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Westland Lysander

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Westland Lysander is a British army co-operation and liaison aircraft produced by Westland Aircraft that was used immediately before and during the Second World War. After becoming obsolete in the army co-operation role, the aircraft's short-field performance enabled clandestine missions using small, improvised airstrips behind enemy lines to place or recover agents, particularly in occupied France with the help of the French Resistance.

The Lysander was to be powered by a Bristol Mercury air-cooled radial engine and had high wings and a fixed conventional landing gear mounted on an innovative inverted U square-section tube that supported wing struts at the apex, and contained internal springs for the faired wheels. The large streamlined spats also contained a mounting for a Browning machine gun and fittings for removable stub wings that could carry light bombs or supply canisters. The wings had a reverse taper towards the root, which gave the impression of a bent gull wing from some angles, although the spars were straight. It had a girder type construction faired with a light wood stringers to give the aerodynamic shape.

 

Die Westland Lysander ist ein von Westland Aircraft hergestelltes Kooperations- und Ver-bindungsflugzeug der britischen Armee, das unmittelbar vor und während des Zweiten Welt-kriegs eingesetzt wurde kleine, improvisierte Landebahnen hinter den feindlichen Linien nutzte, um Agenten zu platzieren oder zu bergen, insbe-sondere im besetzten Frankreich mit Hilfe des französischen Widerstands.

Der Lysander wurde von einem luftgekühlten Sternmotor von Bristol Mercury angetrieben und hatte hoch angesetze Flügel und ein festes konventionelles Fahrwerk, das auf einem innovativen umgekehrten U-Rohr mit quadratischem Querschnitt montiert war, das die Flügelstreben am Scheitelpunkt stützte und interne Federn für die Verkleidung enthielt Räder. Die grossen strom-linienförmigen Gamaschen enthielten auch eine Halterung für ein Maschinengewehr und Beschläge für abnehmbare Stummelflügel, die leichte Bomben oder Vorratskanister tragen konnten. Die Flügel hatten eine umgekehrte Verjüngung zur Wurzel hin, was aus einigen Winkeln den Eindruck eines gebogenen Möwenflügels erweckte, obwohl die Holme gerade waren. Es hatte eine trägerartige Konstruktion, die mit leichten Holzbalken verkleidet war, um die aerodynamische Form zu geben.

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Variants

Versionen

 

Mk. I

Initial Version powered by a 890 hp Bristol Mercury XII radial piston engine.

Mk. I

Ursprüngliche Version angetrieben von einem 890 PS starken Bristol Mercury XII Sternmotor.

 

TT Mk.I

Lysander Mk.Is converted into target tugs

 

TT Mk.I

Lysander Mk.Is wurden zu Zielschleppern umgebaut

 

Mk. II

Version powered by one 905 hp Bristol Perseus XII sleeve valve radial piston engine.

 

Mk. II

Version angetrieben von einem 905 PS Bristol Perseus XII Schieberventil-Sternmotor.

 

TT Mk.II

Lysander Mk.IIs converted into target tugs

TT Mk.II

Lysander Mk.IIs wurden zu Zielschleppern umgebaut

 

Mk. III

Version powered by a 870 hp Bristol Mercury XX or 30 radial piston engine

 

Mk. III

Version mit 870 PS Bristol Mercury XX oder 30 Sternmotor

 

Mk. IIIA

Lysander Mk.I, reengined with Mercury 20 engine.

 

Mk. IIIA

Lysander Mk.I, überarbeitet mit Mercury 20-Motor.

 

Mk. IIISCW

Special version for clandestine operations. No armament, long-range 150 gallon fuel tank, fixed external ladder.

 

Mk. IIISCW

Spezialversion für geheime Einsätze. Keine Bewaffnung, 150-Gallonen-Kraftstofftank mit grosser Reichweite, feste Außenleiter.

 

TT Mk.III

Lysander Mk.Is, Mk.IIs and Mk.IIIs converted into target tugs.

 

TT Mk.III

Lysander Mk.Is, Mk.IIs und Mk.IIIs wurden zu Zielschleppern umgebaut.

 

TT Mk.IIIA

100 purpose-built target tugs.

 

TT Mk.IIIA

100 speziell gebaute Zielschlepper.

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Armed Forces  
 

 

 

Prototype 1 (1937)

Prototype 2 (1937) Finnisch Air Force (1940)
 

 

 

Finnisch Air Force (1941) Finnisch Air Force (1942) Finnisch Air Force (1942)
 

 

 

Finnisch Air Force (1942) Finnisch Air Force (1942) Finnisch Air Force (1943)
 

 

 

  Royal Navy (1941) Royal Navy (1942) Royal Navy (1942)
 

 

 

  Royal Navy (1944) USAAF (1944)  
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Specifications Lysander III

Wingspan

Spannweite

15.24 m

Length

Länge

9.30 m

Height

Höhe

4.42 m

Wing area Flügelfläche

24.00 m2

Engine

Motor

1 × Bristol Mercury XX 9-cylinder air-cooled radial piston engine, 870 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

341 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,980 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,871 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,600 m

Range

Reichweite

970 km

Armament

Bewaffnung

1 x 7.7 mm machine gun for the observer, up to 227 Kg of Bombs

Capacity

Zuladung

Crew 2

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. November 2022

written 1. November 2022

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