|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Nakajima Ki-43
Hayabusa |
. |
|
Military Aircraft of
the World |
. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Development |
|
Entwicklung |
|
The Nakajima Ki-43 Hayabusa
(Peregrine falcon) is a single-engine land-based tactical fighter used
by the Imperial Japanese Army Air Service in World War II. The Ki-43 was
designed by Hideo Itokawa. The Ki-43 prototype was produced in response
to a December 1937 specification for a successor to the popular
fixed-gear Nakajima Ki-27. The specification called for a top speed of
500 km/h, a climb rate of 5,000 m in five minutes and a range of 800 km.
Maneuverability was to be at least as good as that of Ki-27.
When first flown in early January 1939, the Ki-43 prototype was a
disappointment. Test pilots complained that it was less maneuverable
than the Ki-27 and not much faster. In order to solve these problems,
Nakajima produced a series of progressively modified prototypes through
1939 and 1940. These changes involved a major weight saving program, a
slimmer fuselage with the tail surfaces moved further aft and a new
canopy. The 11th prototype introduced the unique differential "butterfly"
maneuvering Fowler flaps, which dramatically improved performance in
tight turns. The 13th prototype combined all these changes, and tests of
this aircraft resulted in an instruction for Nakajima to place the Ki-43
into production. |
|
Die Nakajima Ki-43 Hayabusa
(Wanderfalke) ist ein einmotoriges landgestütztes taktisches Jagdflug-zeug,
das im Zweiten Weltkrieg vom kaiserlichen japanischen Armeeluftdienst
eingesetzt wurde. Die Ki-43 wurde von Hideo Itokawa entworfen. Der
Ki-43-Prototyp wurde als Reaktion auf eine Spezifikation vom Dezember 1937
für einen Nachfolger der beliebten Nakajima Ki-27 mit festem Fahrwertk
hergestellt. Die Spezifikation sah eine Höchstgeschwindigkeit von 500 km/h,
eine Steig-geschwindigkeit von 5.000 m in fünf Minuten und eine Reichweite
von 800 km vor. Die Manövrier-fähigkeit sollte mindestens so gut sein wie
die von Ki-27.
Als der Ki-43-Prototyp Anfang Januar 1939 zum ersten Mal geflogen wurde, war
er eine Ent-täuschung. Testpiloten beschwerten sich, dass sie weniger
manövrierfähig als die Ki-27 und nicht viel schneller sei. Um diese Probleme
zu lösen, produzierte Nakajima in den Jahren 1939 und 1940 eine Reihe von
schrittweise modifizierten Proto-typen. Diese Änderungen beinhalteten ein
umfang-reiches Gewichtseinsparungsprogramm, einen schlankeren Rumpf mit
weiter nach achtern bewegten Leitwerksflächen und eine neue Kabinen-haube.
Der 11. Prototyp führte die einzigartigen differenziellen
"Butterfly"-Manövrierklappen von Fowler ein, die die Leistung in engen
Kurven dramatisch verbesserten. Der 13. Prototyp kombi-nierte all diese
Änderungen, und Tests dieses Flugzeugs führten zu einer Anweisung für
Nakajima, die Ki-43 in Produktion zu bringen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Variants |
|
Versionen |
|
Ki-43 |
13 Prototypes/pre-production
aircraft. |
|
Ki-43 |
13 Prototypes/pre-production
aircraft. |
|
Ki-43-Ia |
Variant armed with 2 × 7.7
mm machine guns. |
|
Ki-43-Ia |
Variant armed with 2 × 7.7 mm
machine guns. |
|
Ki-43-Ib |
Variant armed with one 12.7
mm and one 7.7 mm machine gun |
|
Ki-43-Ib |
Variant armed with one 12.7 mm
and one 7.7 mm machine gun |
|
Ki-43-Ic |
Ki-43-Ic Variant armed with
2 × 12.7 mm machine guns, ability to mount 2x30kg bombs under wings. All
earlier Ki-43-Ia, Ki-43-Ib were gradually upgraded to this version.
|
|
Ki-43-Ic |
Ki-43-Ic Variant armed with 2 ×
12.7 mm machine guns, ability to mount 2x30kg bombs under wings. All earlier
Ki-43-Ia, Ki-43-Ib were gradually upgraded to this version. |
|
Ki-43-II |
5 Prototypes, introduced the
Ha-115 engine with two stage supercharger, shorter and stronger wings,
self-sealing fuel tanks, 13 mm of pilot armor, reflector sight,
three-bladed fixed pitch propeller, and an improved canopy |
|
Ki-43-II |
5 Prototypes, introduced the
Ha-115 engine with two stage supercharger, shorter and stronger wings,
self-sealing fuel tanks, 13 mm of pilot armor, reflector sight, three-bladed
fixed pitch propeller, and an improved canopy |
|
Ki-43-IIa |
Ki-43-II production model.
Improve-ments of the prototypes added into the design. Ability to carry
up to 500 kg of bombs. |
|
Ki-43-IIa |
Ki-43-II production model.
Improve-ments of the prototypes added into the design. Ability to carry up
to 500 kg of bombs. |
|
Ki-43-IIb |
Both exhaust pipes were
angled back-wards for slightly increased thrust. Universal drop tank
racks mounted outboard of landing gear. |
|
Ki-43-IIb |
Beide Auspuffrohre wurden nach
hinten abgewinkelt, um den Schub leicht zu erhöhen. Universelle Tank-Racks,
die ausserhalb des Fahrwerks montiert sind. |
|
Ki-43-II-KAI |
Fitted with ejector exhaust
stacks and additional fuel tank in fuselage. |
|
Ki-43-II-KAI |
Ausgestattet mit
Ejektorauspuffrohren und zusätzlichem Kraftstofftank im Rumpf. |
|
Ki-43-III |
Prototypes powered by
Nakajima Ha-115-II engine of 1,230 hp Exhaust stack configuration
slightly modified. Water-methanol injection added. |
|
Ki-43-III |
Prototypen mit Nakajima
Ha-115-II-Motor mit 1.230 PS. Leicht modifizierte Auspuffkonfiguration.
Wasser-Methanol-Injektion hinzugefügt. |
|
Ki-43-IIIa |
Series production model, of
the Ki.43III |
|
Ki-43-IIIa |
Serienmodell der Ki-43-III |
|
Ki-43-IIIb |
Variant with the Mitsubishi
Ha-112-II radial engine and armed with twin 20 mm cannon. only 2
Prototype built |
|
Ki-43-IIIb |
Variante mit dem Sternmotor
Mitsubishi Ha-112-II und bewaffnet mit einer 20-mm-Doppelkanone. nur 2
Prototypen gebaut |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.. |
|
Armed Forces |
|
|
|
|
|
|
|
Royal Thai Air Force |
Royal Thai Air Force |
Royal Thai Air Force |
|
|
|
|
|
Royal Thai Air Force |
Royal Thai Air Force |
Chinese Air Force |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Specifications |
Ki.43IIb |
Wingspan |
Spannweite |
10,85
m |
Length |
Länge |
8,92
m |
Height |
Höhe |
3,08
m |
Wing
area |
Flügelfläche |
21.40
m² |
Engine |
Motor |
1×
Nakajima Ha-115 radial engine, 1'130
hp |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
512
km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
1'730
kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
2'420
kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
19.8
m/s |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
11.200
m |
Range |
Reichweite |
1'600
km |
Armament |
Bewaffnung |
2x
12.7 mm MG
2x
250 kg bombs |
Capacity |
Zuladung |
1
Pilot |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Text: |
- |
Drawings: |
Michael E. Fader |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |