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North American Bronco

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The North American Rockwell OV-10 Bronco is an American twin-turboprop light attack and observation aircraft. It was developed in the 1960s as a special aircraft for counter-insurgency (COIN) combat, and one of its primary missions was as a forward air control (FAC) aircraft. It can carry up to 1,450 kg of external munitions and internal loads such as paratroopers or stretchers, and can loiter for three or more hours.

A specification for the Light Armed Reconnaissance Aircraft (LARA) was approved by the U.S. Navy, Air Force, and Army and was issued in late 1963. The LARA requirement was based on a perceived need for a new type of "jungle fighting" versatile light attack and observation aircraft. Existing military aircraft in the observation role, such as the Cessna O-1 Bird Dog and O-2 Skymaster, were perceived as obsolescent, with too slow a speed and too small a load capacity for this flexible role.

In August 1964, the NA-300 was selected. A contract for seven prototype aircraft was issued in October 1964. The Bronco started flying midway through the Charger's test program on 16 July 1965, and became one of the premier counter-insurgency (COIN) aircraft of the next 30 years.

 

Die North American Rockwell OV-10 Bronco ist ein amerikanisches leichtes Angriffs- und Beobacht-ungsflugzeug mit zwei Turboprops. Es wurde in den 1960er Jahren als Spezialflugzeug für den Kampf gegen Aufständische (COIN) entwickelt, und eine seiner Hauptaufgaben war die als Forward Air Control (FAC) Flugzeug. Es kann bis zu 1.450 kg externe Munition und interne Lasten wie Fallschirmjäger oder Tragen tragen und drei oder mehr Stunden lang herumlungern.
Eine Spezifikation für das Light Armed Reconnaissance Aircraft (LARA) wurde von der U.S. Navy, Air Force und Army genehmigt und Ende 1963 veröffentlicht Angriffs- und Be-obachtungsflugzeuge. Bestehende Militärflug-zeuge in der Beobachtungsrolle, wie die Cessna O-1 Bird Dog und O-
2 Skymaster, wurden als veraltet angesehen, mit einer zu langsamen Ge-schwindigkeit und einer zu geringen Tragfähigkeit für diese flexible Rolle.

Im August 1964 wurde der NA-300 ausgewählt. Ein Vertrag über sieben Flugzeugprototypen wurde im Oktober 1964 ausgestellt. Der Bronco flog am 16. Juli 1965 in der Mitte des Testprogramms des Charger und wurde eines der führenden Flugzeuge zur Aufstandsbekämpfung (COIN) der nächsten 30 Jahre.

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Variants

Versionen

 

YOV-10A

Seven prototype NA-300s with two 600 shp T76-G-6/8 engines, last one was flown with YT74-P-1 engines.

YOV-10A

Sieben NA-300-Prototypen mit zwei 600-PS-T76-G-6/8-Triebwerken, das letzte wurde mit YT74-P-1-Trieb-werken geflogen.

 

OV-10A

Original production version with enlarged wing and 715 shp T76-G-10/12 engines. 114 for the USMC and 157 for the USAF

 

OV-10A

Originale Serienversion mit vergrös-serter Tragfläche und 715 PS starken T76-G-10/12-Motoren. 114 für die USMC und 157 für die USAF

 

OV-10B

Target towing variant for Germany dome, 18 built;

 

OV-10B

Zielschleppvariante für Deutschlandkuppel, 18 gebaut;

 

OV-10B(Z)

A variation of the German target tug, with one J85-GE-4 turbojet mounted in a nacelle above the fuselage. 18 built;

OV-10B(Z)

Eine Variation des deutschen Zielschleppers mit einem J85-GE-4-Turbojet, der in einer Gondel über dem Rumpf montiert ist. 18 gebaut;

 

OV-10C

Export version for Thailand; based on the OV-10A, 32 built.

 

OV-10C

Exportversion für Thailand; basierend auf dem OV-10A, 32 gebaut.
 

YOV-10D

Prototype Night Observation Gunship System variant, two OV-10A conversions.

 

YOV-10D

Prototyp des Night Observation Gunship System, zwei OV-10A-Umbauten.

 

OV-10D

Extensively modified OV-10A airframe, adding a forward-looking infrared night-vision system with a turret-mounted camera under an extended nose. 17 modified from OV-10A

 

OV-10D

Umfangreich modifizierte OV-10A-Flugzeugzelle mit einem zukunfts-weisenden Infrarot-Nachtsichtsystem mit einer am Turm montierten Kamera unter einer verlängerten Nase. 17 modifiziertvon OV-10A

 

OV-10D+

USMC upgrade, consisting of A and D aircraft being extensively reworked with strengthened wings and new Engine instrumentation.

 

OV-10D+

USMC-Upgrade, bestehend aus A- und D-Flugzeugen, die mit verstärkten Flügeln und neuen Triebwerksinstrumenten umfassend überarbeitet werden.

 

OV-10E

Export version for Venezuela; based on the OV-10A, 16 built

 

OV-10E

Exportversion für Venezuela; basierend auf dem OV-10A, 16 gebaut

 

OV-10F

Export version for Indonesia; based on the OV-10A, 16 built.

 

OV-10F

Exportversion für Indonesien; basierend auf dem OV-10A, 16 gebaut.

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Armed Forces  
 

 

 

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

 

 

 

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

 

 

 

VAL-4-04.png (75936 Byte)

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

U.S. Navy

 

 

 

VAL-4-03.png (76610 Byte) VAL-4-01.png (72242 Byte) VS-41-02.png (73696 Byte)
U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

 

VS-41-01.png (72689 Byte) NATC-01.png (79911 Byte) WSD-01.png (71780 Byte)
U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

 

VMO-1-01.png (73349 Byte) VMO-1-02.png (73754 Byte) OV-10 VMO-2-02.png (71112 Byte)
U.S. Marines U.S. Marines U.S. Marines
 

 

 

OV-10 VMO-2-01.png (70229 Byte) VMO-2-03.png (76679 Byte) VMO-4-02.png (73565 Byte)
U.S. Marines U.S. Marines U.S. Marines
 

 

 

VMO-4-03.png (76853 Byte) VMO-6-01.png (75649 Byte) VMO-6-02.png (78470 Byte)
U.S. Marines U.S. Marines U.S. Marines
 

 

 

VMO-8-01.png (71995 Byte) VMO-8-02.png (72041 Byte) HML-267-01.png (77729 Byte)
U.S. Marines U.S. Marines U.S. Marines
 

 

 

OV-10 H&MS-24-01.png (76662 Byte) Phil-01.png (85586 Byte)
U.S. Marines U.S. Marines Philipine Air Force

Airlines / Civil Aviation  
 

 

 

     

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Specifications OV-10C

Wingspan

Spannweite

12,19 m

Length

Länge

12,12 m

Height

Höhe

4,62 m
Wing area Flügelfläche 27,03 m²

Engine

Motor

2 x Garret
T-76-G-10/12, 715 Hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

452 km/h

Empty weight

Leergewicht

3.127 kg

Loaded weight

Startgewicht

6.552 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

7.315 m

Range

Reichweite

2.414 km

Armament

Bewaffnung

4x 7,62 mm MGs
Bobs up to 2'000 Kg

Capacity

Zuladung Crew 2
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Text:

Michael E. Fader

Drawings:

Michael E. Fader

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last update 23. December 2022

written 12. May 2019

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