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Zeppelin LZ C-I & C-II

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

It is less known that Zeppelin also built various types of aircraft. In the summer of 1917, the Luftstreitkräfte of the German Empire required a fast, single-engine, armed reconnaissance aircraft. The requirement was also received by the Luftschiffbau Zeppelin GmbH, a part of the Zeppelin company. There it had been recognized fore a while that the time of the large war airships was over and that aircraft construction was being intensively pursued. Paul Jaray was appointed head of the project and had the task of developing such an aircraft in the shortest possible time.

Paul Jaray was very familiar with the Maybach engines used in airship construction. The Maybach Mb IVa was a water-cooled six-cylinder in-line engine and made 260 hp. Its only disadvantage was the heavy weight of 400 kg.Therefore, the new aircraft had to be made entirely of wood and canvas to meet the one tonne requirement.

In August 1917, the draft was submitted to the Inspectorate of the Luftstreitkräfte for examination. In order not to lose any time, it was decided to start immediately building two planes.In September 1917 the first plane was completed in Lindau and could be tested.

The machine generally showed good flight characteristics, only a few minor changes were necessary, the plane was slightly top-heavy due to the heavy engine. The ailerons, elevators and rudders had to be made of metal constructions covered with fabric, since the wooden frames were not up to the stresses. The fueltank was moved under the pilot's seat.

The design was then given the designation C.II and series production began in June 1918. By the time the armistice negotiations began on 8. November 1918, only 19 Zeppelin C.II had been completed.

 

Es ist wenig bekannt, dass Zeppelin auch verschiedene Flugzeugtypen baute. Im Sommer 1917 forderte die Luftstreitkräfte des Deutschen Kaiserreichs einen schnellen einmotorigen bewaffneten Aufklärer. Die Forderung bekam auch die Luftschiffbau Zeppelin GmbH, ein Teil der Zeppelin Gesellschaft. Dort hatte man schon lange erkannt, dass die Zeit der grossen Kriegsluftschiffe vorbei war und sich intensiv mit dem Flugzeugbau beschäftigt. Zum Leiter des Projektes ernannte man Paul Jaray nun die Aufgabe hatte ein solches Flugzeug in kürzester Zeit zu entwickeln.
Paul Jaray kannte vom Luftschiffbau her die dort verwendeten Maybach Motoren sehr gut. Der Maybach Mb IVa war ein wassergekühlter Sechszylinder-Reihenmotor und leistete 260 PS.  Sein einziger Nachteil war das hohe Gewicht von 400 kg. Daher musste das neue Flugzeug komplett aus Holz und Leinwand bestehen, um die Forderung von einer Tonne zu erfüllen.
 Im August 1917 wurde der Entwurf zur Prüfung bei der Inspektion der Fliegertruppen eingereicht. Um keine Zeit zu verlieren, entschloss man sich sofort mit dem Bau zweier Maschinen zu beginnen. Im September 1917 war die erste Maschine in Lindau fertig gestellt und konnte erprobt werden.
Die Maschine zeigte im Allgemeinen gute Flugeigenschaften, nur ein paar kleinere Änderungen waren notwendig, so war durch den schweren Motor die Maschine leicht kopflastig. Die Quer-, Höhen- und Seitenruder musste man stoffbespannten Metallkonstruktionen machen, da die hölzernen Rahmen, den Beanspruchungen nicht gewachsen waren. Der Treibstofftank wurde unter den Pilotensitz verlegt.
Die Ausführung erhielt nun die Bezeichnung C.II und ab Juni 1918 begann die Serienfertigung. Bis zum Beginn der Waffenstillstandsverhandlungen am 8. November 1918 waren lediglich 19 Exemplare der Zeppelin C.II fertig gestellt.

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Variants

Versionen

 

C-I

Prototype with a fabric-covered wooden construction

C-I

Prototyp mit einer Stoffbespannten Holzkonstruktion

 

C-II 2

Reconnaissance plane with two 7.92mm machine guns, 19 built

C-II 2

Aufklärungsmaschine mit zwei 7.92 mm Maschinengewehren, 19 gebaut

 

C-II 2V

Aerialmapping plane without armament with cameras, 2 converted from C-II

C-II 2V

Vermessungsmaschine ohne Bewaffnung mit Kameras, 2 umgebaut aus C-II

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Armed Forces  
 

 

 

 

Prototype

Swiss Air Force Swiss Air Force
 

 

 

   
Swiss Air Force    
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Specifications LZ C-II 2

Wingspan

Spannweite

12.00 m

Length

Länge

8.00 m

Height

Höhe

3.70 m
Wing area Flügelfläche 31.20 m2

Engine

Motor

Maybach Mb IVa
6 Zylinder Reihenmotor
260 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

180 Km/h

Empty weight

Leergewicht

1'035 Kg

Loaded weight

Startgewicht

1’470 Kg

Climb Rate

Steigrate

6.5 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8'500 m

Range

Reichweite

480 Km

Armament

Bewaffnung

2 x Machineguns

Capacity

Zuladung Crew 2
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 10. August 2024

written 1. May 2013

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