.

Ilyushin Il-28

.

Military Aircraft of the World

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The Ilyushin Il-28 is a jet bomber of the immediate postwar period that was originally manufactured for the Soviet Air Forces. It was the Soviet Union's first such aircraft to enter large-scale production. It was also licence-built in China as the Harbin H-5.
 

The design took advantage of the sale of a number of Rolls-Royce Nene jet engines by Great Britain to the Soviet Union, which allowed Soviet engineers to quickly produce an unlicensed copy of the Nene, the RD-45, with Ilyushin designing the new bomber around two RD-45s.The first prototype made its maiden flight on 8. July 1948, with Vladimir Kokkinaki at the controls. Testing was successful, with the Il-28 demonstrating good handling and reaching a speed of 833 km/h

 

Full production in three factories started in September 1949, with service deliveries starting in early 1950. The Il-28 soon became the standard tactical bomber in the Soviet forces and was widely exported. Total production in the USSR was 6,316 aircraft, and over 319 H-5s were built.

 

Die Iljuschin Il-28 ist ein Düsenbomber aus der unmittelbaren Nachkriegszeit, der ursprünglich für die sowjetischen Luftstreitkräfte hergestellt wurde. Es war das erste Flugzeug dieser Art, das in der Sowjetunion in Grossserie hergestellt wurde. Er wurde auch in China in Lizenz als Harbin H-5 gebaut.

Der Entwurf profitierte vom Verkauf einer Reihe von Rolls-Royce Nene-Düsentriebwerken durch Gross-britannien an die Sowjetunion, was es den sowjetischen Ingenieuren ermöglichte, in kürzester Zeit eine nicht lizenzierte Kopie des Nene, das RD-45, herzustellen, wobei Iljuschin den neuen Bomber um zwei RD-45 herum konstruierte. Der erste Prototyp absolvierte seinen Jungfernflug am 8. Juli 1948, mit Vladimir Kokkinaki am Steuer. Die Tests verliefen erfolgreich: Die Il-28 zeigte ein gutes Handling und erreichte eine Geschwindigkeit von 833 km/h

Die volle Produktion in drei Fabriken begann im September 1949, und die Auslieferung an die Kunden begann Anfang 1950. Die Il-28 wurde bald zum taktischen Standardbomber der sowjetischen Streitkräfte und wurde in großem Umfang exportiert. Die Gesamtproduktion in der UdSSR belief sich auf 6.316 Flugzeuge, von denen über 319 H-5 gebaut wurden.

                  .

Variants

Versionen

 

Il-28
H-5

Basic three-seat bomber version, powered by two VK-1 engines.
H-5 Chinese variants

Il-28
H-5

Basisversion dreisitziger Bomber, angetrieben von zwei VK-1-Triebwerken.
H-5 Chinesische Varianten

 

Il-28U
HJ-5

Unarmed training version fitted with new nose housing cockpit for instructor, while the trainee sat in the normal cockpit.
HJ-5 Chinese trainer version

 

Il-28U
HJ-5

Unbewaffnete Ausbildungsversion mit einem neuen Cockpit im Buggehäuse für den Ausbilder, während der Auszubildende im normalen Cockpit sass. HJ-5 Chinesische Version

 

Il-28R
HZ-5

Three-seat tactical photo reconnaissance version, with extra fuel in bomb bay and tip-tanks, and with one forward firing cannon removed. HZ-5 Chinese variants

 

Il-28R
HZ-5

Dreisitzige taktische Fotoaufklärungs-version, mit zusätzlichem Treibstoff im Bombenschacht und in den Spitzen-tanks sowie mit einer entfernten vorderen Kanone. HZ-5 Chinesische Varianten

 

Il-28RTR

ELINT version of Il-28R

 

Il-28RTR

ELINT-Version der Il-28R

 

Il-28REB
HD-5

Electronic warfare, electronic jamming version, fitted with wingtip electronic. pods housed in the former wing tanks.
HD-5 Chinese ECM jammer version

 

Il-28REB
HD-5

Version mit elektronischer Kampf-führung und elektronischer Störung, ausgestattet mit elektronischen Geräten, die in den ehemaligen Flügeltanks. HD-5 Chinesische ECM-Störversion

 

Il-28T

Torpedo bomber version able to accommodate two small or one large torpedo

 

Il-28T

Torpedo-Bomber-Version, die zwei kleine oder einen grossen Torpedo aufnehmen kann

 

Il-28N

Nuclear bomber with modified bomb-bay and revised avionics

 

Il-28N

Atombomber mit modifiziertem Bombenschacht und überarbeiteter Avionik

 

Il-28P

Unarmed civil jet conversion trainer
Also designated Ilyushin Il-20

 

Il-28P

Unbewaffneter ziviler Jet-Umrüstungstrainer Auch als Iljuschin Il-20 bezeichnet

 

Il-28RM

Modified Il-28R with VK-5 engine. One prototype built plus two similarly converted bombers

 

Il-28RM

Modifizierte Il-28R mit VK-5-Triebwerk. Ein Prototyp wurde gebaut und zwei ähnlich umgebaute Bomber

 

Il-28TM

Il-28T with VK-5. One converted

 

Il-28TM

Il-28T mit VK-5. Eine umgebaut

 

Il-28PL

High-speed anti-submarine conversion of Il-28 bomber or Il-28T torpedo bomber. Capable of carrying dropping sonobuoys or acoustic homing torpedoes

 

Il-28PL

Umbau des Bombers Il-28 oder des Torpedobombers Il-28T zur Hochge-schwindigkeits-U-Bootabwehr. Kann abwerfbare Sonarbojyn oder akustische Zielsuch-Torpedos tragen.

 

Il-28Sh

Ground attack conversion of Il-28 with 12 underwing pylons for rocket pods.

 

Il-28Sh

Bodenangriffsversion der Il-28 mit 12 Pylonen unter den Flügeln für Raketenwerfern

 

Il-28ZA

Atmospheric sampling version.

 

Il-28ZA

Version für atmosphärische Probenahme.

 

Il-28M

Target drone conversion of Il-28.
Also known as M-28.

 

Il-28M

Umrüstung der Il-28 zur Zieldrohne.
Auch bekannt als M-28.

..

Armed Forces  
 

 

 

VEB Flugzeugwerft Dresden (1959)

VEB Flugzeugwerft Dresden (1961)

East German Air Force (1963)

 

 

 

East German Air Force (1966)

East German Air Force (1968)

East German Air Force (1975)

 

 

 

East German Air Force (1982)

Finnisch Air Force

Finnisch Air Force

 

 

 

Finnisch Air Force

Vietnamese Air Force

Vietnamese Air Force

.
 
Specifications IL-28

Wingspan

Spannweite

21.45 m

Length

Länge

17.65 m

Height

Höhe

6.70 m

Wing area Flügelfläche

60.00 m2

Engine

Motor

2 × Klimov VK-1A centrifugal turbojet engines, 6,000 lbf thrust each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

902 km/h

Empty weight

Leergewicht

12,890 kg

Loaded weight

Startgewicht

21,200 kg

Climb Rate

Steigrate

15 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

12,300 m

Range

Reichweite

2,180 km

Armament

Bewaffnung

4 × 23 mm cannons 2 in nose and 2 in tail
3,000 kg of bombs in internal bay

Capacity

Zuladung

Crew 3

.

Text:

-

Drawings:

Michael E. Fader

.

-

last update 5. May 2024

written 1. May 2024

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -