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Nord N2501 Noratlas

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Nord Noratlas was a military transport aircraft, developed and manufactured by French aircraft manufacturer Nord Aviation.

Development commenced during the late 1940s with the aim of producing a suitable aircraft to replace the numerous older types that were in service with the Armée de l'Air which dated back to the Second World War. In response to a competition organised by the Direction Technique Industrielle (DTI), Nord produced their Nord 2500 proposal, which was selected as the most promising. Experiences with the first prototype, powered by Gnome-Rhône 14R engines, did not impress, thus the design was revised as the Nord 2501, powered by the SNECMA-built Bristol Hercules 738/9 engines instead, which was found acceptable. Accordingly, the Noratlas was introduced to service by the Armée de l'Air on 6 December 1953.

 

Die Nord Noratlas war ein militärisches Transport-flugzeug, das vom französischen Flugzeug-hersteller Nord Aviation entwickelt und hergestellt wurde.
Die Entwicklung begann Ende der 1940er Jahre mit dem Ziel, ein geeignetes Flugzeug zu produzieren, um die zahlreichen älteren Typen zu ersetzen, die bei der Armée de l'Air aus dem Zweiten Weltkrieg im Einsatz waren. Als Reaktion auf einen von der Direction Technique Industrielle (DTI) organisierten Wettbewerb hat Nord seinen Nord 2500-Vorschlag vorgelegt, der als der vielversprechendste ausge-wählt wurde. Die Erfahrungen mit dem ersten Prototyp, der von Gnome-Rhône 14R-Motoren angetrieben wurde, beeindruckten nicht, daher wurde das Design als Nord 2501 überarbeitet, der stattdessen von den von SNECMA gebauten Bristol Hercules 738/9-Motoren angetrieben wurde, was für akzeptabel befunden wurde. Dement-sprechend wurde die Noratlas am 6. Dezember 1953 von der Armée de l'Air in Dienst gestellt.

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Variants

Versionen

 

N2500

Prototype powered by a pair of Gnome et Rhône 14R 1600-hp engines, one built

 

N2500

Prototyp angetrieben von zwei Gnome et Rhône 14R 1600-PS-Motoren, einr gebaut.

 

N2501

Production version for the French Air Force, powered by SNECMA-manufactured Hercules 739 radial piston engines with 2,068 hp each , five prototypes and 208 production aircraft built.

 

N2501

Serienversion für die französische Luftwaffe, angetrieben von SNECMA-gefertigten Hercules 739 Sternmotoren mit je 2.068 PS, fünf Prototypen und 208 Serienflugzeuge gebaut.

 

2501A

Civil transport version fitted with two 1,650hp  SNECMA 758/759 Hercules radial piston engines, four built

2501A

Ziviltransportversion mit zwei 1.650 PS starken SNECMA 758/759 Hercules Sternmotoren, vier gebaut

 

2501D

Production version for the German Air Force, replaced some systems components of the N2501 with their equivalent from German manufacturers, 186 built

 

2501D

Serienversion für die deutsche Luft-waffe, ersetzte einige Systemkompo-nenten des N2501 durch ihr Äqui-valent deutscher Hersteller, 186 gebaut

 

2501E

The redesignation of one standard Nord 2501 for flight testing, the aircraft was used to test two Turbomeca Marbore II auxiliary turbojet engines.  

2501E

Die Umbenennung eines Standard-Nord 2501 für Flugtests, das Flugzeug wurde zum Testen von zwei Turbomeca Marbore II-Hilfsstrahltriebwerken verwendet.

 

2501IS

Replaced some systems components of the N-2501, 6 built for Israel  

2501IS

Ersetzte einige Systemkomponenten des für Israel gebauten N-2501 6 Maschinen

 

N.2501

Gabriel, SIGINT/electronic warfare platforms, 8 built, probably modified N-2501s

N.2501

Gabriel, SIGINT/Plattformen für elektronische Kriegsführung, 8 gebaute, wahrscheinlich modifizierte N-2501

 

2501TC

Nord 2501 modified for civil use, 3 built.  

2501TC

Nord 2501 modifiziert für zivile Nutzung, 3 gebaut.

 

2501

Civil transport version, powered by two 1650-hp Bristol Hercules 758/759 radial engines, plus two Turbomeca Marbore II auxiliary turbojet engines.  

2501

Ziviltransportversion, angetrieben von zwei Bristol Hercules 758/759 Stern-motoren mit 1650 PS sowie zwei Turbomeca Marbore II-Hilfsstrahltrieb-werken.

 

2502A

Civil transport version, powered by two Turbomeca Marboré II auxiliary turbojets and two 1650-hp Bristol Hercules 758/759 radial engines. Five built and two conversions from N2501A.  

2502A

Ziviltransportversion, angetrieben von zwei Turbomeca Marboré II-Hilfsturbo-jets und zwei Bristol Hercules 758/759 Sternmotoren mit 1650 PS. Fünf gebaute und zwei Umbauten von N2501A.
 

2502B

Civilian cargo transport version, powered by two Turbomeca Marboré II auxiliary turbojets and two 1650-hp Bristol Hercules 758/759 radial engines. 2 conversions from N2501A and one built.  

2502B

Zivile Frachttransportversion, ange-trieben von zwei Turbomeca Marboré II-Hilfsturbojets und zwei 1650 PS starken Bristol Hercules 758/759-Sternmotoren. 2 Umbauten von N2501A und eine gebaut.
 

2502C

Civilian cargo transport version, similar to Nord 2502A/B. Only one prototype was built.  

2502C

Zivile Frachttransportversion, ähnlich Nord 2502A / B. Es wurde nur ein Prototyp gebaut.
 

2502F

Militarized version of the Nord 2502 for Portuguese Air Force, 6 conversions.  

2502F

Militarisierte Version des Nord 2502 für die portugiesische Luftwaffe, 6 Umbauten.
 

2503

Re-engined version with two 2,500 hp Pratt & Whitney R-2800-CB17 radial piston engines. One conversion from one of the Nord 2501 prototypes.  

2503

Überarbeitete Version mit zwei 2.500 PS Pratt & Whitney R-2800-CB17 Radialkolbenmotoren. Ein Umbau von einem der Nord 2501 Prototypen.
 

2504

Modification of the Nord 2502 intended for antisubmarine warfare training role with the French Navy,only one built.  

2504

Modifikation der Nord 2502, die für die Rolle der U-Boot-Abwehr bei der französischen Marine vorgesehen ist, nur eine gebaut.
 

2506

Special modification of Nord 2502 to improve STOL performance and performance for use as an assault transport, one conversion and one built from new.  

2506

Spezielle Modifikation von Nord 2502 zur Verbesserung der STOL-Leistung und Leistung für den Einsatz als Angriffstransporter, ein Umbau und eine neu gebaute.
 

2508

Modified Nord 2503, powered by two 1864-kW Pratt & Whitney R-2800-CB17 radial piston engines and two Turbomeca Marboré IIE auxiliary turbojets added, one conversion and one built.  

2508

Modifizierter Nord 2503, angetrieben von zwei Pratt & Whitney R-2800-CB17-Radialkolbenmotoren mit 1864 kW und zwei Turbomeca Marboré IIE-Hilfsturbojets hinzugefügt, ein Umbau und einer gebaut.
 

2508B

Cargo transport version of the N.2508.  

2508B

 Frachttransportversion des N.2508.
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Armed Forces  
 

 

 

 

 

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Airlines / Civil Aviation  
 

 

 

     

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Specifications N 2501

Wingspan

Spannweite

32.50 m

Length

Länge

21.96 m

Height

Höhe

6.00 m
Wing area Flügelfläche 101.20 m²

Engine

Motor

2 × Bristol Hercules 738/739 radial engine, 2,090 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

405 km/h

Empty weight

Leergewicht

13,302 kg

Loaded weight

Startgewicht

20,603 kg

Climb Rate

Steigrate

5.5 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,100 m

Range

Reichweite

2,500 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 36 troops
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Text:

Michael E. Fader

Drawings:

Michael E. Fader

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last update 12. May 2019

written 12. May 2019

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