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Sikorsky S-51 & Westland Dragonfly

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Helicopter in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Sikorsky H-5 (initially designated R-5) and also known by company designation as S-48, S-51was a helicopter built by Sikorsky Aircraft Corporation.

Sikorsky developed a modified version of the S-48, the S-51, featuring a greater rotor diameter, greater carrying capacity and gross weight, and a redesigned tricycle landing gear configuration; this first flew on 16. February 1946. With room for three passengers plus pilot, the S-51 was initially intended to appeal to civilian as well as military operators, and was the first helicopter to be sold to a commercial user.

 

Die Sikorsky H-5 (ursprünglich als R-5 bezeichnet) und auch unter der Firmenbezeichnung als S-48, S-51 bekannt, war ein Hubschrauber, der von der Sikorsky Aircraft Corporation gebaut wurde.
Sikorsky entwickelte eine modifizierte Version des S-48, den S-51, mit einem grösseren Rotordurch-messer, einer grösseren Tragfähigkeit und einem grösseren Bruttogewicht sowie einer neu ge-stalteten Konfiguration des Dreiradfahrwerks. Dieser flog erstmals am 16. Februar 1946. Mit Platz für drei Passagiere plus Pilot sollte der S-51 ursprünglich sowohl zivile als auch militärische Betreiber ansprechen und war der erste Hub-schrauber, der an einen kommerziellen Nutzer verkauft wurde.

 

In December 1946 an agreement was signed between Westland Aircraft and Sikorsky to allow a British version of the S-51 to be manufactured under licence in the United Kingdom. These would be powered by the 500 hp Alvis Leonides radial engine.

 

Im Dezember 1946 wurde zwischen Westland Aircraft und Sikorsky eine Vereinbarung unterzeichnet, wonach eine britische Version der S-51 in England in Lizenz hergestellt werden darf. Diese würden vom 500 PS starken Alvis Leonides Sternmotor angetrieben.

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Variants

Versionen

 

R5F
H-5F

Model S-51 four-seaters bought in 1947 powered by 450 hp Pratt & Whitney R-985-AN-5, 11 built

R5F
H-5F

Modell S-51 Viersitzer, gekauft 1947, angetrieben von 450 PS Pratt & Whitney R-985-AN-5, 11 gebaut

 

H-5G

Four-seater as H-5F with rescue equipment; 39 built

 

H-5G

Viersitzer als H-5F mit Rettungsausrüstung; 39 gebaut

 

H-5H

H-5G, with updated equipment and combination wheel and pontoon gear; 16 built

 

H-5H

H-5G mit aktualisierter Ausrüstung und Kombination aus Rad und Pontonausrüstung; 16 gebaut

 

HO3S-1

Four-seat version for the U.S. Navy similar to the H-5F; 92 built

 

HO3S-1

Viersitzige Version für die US Navy ähnlich der H-5F; 92 gebaut

 

HO3S-1G

HO3S-1 for the U. S.Coast Guard; 9 transferred from the U.S. Navy

 

HO3S-1G

HO3S-1 für die U.S. Küstenwache; 9 von der U.S. Navy übertragen

 

S-51

Civil four-seat transport version

 

S-51

Zivile viersitzige Transportversion

 

HR.1

Dragonfly, Air-sea search and rescue helicopter for the Royal Navy powered by a 540 hp Alvis 50 radial piston engine. 13 built,

 

HR.1

Dragonfly, Such- und Rettungshubschrauber für die Royal Navy, angetrieben von einem 540 PS starken Alvis 50 Sternmotor. 13 gebaut,

 

HC.2

Dragonfly, Casualty evacuation helicopter for the Royal Air Force similar to the commercial Mark 1A, 2 built and one-conversion from a civil Mark 1A.

 

HC.2

Dragonfly, Evakuierungshubschrauber für die Royal Air Force, ähnlich dem kommerziellen Mark 1A, 2 gebaut und ein Umbau von einem zivilen Mark 1A

 

HR.3

Dragonfly, Air-sea search and rescue helicopter for the Royal Navy. Similar to the Dragonfly HR.1, but fitted with all-metal rotor blades, 71 built

 

HR.3

Dragonfly, Such- und Rettungshubschrauber für die Royal Navy. Ähnlich wie die Dragonfly HR.1, aber mit Ganzmetall-Rotorblättern ausgestattet, 71 gebaut

 

HC.4

Dragonfly, Casualty evacuation helicopter for the RAF similar to the Dragonfly HR.3 with all-metal rotor blades, 12 built.

 

HC.4

Dragonfly, Rettungshubschrauber für die RAF ähnlich dem Dragonfly HR.3 mit Ganzmetall-Rotorblättern, 12 Stück gebaut.

 

HR.5

Dragonfly, Air-sea search and rescue helicopter for the Royal Navy with Alvis Leonides 23/1 engine and updated to instruments and avionics. 25 modified from HR.1 and HR.3.

 

HR.5

Dragonfly, Such- und Rettungshubschrauber für die Royal Navy mit Alvis Leonides 23/1-Motor und aktualisierten Instrumenten und Avionik. 25 modifiziert aus HR.1 und HR.3.

 

WS-51 Mk.1A

Civil transport helicopter powered by a 520 hp Alvis Leonides 521/1 radial piston engine, 36 built.

 

WS-51 Mk.1A

Ziviltransporthubschrauber angetrieben von einem 520 PS Alvis Leonides 521/1 Sternmotor 36 Stück gebaut.

 

WS-51 Mk.1B

Civil transport helicopter powered by a 450 hp Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior B4 radial piston engine, 15 built.

 

WS-51 Mk.1B

Ziviltransporthubschrauber, angetrieben von einem 450 PS Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior B4 Sternmotor, 15 Stück gebaut.

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Specifications WS-51

Rotor diameter

Rotordurchmesser

14.60 m

Length

Länge

12.50 m

Height

Höhe

3.90 m

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-985, 450 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

145 km/h

Empty weight

Leergewicht

?

Loaded weight

Startgewicht

2,184 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,000 m

Range

Reichweite

451 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung Crew 2
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last update 1. May 2018

written 1. May 2014

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