.

Bell 205

.

Helicopter in Detail

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The Bell UH-1 Iroquois (nicknamed "Huey") is a utility military helicopter powered by a single turboshaft engine, with two-blade main and tail rotors. The first member of the prolific Huey family, it was developed by Bell Helicopter to meet a U.S. Army's 1952 requirement for a medical evacuation and utility helicopter, and first flew in 1956. The UH-1 was the first turbine-powered helicopter to enter production in 1960 for the United States military, and more than 16,000 have been built since.

Powered by a prototype Lycoming YT53-L-1 engine producing 700 shp, the XH-40 first flew on 20 October 1956. The UH-1 has a metal fuselage of semi-monocoque construction with tubular landing skids and two rotor blades on the main rotor. Early UH-1 models featured a single Lycoming T53 turboshaft engine in versions with power ratings from 700 shp to 1,400 shp.

 

Der Bell UH-1 Iroquois (Spitzname "Huey") ist ein militärischer Helikopter, der von einem einzigen Turbowellenmotor angetrieben wird, mit Zweiblatt-Haupt- und Heckrotoren. Das erste Mitglied der Huey-Familie wurde von Bell Helicopter 1952entwickelt, um die Anforderungen einer U.S. Army für eine medizinische Evakuierung und einen Nutzhubschrauber zu erfüllen. 1956 flog er erstmals. Der UH-1 war der erste turbinenbetriebene Hubschrauber 1960 für das Militär der Vereinigten Staaten, und mehr als 16.000 wurden seitdem gebaut.
Angetrieben von einem  des Lycoming YT53-L-1 Motor mit 700 PS, flog die XH-40 Prototype am 20. Oktober 1956.Die UH-1 verfügt über einen Metall-Rumpf in Halbschalenbauweise mit röhrenförmigen Landekufen und zwei Rotorblättern am Hauptrotor. Die frühen UH-1-Modelle verfügten über einen einzigen Lycoming T53-Turbowellenmotor mit einer Leistung von 700 shp bis 1.400 shp.

                  .

Variants

Versionen

 

UH-1D
205A

Initial Bell 205 production model (long fuselage version of the 204). Designed as a troop carrier. 2008 built

 

UH-1D
205A

Erstes Bell 205 Serienmodell  (Version des 204 mit langem Rumpf). Konzipiert als Truppentransporter. 2008 gebaut

 

UH-1H
205A-1

Improved UH-1D with a Lycoming T53-L-13 engine of 1,400 shp. 5435 built.

 

UH-1H
205A-1

Verbesserte UH-1D mit einem Lycoming T53-L-13 Triebwerk mit 1.400 PS. 5435 gebaut.

           
..

Armed Forces  
 

 

 

Argentinian Army

Argentinian Army Royal Navy
 

 

 

Royal Navy

Royal Navy

Royal Thai Army (1969)

 

 

 

Royal Thai Army (1970)

Royal Thai Army (1979)

Royal Thai Army (1981)

 

 

 

Royal Thai Army (1987)

Royal Thai Army (1997)

Royal Thai Air Force (1970)

 

 

 

Royal Thai Air Force (1972)

Royal Thai Air Force (1970) Royal Thai Air Force (1979)
 

 

 

Royal Thai Air Force (1975) Royal Thai Air Force (2006) Royal Thai Air Force (2004)
 

 

 

Royal Thai Navy

Royal Thai Navy

Royal Thai Navy

 

 

 

 

Khmer Air Force

 
.

Others  
 

 

 

Royal Thai Police

Royal Thai Police

Royal Thai Police

 

 

 

Royal Thai Police

Royal Thai Police

Air Zermatt

 

 

 

Air America Air America Air America
 

 

 

 

Air America Air America

 

.
 
Specifications UH-1H

Rotor diamete

Rotordurchmesser

14,63 m

Length

Länge

12,77 m

Height

Höhe

4,42 m

Engine

Motor

1 Avco Lycoming T53-L-13 turboshaft, 1.420 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

220 km/h

Empty weight

Leergewicht

2.140 kg

Loaded weight

Startgewicht

4.310 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

4'145 m

Range

Reichweite

507 km

Armament

Bewaffnung

misc.

Capacity

Zuladung 2 Pilots, 12 Troops
.

-

last update 1. May 2018

written 1. May 2014

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -
                   

UH-1D Iroquois: Initial Bell 205 production model (long fuselage version of the 204). Designed as a troop carrier. 2008 built; many later converted to UH-1H standard.[91]