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Sud Ouest 4050 Vautour

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Sud-Ouest Aviation (SNCASO) S.O. 4050 Vautour II was a French jet-powered bomber, interceptor, and attack aircraft developed and manufactured by aircraft company Sud Aviation.

During June 1951, the French Armée de l'Air (AdA) issued a detailed requirement for a jet-powered aircraft capable of functioning in several roles, including as a bomber, a low-level attack aircraft, or an all-weather interceptor. In response to this requirement, French aircraft manufacturer SNCASO decided to adapt its existing S.O. 4000 design so that it could perform the desired missions roles. On 16 October 1952, the first prototype of the revised design, which had been design
ated as the S.O. 4050, conducted its maiden flight. Total production was 149 aircraft.

During 1958, the aircraft entered service with the Armée de l'air, the Vautour would remain in use by the AdlA for several decades. While the final French aircraft being retired from frontline service during 1979, a number were retained and soldiered on in various secondary duties into the early 1980s.

 

Die Sud-Ouest Aviation (SNCASO) S.O. 4050 Vautour II war ein französischer strahlgetriebener Bomber, Abfangjäger und Kampfflugzeug, das vom Flugzeughersteller Sud Aviation entwickelt und hergestellt wurde.
Im Juni 1951 erliess die französische Armée de l'Air (AdA) eine detaillierte Anforderung für ein strahlgetriebenes Flugzeug, das in mehreren Rollen eingesetzt werden kann, darunter als Bomber, Tieffliegerangriffsflugzeug oder Allwetter-Abfangjäger. Als Reaktion auf diese Anforderung beschloss der französische Flugzeughersteller SNCASO, sein bestehendes S.O. 4000 so konzipiert, dass es die gewünschten Missionsrollen erfüllen kann. Am 16. Oktober 1952 führte der erste Prototyp des überarbeiteten Entwurfs, der a
ls S.O. 4050 bezeichnet wurde seinen Jungfernflug durch. Die Gesamtproduktion betrug 149 Flugzeuge.
Im Jahr 1958 wurde das Flugzeug bei der Armée de l'air in Dienst gestellt; Der Vautour wurde mehrere Jahrzehnte lang von der AdlA genutzt werden. Während die letzten französischen Flug-zeuge 1979 aus dem Frontdienst ausgemustert wurden, wurden einige davon behalten und bis in die frühen 1980er Jahre für verschiedene Nebenaufgaben eingesetzt.

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Variants

Versionen

 

IIA

Single-seat, long-range attack aircraft, armed with cannon and bombs

X

Einsitziges Kampfflugzeug mit grosser Reichweite, bewaffnet mit Kanonen und Bomben

 

IIN

Two-seat, all-weather interceptor with radar in nose, pilot and co-pilot in tandem seats, armed with cannon, air-to-air missiles.

IIN

Zweisitziger Allwetter-Abfangjäger mit Radar in der Nase, Pilot und Copilot in Tandemsitzen, bewaffnet mit Kanonen und Luft-Luft-Raketen.

 

II-1N

Improved version of the Vautour IIN some rebuilt

II-1N

Verbesserte Version des Vautour IIN, einige umgebaut

 

IIB

Two-seat bomber with glazed nose position for bombardier / observer, carrying bombs internally and on underwing pylons.

 

IIB

Zweisitziger Bomber mit verglaster Bugposition für Bombenschütze / Beobachter, der Bomben im Inneren und auf Pylonen unter den Flügeln trägt.

 

IIBR

Some IIB converted for reconnaissance

IIBR

Einige IIB wurden zur Aufklärung umgebaut

 

IIBN

Some IIB converted for Electronic countermeasure

IIBN

Einige IIB wurden für elektronische Gegenmassnahmen umgebaut

 

IIB-TT

Some IIB converted for target tug duty

IIB-TT

Einige IIB wurden für den Zielschleppdienst umgebaut

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Armed Forces  
 

 

 

   
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Specifications Vautour IIA

Wingspan

Spannweite

15.10 m

Length

Länge

15.57 m

Height

Höhe

4.94 m
Wing area Flügelfläche 45.00 m2

Engine

Motor

2 × SNECMA Atar 101E-3 turbojets, 7,710 lbf each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,106 km/h

Empty weight

Leergewicht

10,000 kg

Loaded weight

Startgewicht

17,500 kg

Climb Rate

Steigrate

60 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

15,200 m

Range

Reichweite

5,400 km

Armament

Bewaffnung

4x 30mm cannons 
4,000 kg of Bombs

Capacity

Zuladung Crew 1
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Text:

Michael E. Fader

Drawings:

Michael E. Fader

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last update 28. June 2023

written 28. June 2023

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