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Piasecki PV-14 Retriever

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Helicopter in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Piasecki HUP- Retriever was a compact single radial engine, twin overlapping tandem rotor utility helicopter developed by the Piasecki Helicopter Corporation of Morton, Pennsylvania during the late 1940s and produced during the early 1950s.

The design featured two three bladed 35 foot diameter rotors in tandem in which blades could be folded for storage in ships’ hangars.

The HUPs were powered by a single Continental R975-46 radial engine, with a take-off rating of 550 hp. To provide rescue without crew assistance, an electrically operated door, available after folding the copilot’s seat forward, opened through which a rescue sling could be lowered from an overhead winch.

 

Die Piasecki HUP- Retriever war ein kompakter Einmotoriger Mehrzweck-Hubschrauber mit Doppelrotor und überlappenden Rotorblättern der  von der Piasecki Helicopter Corporation in Morton, Pennsylvania in den späten 1940er Jahren ent-wickelt und in den frühen 1950er Jahren produziert wurde.

Der Entwurf besass zwei dreiblättrige Rotoren mit einem Durchmesser von 14.6 m. Die Rotorblätter konnten für den Schiffsgestützten Einsatz gefaltet werden könnte.

Die HUPs wurden von einem einzigen Continental R975-46 Sternmotor angetrieben, mit einer Start-leistung von 550 PS. Um einen Rettunseinsatz ohne die Unterstützung der Crew zu gewährleisten verfügte die HUP über eine elektrisch betriebene Luke mit einer Seilwinde.

         

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Variants

 

Versionen

  XHJP-1

The first two prototypes

  XHJP-1

zwei Prototypen

  HUP-1

Utility transport, search and rescue helicopter for the U.S. Navy, powered by a 525 PS Continental R-975-34 piston engine.

  HUP-1

Transport, Such- und Rettungshelikopter der U.S. Navy mit einem 525 PS Continental R-975-34 Kolbenmotor.

  HUP-2
UH-25B

Improved version, powered by a 550 PS Continental R-975-46 piston engine.

  HUP-2
UH-25B

Verbesserte Version mit einem 550 PS Continental R-975-46 Kolbenmotor.

  HUP-2S

The HUP-2S was an anti-submarine warfare helicopter, fitted with a dunking sonar equipment.

  HUP-2S

Die HUP-2S war ein Anti-U-Boot Hubschrauber mit einem Tauchsonar.

  HUP-3
UH-25C

Utility transport helicopter for the U.S. Navy, powered by a 550 PS Continental R-975-46A piston engine.

  HUP-3
UH-25C

Transport, Such- und Rettungshelikopter der U.S. Navy mit einem 550 PS Continental R-975-46A Kolbenmotor.

  UH-25A

Utility transport helicopter for U.S. Army, similar to HUP-2 but powered by a 550 hp Continental R-975-46A piston engine, and fitted with large doors and strengthened floors. 70 built

  UH-25A

Mehrzweck-Transporthubschrauber für die U.S. Armee, ähnlich wie HUP-2, aber angetrieben von einem 550 PS starken Coyntinental R-975-46A-Kolbenmotor und ausgestattet mit großen Türen und verstärkten Böden. 70 gebaut

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Armed Forces  
 

 

 

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Specifications HUP-1
Rotor diameter Rotordurchmesser ?

Length

Länge

12.50 m

Height

Höhe

3.90 m

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-985, 450 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

145 km/h

Empty weight

Leergewicht

?

Loaded weight

Startgewicht

2,184 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,000 m

Range

Reichweite

451 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung Crew 2, 4 passengers
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last update 24. December 2022

written 24. December 2022

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