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Piper Cub & Super Cub

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Piper J-3 Cub is an American light aircraft that was built between 1937 and 1947 by Piper Aircraft. The aircraft has a simple, lightweight design which gives it good low-speed handling properties and short-field performance. The Cub is one of the best known light aircraft of all time. Its simplicity, affordability and popularity, as well as large production numbers with nearly 20,000 built in the United States.

The aircraft is a high-wing, strut-braced monoplane with a large-area rectangular wing. It is powered by an air-cooled piston engine driving a fixed-pitch propeller. Its fuselage is a welded steel frame covered in fabric, seating two people in tandem. The Cub was originally intended as a trainer and had great popularity in this role and as a general aviation aircraft. Due to its performance, it was well suited for a variety of military uses such as reconnaissance, liaison and ground control. It was produced in large numbers during World War II as the L-4 Grasshopper.
  Der Piper J-3 Cub ist ein amerikanisches Leichtflugzeug, das zwischen 1937 und 1947 von Piper Aircraft gebaut wurde. Das Flugzeug hat ein einfaches, leichtes Design, das gute Eigenschaften bei niedriger Geschwindigkeit und kurz Landung bietet. Die Cub ist eines der bekanntesten Leichtflugzeuge aller Zeiten. Seine Einfachheit, Erschwinglichkeit und Popularität, sowie große Produktionszahlen mit fast 20.000 in den Vereinigten Staaten gebaut.
Das Flugzeug ist ein abgestrebter Hochdecker mit einem grossflächigen rechteckigen Flügel. Es wird von einem luftgekühlten Kolbenmotor angetrieben, der einen Propeller antreibt. Sein Rumpf ist ein geschweißter Stahlrahmen, der mit Stoff bezogen ist und zwei Personen im Tandem aufnimmt. Der Cub war ursprünglich als Trainer gedacht und hatte große Popularität in dieser Rolle und als Privatflugzeug. Aufgrund seiner Leistung war es für eine Vielzahl von militärischen Anwendungen wie Aufklärung, Verbindung und BAufklärung gut geeignet. Es wurde in großen Zahlen während des Zweiten Weltkriegs als L-4 Heuschrecke
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Variants

Versionen

 

YO-59

Four US Army Air Corps test and evaluation J3C-65  

YO-59

Vier US Army Air Corps Maschinen zum testen und bewerten J3C-65
 

O-59
L-4

Production version for the USAAC; 140 built  

O-59
L-4

Serienversion für die USAAC; 140 gebaut
 

O-59A
L-4A

Improved version, powered by a 65-hp Continental O-170-3 piston engine; 948 built  

O-59A
L-4A

Verbesserte Version, angetrieben von einem 65 PS starken Continental O-170-3 Kolbenmotor; 948 gebaut
 

L-4B

As per L-4A, but without radio equipment; 980 built  

L-4B

Wie L-4A, jedoch ohne Funkausrüstung; 980 gebaut
 

UC-83A
L-4C

Eight impressed J3L-65s  

UC-83A
L-4C

Acht requirierte J3L-65s
 

L-4D

Five impressed J3F-65s  

L-4D

Fünf requirierte J3F-65
 

L-4H

As per L-4B but with improved equipment and fixed-pitch propeller, 1801 built  

L-4H

Wie L-4B jedoch mit verbesserter Ausstattung und Festpropeller, 1801 gebaut
 

L-4J

L-4H with controllable-pitch propeller, 1680 built  

L-4J

L-4H mit Verstellpropeller, 1680 gebaut
 

NE-1

U.S. Navy designation for dual-control version of J3C-65, 230 built  

NE-1

Bezeichnung der U.S. Navy für die Doppelsteuerversion der J3C-65  , 230 gebaut
 

NE-2

As per NE-1 with minor equipment changes, 20 built  

NE-2

Wie NE-1 mit geringfügigen Ausstattungsänderungen, 20 gebaut
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L-18C

Military designation of the PA-18 Super Cub for the U.S. Army, powered by a 95 hp Continental C90-8F piston engine, 838 built  

L-18C

Militärische Bezeichnung der PA-18 Super Cub für die U.S. Armee, angetrieben von einem 95 PS starken Continental C90-8F-Kolbenmotor, 838 gebaut
 

YL-21

Two Super Cub 135s for evaluation by the U.S. Army.  

YL-21

Zwei Super Cub 135 zur Bewertung durch die U.S. Armee.
 

L-21A

Military designation of the Super Cub 125, powered by a 125 hp Avco Lycoming 0-290-II piston engine, 150 built  

L-21A

Militärische Bezeichnung des Super Cub 125, angetrieben von einem 125-PS-Avco Lycoming 0-290-II-Kolbenmotor, 150 gebaut
 

L-21B
U-7A

Super Cub 135, powered by a 135 hp Avco Lycoming 0-290-D2 piston engine, 584 built  

L-21B
U-7A

Super Cub 135, angetrieben von einem 135 PS Avco Lycoming 0-290-D2-Kolbenmotor, 584 gebaut
 

TL-21A

A number of L-21As were converted into training aircraft.  

TL-21A

Eine Reihe von L-21As wurde zu Trainingsflugzeugen umgebaut.
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Armed Forces  
  Israeli Air Force Israeli Air Force Swiss Air Force
  Swiss Air Force Swiss Air Force Swiss Air Force
 

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

 
  Royal Thai Army Royal Thai Army Royal Thai Navy
  Airlines / Civil Aviation  
   

 

B-Flyer  

 

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Specifications L-4A

Wingspan

Spannweite

10.74 m

Length

Länge

6.83 m

Height

Höhe

2.03 m

Wing area Flügelfläche

16.58 m²

Engine

Motor

1 × Continental A-65-8 air-cooled horizontally opposed four cylinder, 65 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

140 km/h

Empty weight

Leergewicht

345 kg

Loaded weight

Startgewicht

550 kg

Climb Rate

Steigrate

2.3 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,500 m

Range

Reichweite

354 km

Armament

Bewaffnung

none

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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