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North American T-2 Buckeye

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The first version of the aircraft entered service in 1959 as the T2J-1. It was redesignated the T-2A in 1962 under the joint aircraft designation system. The two-seat trainer was powered by one Westinghouse J34-WE-46/48 turbojet. The aircraft was subsequently redesigned, and the single engine was replaced with two Pratt & Whitney J60-P-6 turbojets in the T-2B. The T-2C was fitted with two much more powerful 2,950 lbf thrust General Electric J85-GE-4 turbojets.
The Buckeye was designed as a low-cost multi-stage trainer. Its straight wing was similar to that used in the original North American North American FJ-1 Fury and its cockpit controls were similar to the T-28C Trojan trainer.

 

Die erste Version des Flugzeugs wurde 1959 als T2J-1 in Dienst gestellt. 1962 wurde es zur T-2A unter der gemeinsamen Flugzeugbezeichnungs-system. Die zweisitzige Trainer wurde von einem Westinghouse J34-WE-46/48 Turbojet angetrieben. Das Flugzeug wurde später umgebaut und der eine Motor wurde in der T-2B durch zwei Pratt & Whitney J60-P-6 Turbojets ersetzt. Die T-2C wurde mit zwei viel stärkeren General Electric J85-GE-4 Turbojets ausgestattet.

Die Buckeye wurde als Low-Cost-Mehrstufen-Trainer entwickelt. Seine geraden Flügel waren ähnlich wie in der ursprünglichen North American FJ-1 Fury und seine Steuerung war  ähnlich wie beim T-28C Trojan Trainer.

         

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Variants

 

Versionen

  T-2A
T2J-1

Two-seat jet training aircraft, powered by a 3,400-lb thrust Westinghouse J34-WE-46/48 turbojet. 217 built.

T-2A
T2J-1

Zweisitziges Jettrainingsflugzeug, angetrieben von einem  Westinghouse J34-WE-46/48 Triebwerk mit 1542 kg Schub. 217 Maschinen gebaut

  YT-2B
YT2J-2

Two T-2As were converted into T-2B prototype aircraft.

  YT-2B
YT2J-2

Zwei T-2A umgebaut mit zwei J60-Triebwerken, diente als T-2B-Prototyp.

  T-2B

Improved version, powered by two 3,000-lb thrust Pratt & Whitney J60-P-1 turbojets. 97 built.

  T-2B

Verbesserte Version mit zwei stärkeren Pratt & Whitney J60-P-1-Triebwerken mit je 13,3 kN Schub. 97 Stück gebaut.

  DT-2B

Small numbers of T-2Bs were converted into drone directors.

  DT-2B

Umbau einiger T-2B zu Führungsflugzeugen für den Drohneneinsatz.

  YT-2C

One T-2B was converted into a T-2C prototype aircraft.

  YT-2C

Ein aus der T-2B umgebauter Prototyp für die T-2C.

  T-2C

Final production version for the US Navy, powered by two 2,950-lbf thrust General Electric J85-GE-4 turbojets. 231 built.

  T-2C

Endgültige Produktionsversion für die US Navy mit zwei General Electric J85-GE-4-Triebwerk mit 13,1 kN Schub. 231 Mashinen gebaut.

  DT-2C

Small numbers of T-2Cs were converted into drone directors.

  DT-2C

Umbau einiger T-2C zu Führungsflugzeugen für den Drohneneinsatz.

  T-2D

Export version for Venezuela, 12 built

  T-2D

Exportversion für Venezuela, 12 Maschinen gebaut

  T-2E

Export version for Greece, 40 built

  T-2E

Exportversion für Griechenland. 40 Maschinen gebaut.

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Armed Forces  
 

 

 

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Airlines  
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Specifications T-2C

Wingspan

Spannweite

11.60 m

Length

Länge

11.00 m

Height

Höhe

4.50 m
Wing area Flügelfläche 23.70 m²

Engine

Motor

2 × General Electric J85-GE-4 turbojets, 2,950 lbf  each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

834 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,652 kg

Loaded weight

Startgewicht

5,931 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

13,500 m

Range

Reichweite

1,456 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung crew 2
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. July 2021

written 1. July 2021

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