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Sikorsky S-76 Spirit

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Helicopter in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Sikorsky S-76 is a medium-size commercial utility helicopter designed and produced by the American helicopter manufacturer Sikorsky Aircraft. It is the company's first helicopter specifically developed for the civilian market.

The S-76 was developed during the mid-1970s, originally begin designated S-74 but renamed in honor of the U.S. Bicentennial. Drawing upon its recently-developed S-70 helicopter, it features twin turboshaft engines, four-bladed main and tail rotors, and retractable landing gear. On 13. March 1977, the prototype performed its maiden flight.

Early on in its commercial career, the S-76 became popular for offshore operations, such as to oil rigs. Numerous operators have either purchased or leased the type specifically to operate in this sector.

 

Die Sikorsky S-76 ist ein mittelgroßer kommerzieller Mehrzweckhubschrauber, der vom amerikanischen Hubschrauberhersteller Sikorsky Aircraft entwickelt und hergestellt wird. Es ist der erste Helikopter des Unternehmens, der speziell für den zivilen Markt entwickelt wurde.
Die S-76 wurde Mitte der 1970er Jahre entwickelt, ursprünglich als S-74 bezeichnet, aber zu Ehren des zweihundertjährigen Bestehens der USA um-benannt. Basierend auf seinem kürzlich entwickel ten S-70-Hubschrauber verfügt er über zwei Turbo-wellenmotoren, vierblättrige Haupt- und Heck-rotoren und ein einziehbares Fahrwerk. Am 13. März 1977 absolvierte der Prototyp seinen Jung-fernflug.
Schon früh in ihrer kommerziellen Karriere wurde die S-76 für Offshore-Operationen, beispielsweise zu Ölplattformen, beliebt. Zahlreiche Betreiber haben den Typ speziell für den Betrieb in diesem Sektor entweder gekauft oder geleast.

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Variants

Versionen

 

S-76A

Original production version, powered by two 650 shp Rolls-Royce 250-C30 turboshaft engines. 284 built

S-76A

Originale Serienversion, angetrieben von zwei 650 PS starken Rolls-Royce 250-C30-Turbowellenmotoren. 284 gebaut

 

S-76A Utility

Utility transport version, equipped with sliding doors and a strengthened floor.

 

S-76A Utility

Transportversion, ausgestattet mit Schiebetüren und verstärktem Boden.

 

S-76A+

S-76 fitted with two Turbomeca Arriel 1S turboshaft engines. 17 built

 

S-76A+

S-76 mit zwei Turbomeca Arriel 1S-Turbowellenmotoren. 17 gebaut

 

S-76A Mk II

Improved all-weather transport version, fitted with more powerful engines, and other detail improvements.

S-76A Mk II

Verbesserte Allwetter-Transportversion, ausgestattet mit stärkeren Motoren und weiteren Detailverbesserungen.

 

S-76B

Powered by two Pratt & Whitney Canada PT6B-36A or Pratt & Whitney Canada PT6B-36B turboshaft engines. 101 built.

 

S-76B

Angetrieben von zwei Pratt & Whitney Canada PT6B-36A oder Pratt & Whitney Canada PT6B-36B Turbowellenmotoren. 101 gebaut.

 

S-76C

Powered by two 981-shp Turbomeca Arriel 1S1 turboshaft engines. 43 built.

 

S-76C

Angetrieben von zwei Turbomeca Arriel 1S1-Turbowellenmotoren mit 981 PS. 43 gebaut.

 

S-76C+

Uprated version, fitted with improved Turbomeca Arriel 2S1 turboshafts with FADEC. 35 built

S-76C+

Verbesserte Version, ausgestattet mit verbesserten Turbomeca Arriel 2S1-Turbowellen mit FADEC. 35 gebaut

 

S-76C++

Uprated version, fitted with Turbomeca Arriel 2S2 turboshafts

 

S-76C++

Verbesserte Version, ausgestattet mit Turbomeca Arriel 2S2-Turbowellen

 

S-76D

Powered by two Pratt & Whitney Canada PW210S. Also features a Thales Topdeck avionics suite and improved noise signature

 

S-76D

Angetrieben von zwei Pratt & Whitney Canada PW210S. Verfügt auch über eine Thales Topdeck-Avionik-Suite und eine verbesserte Geräuschsignatur

 

AUH-76

Armed utility transport version, developed from the S-76 Mk. II.

 

AUH-76

Bewaffnete Transportversion, ent-wickelt aus dem S-76 Mk. II.

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Armed Forces  
 

 

 

 

Royal Thai Navy Royal Thai Navy

 

Airlines / Civil Aviation  
 

 

 

Si Chang Flying Service Thai Aviation Service Thai Aviation Service
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Specifications S-76B
Rotor diameter Rotordurchmesser 13,41 m

Length

Länge

16.00 m

Height

Höhe

4.42 m

Engine

Motor

2 × Turbomeca Arriel 2S2 turboshaft, 922 shp  each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

287 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,177 kg

Loaded weight

Startgewicht

5,307 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,200 m

Range

Reichweite

761 km

Armament

Bewaffnung

?

Capacity

Zuladung 13 Passengers
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last update

written 1. May 2014

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