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Westland Wessex

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Helicopter in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Westland Wessex is a British-built turbine-powered development of the Sikorsky H-34. It was developed and produced under licence by Westland Helicopters. One of the main changes from Sikorsky's H-34 was the replacement of the piston-engine powerplant with a turboshaft engine. Early models were powered by a single Napier Gazelle engine, while later builds used a pair of de Havilland Gnome engines.

The Wessex was initially produced for the Royal Navy and later for the Royal Air Force; a limited number of civilian aircraft were also produced, as well as some export sales. The Wessex operated as an anti-submarine warfare and utility helicopter; it is perhaps best recognised for its use as a search and rescue (SAR) helicopter. The type entered operational service in 1961, and had a service life in excess of 40 years before being retired in United Kingdom.

 

Die Westland Wessex ist eine in Großbritannien gebaute, turbinengetriebene Weiterentwicklung der Sikorsky H-34. Es wurde von Westland Helicopters in Lizenz entwickelt und produziert. Eine der wichtigsten Änderungen gegenüber Sikorskys H-34 war der Ersatz des Kolbenmotor-Triebwerks durch einen Turbowellenmotor. Frühe Modelle wurden von einem einzelnen Napier Gazelle-Motor angetrieben, während spätere Modelle ein Paar de Havilland Gnome-Motoren verwendeten.
Die Wessex wurde ursprünglich für die Royal Navy und später für die Royal Air Force hergestellt; Es wurden auch eine begrenzte Anzahl von zivilen Maschinen sowie einige Exportverkäufe hergestellt. Die Wessex wurde als U-Boot-Abwehr- und Mehrzweckhub-schrauber eingesetzt; Es ist vielleicht am besten für seine Verwendung als Such- und Rettungshub-schrauber (SAR) bekannt. Der Typ wurde 1961 in Betrieb genommen und hatte eine Lebensdauer von mehr als 40 Jahren, bevor er in Großbritannien ausgemustert wurde.

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Variants

Versionen

 

HAS.1

Fleet Air Arm utility, anti-submarine warfare, later air-sea rescue only, 140 built,

HAS.1

Fleet Air Arm Mehrzweck, U-Boot-Abwehr, später nur Luft-See-Rettung, 140 gebaut,

 

HC.2

RAF Troop carrier for up to 16 troops, 73 built

 

HC.2

RAF Truppentransporter für bis zu 16 Truppen, 73 gebaut

 

HAR.2

RAF search and rescue conversions

 

HAR.2

RAF-Such- und Rettungsumbauten

 

HAS.3

Fleet Air Arm anti-submarine version with improved avionics with a radome on the rear fuselage, 3 new-build development aircraft and 43 converted from HAS.1

 

HAS.3

Fleet Air Arm U-Boot-Abwehrversion mit verbesserter Avionik mit einem Radom am hinteren Rumpf, 3 neu gebaute Maschinen und 43 umge-bauten HAS.1

 

HCC.4

VVIP transport for the Queen's Flight, two built

 

HCC.4

VVIP-Transporter für den Queen's Flight, zwei gebaut

 

HU.5

Fleet Air Arm service troop transporter, carried 16 Royal Marines, 101 built

 

HU.5

Fleet Air Arm Service Truppentransporter, beförderte 16 Royal Marines, 101 gebaut

 

HAS.31

Royal Australian Navy anti-submarine warfare model, 27 built.

 

HAS.31

U-Boot-Abwehrmodell der Royal Australian Navy, 27 gebaut.

 

HAS.31B

Updated anti-submarine warfare model for the Royal Australian Navy.

 

HAS.31B

Aktualisiertes U-Boot-Abwehrmodell für die Royal Australian Navy.

 

Wessex 52

Military transport version of the HC.2 for the Iraqi Air Force, 12 built.

 

Wessex 52

Militärtransportversion des HC.2 für die irakische Luftwaffe, 12 Stück gebaut.

 

Wessex 53

Military transport version of the HC.2 for the Ghana Air Force, two built.

 

Wessex 53

Militärischetransportversion des HC.2 für die Ghana Air Force, zwei gebaut.

 

Wessex 54

Military transport version of the HC.2 for the Brunei Air Wing, two built

 

Wessex 54

Militärische Transportversion des HC.2 für das Brunei Air Wing, zwei gebaut

 

Wessex 60

Civilian version of the Wessex HC.2, 20 built.

 

Wessex 60

Zivile Version des Wessex HC.2, 20 gebaut.

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Armed Forces  
 

 

 

Royal Australian Navy Royal Australian Navy Royal Australian Navy
 

 

 

  Royal Navy Royal Navy Royal Navy
 

 

 

  Royal Navy Royal Navy Royal Navy
 

 

 

  Royal Navy Royal Navy Royal Navy
 

 

 

  Royal Navy Royal Navy Royal Navy
 

 

 

  Royal Navy Royal Navy Royal Navy
 

 

 

  Royal Navy Royal Navy Royal Navy
 

 

 

 
  Royal Navy Royal Navy  
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Specifications HC.2

Rotor diamete

Rotordurchmesser

17.07 m

Length

Länge

20.07 m

Height

Höhe

4.83 m

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Gnome H.1200 Mk.110/111 turboshaft, 1,350 shp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

213 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,767 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,136 kg

Climb Rate

Steigrate

8.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,660 m

Range

Reichweite

499 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

16 troops

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last update 20. July 2022

written 1. May 2014

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