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Kawasaki Ki-45 Toryu

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Kawasaki Ki-45 Toryu "Dragonslayer" was a two-seat, twin-engine fighter used by the Imperial Japanese Army in World War II. The Allied reporting name was "Nick".

In response to the rapid emergence in Europe of twin-engine heavy fighters such as the Messerschmitt Bf 110, the army ordered develop-ment of a twin-engine, two-seat fighter in 1937, and assigned the proposal by Kawasaki Shipbuilding the designation of Ki-38. This only went as far as a mock up, but by December of that year, the army ordered a working prototype as the Ki-45, which first flew in January 1939. Results from the test flights, however, did not meet the army's expectations. The Ha-20 Otsu engine was underpowered and failure-prone, while the airframe suffered from nacelle stall.

The Ki-45 did not enter service, but the army, insistent on having a working twin-engine fighter, ordered Kawasaki to continue development. Kawasaki responded by replacing the engines with the proven Nakajima Ha-25. Flight tests were promising.

In October 1940, the army ordered continued improvements such as switching to 1,080 hp Mitsubishi Ha-102 engines. This craft, designated Ki-45 Kai, was complete in September 1941 and was officially adopted for use by the army in February 1942 as the "Type 2 Two-Seat Fighter".

The prototype of a single-seat fighter variant, the Ki-45 II, was also built; development continued under the designation Ki-96.

 

Die Kawasaki Ki-45 Toryu „Dragonslayer“ war ein zweisitziges, zweimotoriges Jagdflugzeug, das von der kaiserlichen japanischen Armee im Zweiten Weltkrieg eingesetzt wurde. Der Kennungsname der Alliierten war "Nick".
Als Reaktion auf das rasche Aufkommen von zweimotorigen schweren Jägern wie der Messerschmitt Bf 110 in Europa ordnete die Armee 1937 die Entwicklung eines zweimotorigen, zweisitzigen Jägers an und erteilte dem Vorschlag von Kawasaki Shipbuilding die Bezeichnung Ki-38. Dies ging nur bis zu einem Modell, aber im Dezember dieses Jahres bestellte die Armee einen funktionierenden Prototypen als Ki-45, der erstmals im Januar 1939 flog. Die Ergebnisse der Testflüge entsprachen jedoch nicht den Erwartungen der Armee. Das Ha-20
Otsu-Triebwerk war zu schwach und störanfällig, während die Flugzeugzelle unter Gondelstillstand litt.
Die Ki-45 wurde nicht in Dienst gestellt, aber die Armee, die darauf bestand, einen funktionierenden zweimotorigen Jäger zu haben, befahl Kawasaki, die Entwicklung fortzusetzen. Kawasaki reagierte mit dem Austausch der Motoren durch den be-währten Nakajima Ha-25. Flugtests waren vielver-sprechend.
Im Oktober 1940 ordnete die Armee weitere Verbesserungen an, beispielsweise die Umstellung auf 1.080 PS starke Mitsubishi Ha-102-Motoren. Dieses Fahrzeug mit der Bezeichnung Ki-45 Kai wurde im September 1941 fertig gestellt und im Februar 1942 offiziell von der Armee al
s "Typ 2 Two-Seat Fighter" übernommen.
Der Prototyp einer einsitzigen Jagdflugzeug-variante, der Ki-45 II, wurde ebenfalls gebaut; Die Entwicklung wurde unter der Bezeichnung Ki-96 fortgesetzt.

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Variants

Versionen

 

Ki-45

Prototype aircraft

Ki-45

Prototyp
 

Ki-45 Type 1

Modified operative models  

Ki-45 Type 1

Modifizierte operative Modelle
  Ki-45 KAI Prototype & Pre-series aircraft Ki-45 KAI Prototyp und Vorserienflugzeuge
  Ki-45 KAIa initial model of series, one 20mm in ventral position, two 12.7mm in the nose and a flexible 7.92mm in the back position   Ki-45 KAIa erstes Modell der Serie, ein 20 mm in Bauchlage, zwei 12,7 mm in der Nase und ein flexibles 7,92 mmMG im hinteren Cockpit.
  Ki-45 KAIb retrofit version based on the KAIa, 20mm belly cannon replaced by a 37mm field gun   Ki-45 KAIb Version gegen Land- oder Schiffsziele; Mitsubishi-Ha-102-Triebwerke (780 kW).
  Ki-45 KAIc version against naval objectives, one 37 mm automatic cannon in the nose, one 7.92 mm machine gun in the back position.   Ki-45 KAIc Version gegen Schiffsziele, zwei nach vorne gerichtete 20-mm- und eine 37-mm-Kanone, ein 7,92-mm-MG im hinteren Cockpit
  Ki-45 KAId A modified KAIb, night fighter version, equipped with one 37 mm cannon in nose and two fixed 20 mm cannons in a Schräge Musik-style dorsal frontal position, and one 7.92 mm machine gun in back position.   Ki-45 KAId modifizierter KAIb-Nachtjäger, mit einer 37-mm-Kanone unter dem Rumpf, zwei 20-mm-Kanonen im Rumpfrücken und einem 7,92-mm-MG im hinteren Cockpit.
  Ki-45 II Single-seat fighter prototype; later re-designated Ki-96.   Ki-45 II Prototyp eines einsitzigen Jägers; später umbenannt in Ki-96.
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Armed Forces  
 

 

 

 

 

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Specifications Ki-45 KAIc

Wingspan

Spannweite

15.02 m

Length

Länge

11.00 m

Height

Höhe

3.70 m

Wing area Flügelfläche

32.00 m2

Engine

Motor

2 × Mitsubishi Ha-102 14-cylinder radial piston engines, 1,050 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

540 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,000 kg

Loaded weight

Startgewicht

8,820 kg

Climb Rate

Steigrate

11.7 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

10,000 m

Range

Reichweite

2,000 km

Armament

Bewaffnung

1 × 37 mm cannon, 1 × 20 mm  cannon, 1 × 7.92 mm machine gun on a flexible mount in the rear cockpit

Capacity

Zuladung

Crew 2

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Text:

Michael E. Fader

Drawings:

Michael E. Fader

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last update 4. December 2019

written 4. December 2019

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