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North American F-100 Super Sabre

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The North American F-100 Super Sabre is an American supersonic jet fighter aircraft that served with the U.S. Air Force from 1954 to 1971 and with the Air National Guard until 1979. The first of the Century Series of USAF jet fighters, it was the first USAF fighter capable of supersonic speed in level flight.


In January 1951, North American Aviation delivered an proposal for a supersonic day fighter to the USAF. Named Sabre 45 because of its 45° wing sweep, it represented an evolution of the F-86 Sabre. The mockup was inspected on 7. July 1951, and after over 100 modifications, the new aircraft was accepted as the F-100 on 30. November 1951. Extensive use of titanium throughout the aircraft was notable.[6] On 3. January 1952, the USAF ordered two prototypes followed by 23 F-100As in February and an additional 250 F-100As in August.

The YF-100A first flew on 25. May 1953, seven months ahead of schedule. It reached Mach 1.04 on this first flight in spite of being fitted with a derated XJ57-P-7 engine. The USAF operational evaluation from November 1953 to December 1955 found the new fighter to have superior performance, but declared it not ready for wide-scale deployment due to various deficiencies in the design. These findings were subsequently confirmed during "Project Hot Rod" operational suitability tests.

 

Die North American F-100 Super Sabre ist ein amerikanisches Überschall-Kampfflugzeug, das von 1954 bis 1971 bei der U.S. Air Force und bis 1979 bei der Air National Guard diente. Es war das erste der Century-Serie von USAF-Düsenjägern, es war der erste USAF-Jäger, der im Horizontalflug Überschallgeschwindigkeit erreichen konnte.

Im Januar 1951 unterbreitete North American Aviation der USAF einen Vorschlag für einen Überschall-Tagesjäger. Aufgrund seines Flügel-pfeilung von 45° Sabre 45 genannt, stellte es eine Weiterentwicklung des F-86 Sabre dar. Das Modell wurde am 7. Juli 1951 inspiziert, und nach über 100 Modifikationen wurde das neue Flugzeug am 30. November 1951 als F-100 akzeptiert. Bemerkenswert war die umfangreiche Verwendung von Titan im gesamten Flugzeug. Am 3. Januar 1952 bestellte die USAF zwei Prototypen, gefolgt von 23 F-100As im Februar und weiteren 250 F-100As im August.
Die YF-100A flog erstmals am 25. Mai 1953, sieben Monate früher als geplant. Es erreichte bei diesem Erstflug Mach 1,04, obwohl es mit einem gedrosselten XJ57-P-7-Triebwerk ausgestattet war. Die Betriebsbewertung der USAF von November 1953 bis Dezember 1955 stellte fest, dass der neue Jäger eine überlegene Leistung hatte, erklärte ihn jedoch aufgrund verschiedener Mängel im Design nicht für einen breiten Einsatz bereit. Diese Erkenntnisse wurden anschliessend im Rahmen von „Project Hot Rod“ Betriebstauglichkeitstests bestätigt.

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Variants

Versionen

 

YF-100A

Prototype, model NA-180 two built

YF-100A

Prototyp, Modell NA-180 zwei gebaut

 

F-100A

Single-seat day fighter; 203 built

F-100A

Einsitziger Tagjäger; 203 gebaut

 

RF-100A

Six F-100A aircraft modified for photo reconnaissance in 1954. Unarmed, with camera installations in lower fuselage bay.

 

RF-100A

Sechs F-100A-Flugzeuge, die 1954 für die Fotoaufklärung modifiziert wurden. Unbewaffnet, mit Kamera-installationen im unteren Rumpf-schacht.

 

F-100C

Version with additional fuel tanks in the wings, fighter-bomber capability, probe-and-drogue refueling capability, uprated J57-P-21 engine on late production aircraft. 546 built

 

F-100C

Version mit zusätzlichen Treibstoff-tanks in den Flügeln, Jagdbomber-fähigkeit, Luftbetankungsfähigkeit, verbessertem J57-P-21-Triebwerk in späten Serienflugzeugen. 546 gebaut

 

TF-100C

One F-100C converted into a two-seat training aircraft.

 

TF-100C

Eine F-100C wurde zu einem zweisitzigen Trainingsflugzeug umgebaut.

 

F-100D

Single-seat fighter-bomber, more advanced avionics, larger wing and tail fin, landing flaps. 1,274 built.

 

F-100D

Einsitziger Jagdbomber, fortschrit-tlichere Avionik, größere Flügel und Heckflosse, Landeklappen. 1.274 gebaut.

 

F-100F

Two-seat training version, armament decreased from four to two cannon. 339 built.

 

F-100F

Zweisitzige Trainingsversion, Bewaffnung von vier auf zwei Kanonen reduziert. 339 gebaut.

 

DF-100F

Designation given to one F-100F that was used as drone director.

 

DF-100F

Bezeichnung für eine F-100F, die als Drohnendirektor verwendet wurde.

 

NF-100F

Three F-100Fs used for test purposes

 

NF-100F

Drei F-100F für Testzwecke

 

TF-100F

Danish designation given to 14 F-100Fs exported to Denmark

 

TF-100F

Dänische Bezeichnung für 14 nach Dänemark exportierte F-100F

 

YQF-100

Nine test unmanned drone version: two D-models, one YQF-100F F-model, and six other test versions.

 

YQF-100

Neun Testversionen unbemannter Drohnen: zwei D-Modelle, ein YQF-100F F-Modell und sechs weitere Testversionen.

 

QF-100

209 D and F models were converted to unmanned radio-controlled Full Scale Aerial Target

 

QF-100

209 D- und F-Modelle wurden zu unbemannten funkgesteuerten Full-Scale-Luftzielen umgebaut

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Armed Forces  
 

 

 

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Specifications

F-100D

Wingspan

Spannweite

11.81 m

Length

Länge

15.2 m

Height

Höhe

4.95 m

Wing area

Flügelfläche

37.00 m²

Engine

Motor

1 × Pratt & Whitney J57-P-21/21A turbojet 10,200 lbf  Dry thrust16,000 lbf afterburner

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,390 km/h

Empty weight

Leergewicht

9,500 kg

Loaded weight

Startgewicht

15,800 kg

Climb Rate

Steigrate

114 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

15,000 m

Range

Reichweite

3,210 km

Armament

Bewaffnung

4× 20 mm cannon
3,190 kg of weapons
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 12. June 2022

written 1. May 2013

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- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
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