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Siai Marchetti SF.260

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The SF.260 was designed by Italian aircraft designer Stelio Frati, while production work originally performed by Milan-based aviation manufacturer Aviamilano. On 15. July 1964, the first prototype F.260 performed its maiden flight. Shortly thereafter, responsibility for production was transferred to SIAI Marchetti, who had purchased the rights to the design; manufacturing continued to be performed by this firm until the company was bought by Aermacchi in 1997.

The SF.260 has been largely sold to military customers as a trainer and light combat aircraft. In addition, there have been limited civil sales to private operators; during the late 1960s, the type was marketed in the United States under the name Waco Meteor. Armed military versions, sold as the SF.260W Warrior, proved to be popular with smaller air forces, which could arm the type for use in the close air support role. Both piston-powered and turboprop-powered models have been developed.

 

Die SF.260 wurde vom italienischen Flugzeug-designer Stelio Frati entworfen, während die Produktionsarbeiten ursprünglich vom Mailänder Luftfahrthersteller Aviamilano durchgeführt wurden. Am 15. Juli 1964 führte der erste Prototyp F.260 seinen Jungfernflug durch. Kurz darauf wurde die Verantwortung für die Produktion an SIAI Marchetti übertragen, die die Rechte an dem Design erworben hatte; Die Fertigung wurde weiterhin von dieser Firma durchgeführt, bis das Unternehmen 1997 von Aermacchi gekauft wurde.
Die SF.260 wurde grösstenteils als Schul- und leichtes Kampfflugzeug an Militärkunden verkauft. Darüber hinaus gab es begrenzte zivile Verkäufe an private Betreiber; In den späten 1960er Jahren wurde der Typ in den USA unter dem Namen Waco Meteor vermarktet. Bewaffnete Militärversionen, die als SF.260W Warrior verkauft wurden, erwiesen sich als beliebt bei kleineren Luftstreitkräften, die den Typ für den Einsatz in der Rolle der Luftnahunterstützung bewaffnen konnten. Es wurden sowohl kolbengetriebene als auch turbopropgetriebene Modelle entwickelt.

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Variants

Versionen

  Aviamilano       Aviamilano   .
 

F.250

First prototype powered by 250 hp Lycoming O-540-AID.

F.250

Erster Prototyp mit 250 PS Lycoming O-540-AID.

 

F.260

Two prototypes powered by 260 hp Lycoming O-540-E4A5

 

F.260

Zwei Prototypen mit 260 PS Lycoming O-540-E4A5

  SIAI Marchetti       SIAI Marchetti    
 

SF.260

First production version of the F.260

 

SF.260

Erste Serienversion des F.260

 

SF.260A

Initial production version. Built in small numbers.

 

SF.260A

Erste Serienversion. Gebaut in kleinen Stückzahlen.

 

SF.260M

Militarised version with strengthened airframe and improved aerodynamics.

 

SF.260M

Militarisierte Version mit verstärkter Flugzeugzelle und verbesserter Aerodynamik.

 

SF.260AM

Italian Air Force version, 33 built.

 

SF.260AM

Italienische Luftwaffenversion, 33 gebaut.

 

SF.260ML

Export version for Libya, 240 built.

 

SF.260ML

Exportversion für Libyen, 240 gebaut.

 

SF.260W

Warrior,  Armed military version based on SF.260M, with two or four weapons hardpoints.

 

SF.260W

Warrior, bewaffnete Militärversion basierend auf SF.260M, mit zwei oder vier Waffenstationen.

 

SF.260SW

Sea Warrior, Coast patrol, fishery protection aircraft. One built.

 

SF.260SW

Sea Warrior, Küstenpatrouille, Fischereischutzflugzeug. eine gebaut.

 

SF.260B

Civilian version incorporating improvements of the SF.260M.

 

SF.260B

Zivile Version mit Verbesserungen des SF.260M.

 

SF.260C

Improved version of the SF.260B

 

SF.260C

Verbesserte Version des SF.260B

 

SF.260TP

Allison 250-B17D turboprop version of the SF.260C

 

SF.260TP

Allison 250-B17D Turboprop-Version des SF.260C

 

SF.260D

Improved civil version with airframe and aerodynamic improvements similar to SF.260M

 

SF.260D

Verbesserte zivile Version mit Flugzeugzelle und aerodynamischen Verbesserungen ähnlich wie bei SF.260M

 

SF.260E

Uprated SF.260D to compete for a USAF contract but later marketed to other military buyers

 

SF.260E

Verbesserte SF.260D, um um einen USAF-Vertrag zu konkurrieren, aber später an andere militärische Käufer vermarktet

 

SF.260F

SF.260E, with fuel-injected engine

 

SF.260F

SF.260E, mit Motor mit Kraftstoffeinspritzung

 

SF.260EA

Most recent variant for Italian Air Force, 30 built.

 

SF.260EA

Neueste Variante für die italienische Luftwaffe, 30 Stück gebaut.

  Alenia Aermacchi       Alenia Aermacchi    
 

SF-260

Current production model

 

SF-260

Aktuelles Serienmodell

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Armed Forces  
 

 

 

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Burkina Faso

 Somalia Air Force Philippine Air Force

Airlines / Civil Aviation  
 

 

 

     
 

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Specifications SF-260B

Wingspan

Spannweite

8,35 m

Length

Länge

7,10 m

Height

Höhe

2,41 m
Wing area Flügelfläche 10,1 m²

Engine

Motor

Textron 
Lycoming O-540-E4A5

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

347 km/h

Empty weight

Leergewicht

755 kg

Loaded weight

Startgewicht

1.102 kg

Climb Rate

Steigrate

546 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,790 m

Range

Reichweite

2.050 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 1 Pilot, 1 Student
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Text:

Michael E. Fader

Drawings:

Michael E. Fader

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last update 12. May 2019

written 12. May 2019

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