|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Westland
Wessex |
. |
|
Helicopter in Detail |
. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Development |
|
Entwicklung |
|
The Westland Wessex is a
British-built turbine-powered development of the Sikorsky H-34. It was
developed and produced under licence by Westland Helicopters. One of the
main changes from Sikorsky's H-34 was the replacement of the
piston-engine powerplant with a turboshaft engine. Early models were
powered by a single Napier Gazelle engine, while later builds used a
pair of de Havilland Gnome engines.
The Wessex was initially produced for the Royal Navy and later for the
Royal Air Force; a limited number of civilian aircraft were also
produced, as well as some export sales. The Wessex operated as an
anti-submarine warfare and utility helicopter; it is perhaps best
recognised for its use as a search and rescue (SAR) helicopter. The type
entered operational service in 1961, and had a service life in excess of
40 years before being retired in United Kingdom. |
|
Die Westland Wessex ist eine in
Großbritannien gebaute, turbinengetriebene Weiterentwicklung der Sikorsky
H-34. Es wurde von Westland Helicopters in Lizenz entwickelt und produziert.
Eine der wichtigsten Änderungen gegenüber Sikorskys H-34 war der Ersatz des
Kolbenmotor-Triebwerks durch einen Turbowellenmotor. Frühe Modelle wurden
von einem einzelnen Napier Gazelle-Motor angetrieben, während spätere
Modelle ein Paar de Havilland Gnome-Motoren verwendeten.
Die Wessex wurde ursprünglich für die Royal Navy und später für die Royal
Air Force hergestellt; Es wurden auch eine begrenzte Anzahl von zivilen
Maschinen sowie einige Exportverkäufe hergestellt. Die Wessex wurde als
U-Boot-Abwehr- und Mehrzweckhub-schrauber eingesetzt; Es ist vielleicht am
besten für seine Verwendung als Such- und Rettungshub-schrauber (SAR)
bekannt. Der Typ wurde 1961 in Betrieb genommen und hatte eine Lebensdauer
von mehr als 40 Jahren, bevor er in Großbritannien ausgemustert wurde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Variants |
|
Versionen |
|
HAS.1 |
Fleet Air Arm utility,
anti-submarine warfare, later air-sea rescue only, 140 built, |
|
HAS.1 |
Fleet Air Arm Mehrzweck,
U-Boot-Abwehr, später nur Luft-See-Rettung, 140 gebaut, |
|
HC.2 |
RAF Troop carrier for up to
16 troops, 73 built |
|
HC.2 |
RAF Truppentransporter für bis
zu 16 Truppen, 73 gebaut |
|
HAR.2 |
RAF search and rescue
conversions |
|
HAR.2 |
RAF-Such- und Rettungsumbauten |
|
HAS.3 |
Fleet Air Arm anti-submarine
version with improved avionics with a radome on the rear fuselage, 3
new-build development aircraft and 43 converted from HAS.1 |
|
HAS.3 |
Fleet Air Arm
U-Boot-Abwehrversion mit verbesserter Avionik mit einem Radom am hinteren
Rumpf, 3 neu gebaute Maschinen und 43 umge-bauten HAS.1 |
|
HCC.4 |
VVIP transport for the
Queen's Flight, two built |
|
HCC.4 |
VVIP-Transporter für den Queen's
Flight, zwei gebaut |
|
HU.5 |
Fleet Air Arm service troop
transporter, carried 16 Royal Marines, 101 built |
|
HU.5 |
Fleet Air Arm Service
Truppentransporter, beförderte 16 Royal Marines, 101 gebaut |
|
HAS.31 |
Royal Australian Navy
anti-submarine warfare model, 27 built. |
|
HAS.31 |
U-Boot-Abwehrmodell der Royal
Australian Navy, 27 gebaut. |
|
HAS.31B |
Updated anti-submarine
warfare model for the Royal Australian Navy. |
|
HAS.31B |
Aktualisiertes
U-Boot-Abwehrmodell für die Royal Australian Navy. |
|
Wessex 52 |
Military transport version
of the HC.2 for the Iraqi Air Force, 12 built. |
|
Wessex 52 |
Militärtransportversion des HC.2
für die irakische Luftwaffe, 12 Stück gebaut. |
|
Wessex 53 |
Military transport version
of the HC.2 for the Ghana Air Force, two built. |
|
Wessex 53 |
Militärischetransportversion des
HC.2 für die Ghana Air Force, zwei gebaut. |
|
Wessex 54 |
Military transport version
of the HC.2 for the Brunei Air Wing, two built |
|
Wessex 54 |
Militärische Transportversion
des HC.2 für das Brunei Air Wing, zwei gebaut |
|
Wessex 60 |
Civilian version of the
Wessex HC.2, 20 built. |
|
Wessex 60 |
Zivile Version des Wessex HC.2,
20 gebaut. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.. |
|
Armed Forces |
|
|
|
 |
 |
 |
|
Royal Australian Navy |
Royal Australian Navy |
Royal Australian Navy |
|
 |
 |
 |
|
Royal Navy |
Royal Navy |
Royal Navy |
|
 |
 |
 |
|
Royal Navy |
Royal Navy |
Royal Navy |
|
 |
 |
 |
|
Royal Navy |
Royal Navy |
Royal Navy |
|
 |
 |
 |
|
Royal Navy |
Royal Navy |
Royal Navy |
|
 |
 |
 |
|
Royal Navy |
Royal Navy |
Royal Navy |
|
 |
 |
 |
|
Royal Navy |
Royal Navy |
Royal Navy |
|
 |
 |
|
|
Royal Navy |
Royal Navy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Specifications |
HC.2 |
Rotor diamete |
Rotordurchmesser |
17.07 m |
Length |
Länge |
20.07 m |
Height |
Höhe |
4.83 m |
Engine |
Motor |
2 × Rolls-Royce Gnome H.1200
Mk.110/111 turboshaft, 1,350 shp each |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
213 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
3,767 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
6,136 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
8.4 m/s |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
3,660 m |
Range |
Reichweite |
499 km |
Armament |
Bewaffnung |
none |
Capacity |
Zuladung |
16 troops |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |