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Nakajima Ki-43 Hayabusa

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Nakajima Ki-43 Hayabusa (Peregrine falcon) is a single-engine land-based tactical fighter used by the Imperial Japanese Army Air Service in World War II. The Ki-43 was designed by Hideo Itokawa. The Ki-43 prototype was produced in response to a December 1937 specification for a successor to the popular fixed-gear Nakajima Ki-27. The specification called for a top speed of 500 km/h, a climb rate of 5,000 m in five minutes and a range of 800 km. Maneuverability was to be at least as good as that of Ki-27.


When first flown in early January 1939, the Ki-43 prototype was a disappointment. Test pilots complained that it was less maneuverable than the Ki-27 and not much faster. In order to solve these problems, Nakajima produced a series of progressively modified prototypes through 1939 and 1940. These changes involved a major weight saving program, a slimmer fuselage with the tail surfaces moved further aft and a new canopy. The 11th prototype introduced the unique differential "butterfly" maneuvering Fowler flaps, which dramatically improved performance in tight turns. The 13th prototype combined all these changes, and tests of this aircraft resulted in an instruction for Nakajima to place the Ki-43 into production.

 

Die Nakajima Ki-43 Hayabusa (Wanderfalke) ist ein einmotoriges landgestütztes taktisches Jagdflug-zeug, das im Zweiten Weltkrieg vom kaiserlichen japanischen Armeeluftdienst eingesetzt wurde. Die Ki-43 wurde von Hideo Itokawa entworfen. Der Ki-43-Prototyp wurde als Reaktion auf eine Spezifikation vom Dezember 1937 für einen Nachfolger der beliebten Nakajima Ki-27 mit festem Fahrwertk hergestellt. Die Spezifikation sah eine Höchstgeschwindigkeit von 500 km/h, eine Steig-geschwindigkeit von 5.000 m in fünf Minuten und eine Reichweite von 800 km vor. Die Manövrier-fähigkeit sollte mindestens so gut sein wie die von Ki-27.
Als der Ki-43-Prototyp Anfang Januar 1939 zum ersten Mal geflogen wurde, war er eine Ent-täuschung. Testpiloten beschwerten sich, dass sie weniger manövrierfähig als die Ki-27 und nicht viel schneller sei. Um diese Probleme zu lösen, produzierte Nakajima in den Jahren 1939 und 1940 eine Reihe von schrittweise modifizierten Proto-typen. Diese Änderungen beinhalteten ein umfang-reiches Gewichtseinsparungsprogramm, einen schlankeren Rumpf mit weiter nach achtern bewegten Leitwerksflächen und eine neue Kabinen-haube. Der 11. Prototyp führte die einzigartigen differenziellen "Butterfly"-Manövrierklappen von Fowler ein, die die Leistung in engen Kurven dramatisch verbesserten. Der 13. Prototyp kombi-nierte all diese Änderungen, und Tests dieses Flugzeugs führten zu einer Anweisung für Nakajima, die Ki-43 in Produktion zu bringen.

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Variants

Versionen

 

Ki-43

13 Prototypes/pre-production aircraft.

 

Ki-43

13 Prototypes/pre-production aircraft.

 

Ki-43-Ia

Variant armed with 2 × 7.7 mm machine guns.

Ki-43-Ia

Variant armed with 2 × 7.7 mm machine guns.

 

Ki-43-Ib

Variant armed with one 12.7 mm and one 7.7 mm machine gun

 

Ki-43-Ib

Variant armed with one 12.7 mm and one 7.7 mm machine gun

 

Ki-43-Ic

Ki-43-Ic Variant armed with 2 × 12.7 mm machine guns, ability to mount 2x30kg bombs under wings. All earlier Ki-43-Ia, Ki-43-Ib were gradually upgraded to this version.

 

Ki-43-Ic

Ki-43-Ic Variant armed with 2 × 12.7 mm machine guns, ability to mount 2x30kg bombs under wings. All earlier Ki-43-Ia, Ki-43-Ib were gradually upgraded to this version.

 

Ki-43-II

5 Prototypes, introduced the Ha-115 engine with two stage supercharger, shorter and stronger wings, self-sealing fuel tanks, 13 mm of pilot armor, reflector sight, three-bladed fixed pitch propeller, and an improved canopy

 

Ki-43-II

5 Prototypes, introduced the Ha-115 engine with two stage supercharger, shorter and stronger wings, self-sealing fuel tanks, 13 mm of pilot armor, reflector sight, three-bladed fixed pitch propeller, and an improved canopy

 

Ki-43-IIa

Ki-43-II production model. Improve-ments of the prototypes added into the design. Ability to carry up to 500 kg of bombs.

 

Ki-43-IIa

Ki-43-II production model. Improve-ments of the prototypes added into the design. Ability to carry up to 500 kg of bombs.

 

Ki-43-IIb

Both exhaust pipes were angled back-wards for slightly increased thrust. Universal drop tank racks mounted outboard of landing gear.

 

Ki-43-IIb

Beide Auspuffrohre wurden nach hinten abgewinkelt, um den Schub leicht zu erhöhen. Universelle Tank-Racks, die ausserhalb des Fahrwerks montiert sind.

 

Ki-43-II-KAI

Fitted with ejector exhaust stacks and additional fuel tank in fuselage.

 

Ki-43-II-KAI

Ausgestattet mit Ejektorauspuffrohren und zusätzlichem Kraftstofftank im Rumpf.

 

Ki-43-III

Prototypes powered by Nakajima Ha-115-II engine of 1,230 hp Exhaust stack configuration slightly modified. Water-methanol injection added.

 

Ki-43-III

Prototypen mit Nakajima Ha-115-II-Motor mit 1.230 PS. Leicht modifizierte Auspuffkonfiguration. Wasser-Methanol-Injektion hinzugefügt.

 

Ki-43-IIIa

Series production model, of the Ki.43III

 

Ki-43-IIIa

Serienmodell der Ki-43-III

 

Ki-43-IIIb

Variant with the Mitsubishi Ha-112-II radial engine and armed with twin 20 mm cannon. only 2 Prototype built

 

Ki-43-IIIb

Variante mit dem Sternmotor Mitsubishi Ha-112-II und bewaffnet mit einer 20-mm-Doppelkanone. nur 2 Prototypen gebaut

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Armed Forces  
 

 

 

 

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

 

 

 

 

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

Chinese Air Force

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Specifications Ki.43IIb

Wingspan

Spannweite

10,85 m

Length

Länge

8,92 m

Height

Höhe

3,08 m
Wing area Flügelfläche 21.40 m²

Engine

Motor

1× Nakajima Ha-115 radial engine, 1'130 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

512 km/h

Empty weight

Leergewicht

1'730 kg

Loaded weight

Startgewicht

2'420 kg

Climb Rate

Steigrate

19.8 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

11.200 m

Range

Reichweite

1'600 km

Armament

Bewaffnung

2x 12.7 mm MG
2x 250 kg bombs

Capacity

Zuladung

1 Pilot

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 23. December 2022

written 1. May 2013

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