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Piasecki PV-42 Workhorse / Shawnee

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Helicopter in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Piasecki H-21 Workhorse/Shawnee is an American helicopter, the fourth of a line of tandem rotor helicopters designed and built by Piasecki Helicopter (later Boeing Vertol). Piasecki Helicopter designed and successfully sold to the United States Navy a series of tandem rotor helicopters, starting with the HRP-1 of 1944. In 1949, Piasecki proposed the YH-21 Workhorse to the USAF, which was an improved, all-metal derivative of the HRP-1. Using two tandem, fully articulated three-bladed counter-rotating rotors, the H-21 was powered by one nine-cylinder Curtis-Wright R-1820-103 Cyclone supercharged 1,150 hp air-cooled radial engine.

After the first flight of the YH-21 on 11 April 1952, the USAF ordered 32 H-21A SAR models and 163 of the more powerful H-21B assault transport variant. The H-21B was equipped with an uprated version of the Wright 103 engine, developing 1,425 shaft horsepower and featured rotor blades extended by 15,2 cm. With its improved capabilities, the H-21B could carry 22 fully equipped infantrymen or 12 stretchers.

 

Die Piasecki H-21 Workhorse/Shawnee ist ein amerikanischer Hubschrauber, der vierte einer Reihe von Tandemrotorhubschraubern, die von Piasecki Helicopter (später Boeing Vertol) entworfen und gebaut wurden. Piasecki Helicopter entwarf und verkaufte erfolgreich eine Reihe von Tandemrotorhubschraubern an die United States Navy, beginnend mit dem HRP-1 von 1944. 1949 schlug Piasecki der USAF die YH-21 Workhorse vor, das eine verbesserte Ganzmetallversion der HRP-1. Die H-21 nutzte zwei hintereinander angeordnete, voll gelenkige dreiblättrige gegen-läufige Rotoren und wurde von einem luftgekühlten Sternmotor Curtis-Wright R-1820-103 Cyclone mit neun Zylindern und Kompressor und 1.150 PS angetrieben.
Nach dem Erstflug der YH-21 am 11. April 1952 bestellte die USAF 32 H-21A SAR-Modelle und 163 der leistungsstärkeren H-21B-Angriffstransport-variante. Der H-21B war mit einer verbesserten Version des Wright 103-Motors ausgestattet, der 1.425 PS an der Welle entwickelte und um 15,2 cm verlängerte Rotorblätter aufwies. Mit seinen verbesserten Fähigkeiten könnte der H-21B 22 voll ausgestattete Infanteristen oder 12 Tragen tragen.

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Variants

Versionen

 

XH-21

USAF designation of the first H-21 prototype Modell 42.

XH-21

USAF-Bezeichnung des ersten H-21-Prototyps Modell 42.
 

YH-21

USAF Search and Rescue (SAR) version of the HRP-2 for service test, eighteen built

 

YH-21

USAF Search and Rescue (SAR) Version des HRP-2 für Servicetests, achtzehn gebaut
 

H-21A
CH-21A

Same as YH-21 with detailed changes and powered by one 1250hp Wright R-1820-102, re-designated CH-21A in 1962, 38 built

H-21A
CH-21A

Wie YH-21 mit detaillierten Ände-rungen und angetrieben von einem Wright R-1820-102 mit 1250 PS, umbenannt in CH-21A im Jahr 1962, 38 gebaut
 

H-21B
CH-21B

Same as H-21A but with uprated Wright engine (1425hp) and seats for 20 troops, autopilot as standard and limited armour protection and external fuel tanks, 183 built

 

H-21B
CH-21B

Wie H-21A, aber mit verbessertem Wright-Motor (1425 PS) und Sitzen für 20 Soldaten, Autopilot als Standard und begrenztem Panzerschutz und externen Treibstofftanks, 183 gebaut
 

SH-21B
HH-21B

Rescue conversion of the H-21B, became HH-21B in 1962.

SH-21B
HH-21B

Rettungsversion des H-21B wurde 1962 zum HH-21B.
 

H-21C
CH-21C

U.S. Army version of the H-21B, 464 built

 

H-21C
CH-21C

U.S. Army Version des H-21B, 464 gebaut
 

XH-21D

Two H-21Cs re-engined with two General Electric T58 turboshaft engines in place of the Wright R-1820.

 

 

XH-21D

Zwei H-21C, die mit zwei General Electric T58-Turbowellenmotoren anstelle des Wright R-1820 umgerüstet wurden.
 

Model 42

Conversion eight RCAF H-21s for civilian use. Equipped to carry 19 passengers or 1,279kg of internal cargo or a 2,268kg slung load.

 

Model 42

Umbau von acht RCAF H-21 für den zivilen Einsatz. Ausgestattet für 19 Passagiere oder 1.279 kg interne Fracht oder 2.268 kg Aussenlast
 

Model 44A

Commercial 19-passenger transport version of the H-21B. 13 built

 

Model 44A

Kommerzielle 19-Passagier-Trans-portversion des H-21B. 13 gebaut
 

Model 44B

Commercial 15-passenger/freighter version of the H-21B

 

Model 44B

Kommerzielle Version des H-21B für 15 Passagiere / Frachter
 

Model 44C

Commercial eight-passenger executive version of the H-21B.

 

Model 44C

Kommerzielle Executive-Version des H-21B für acht Passagieren.
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Armed Forces  
 

 

 

   

 

   

 

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Specifications CH-21C
Rotor diameter Rotordurchmesser 13.41 m

Length

Länge

16.00 m

Height

Höhe

4.80 m

Engine

Motor

1 × Wright R-1820-103 Cyclone 9-cylinder air-cooled radial piston engine, 1,425 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

204 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,060 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,895 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

2,880 m

Range

Reichweite

426 km

Armament

Bewaffnung

one or two 12.7 mm machine-gun in the Door

Capacity

Zuladung Crew 2, 20 troops
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last update 24. December 2022

written 24. December 2022

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