem vorgesehenen Triebwerk, dem HeS 8, konnten jedoch keine motorisierten Testflüge durchgeführt werden. Daher wurde es zunächst als Segelflugzeug geflogen, bis ein halbes Jahr später geeignete Triebwerke zur Verfügung gestellt werden konnten. Der Mangel an staatlicher Unterstützung verzögerte die Trieb-werksentwicklung und verursachte damit Rück-schläge bei der Arbeit am He 280; Dennoch geht man davon aus, dass der Jäger früher als die konkurrierenden Kampfflugzeuge einsatzbereit gewesen sein könnte.

Nur die neun Testflugzeuge wurden jemals gebaut, die He 280 erreichte zu keinem Zeitpunkt jemals den Einsatzstatus oder wurde im aktiven Kampf eingesetzt.

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Variants

Versionen

         
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Armed Forces  
 

 

 

Prototype-03.png (47142 Byte) Prototype-02.png (47625 Byte)  

Prototype No. 2 (1941)

Prototype No. 3 (1942)

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Specifications He 280 V6

Wingspan

Spannweite

11.99 m

Length

Länge

10.19 m

Height

Höhe

3.1941 m

Wing area Flügelfläche

21.51 m2

Engine

Motor

2 × Junkers Jumo 109-004A Orkan axial-flow turbojet engines, 1,852 lbf thrust each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

809.5 km/h

Empty weight

Leergewicht

?

Loaded weight

Startgewicht

5,205 kg

Climb Rate

Steigrate

21.2 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

11,400 m

Range

Reichweite

615 km

Armament

Bewaffnung

3 × 20 mm cannon

Capacity

Zuladung

1 pilot

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He 280 V1 (DL+AS)
22. September 1940 - First flight
13. January 1942 - Crashed due to control failure. Pilot ejected safely.
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He 280 V2 (GJ+CA)
30. March 1941 - First flight
26. June 1943 - Crashed due to engine failure.
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He 280 V3 (GJ+CB)
5. July 1942 First flight
May 1945 - Captured at Heinkel-Sud factory complex at Wien-Schwechat, Austria.
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He 280 V4 (GJ+CC)
31. August 1943 - First flight
October 1944 - Struck off charge at Hörsching, Austria.
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He 280 V5 (GJ+CD)
26. July 1943 - First flight
Did not receive any jet engines.
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He 280 V6 (NU+EA)
26. July 1943-07-26 - First flight
powered by Junkers Jumo 109-004A engines
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He 280 V7 (NU+EB) later  (D-IEXM)
19. April 1943 -First flight
Flew a total of 115 towed flights. Flew powered with Heinkel-Hirth 109-001 engines until an engine failure, reverting to a glider.
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He 280 V8 (NU+EC)
19. July 1943 - First flight
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He 280 V9 (NU+ED)
31. August 1943 - First flight
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. October 2023

written 30. September 2023

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