.

North American F-86K Kaasjager

.

Aircraft of the Royal Netherlands Air Force

.
.

.

Development

Entwicklung

 

The North American F-86 Sabre is a transonic jet fighter aircraft. Produced by North American Aviation, the Sabre is best known as the United States' first swept-wing fighter.

By late 1944, North American proposed its first jet fighter to the U.S. Navy, which became the FJ-1 Fury. North American had to quickly devise a radical change that could leapfrog its rivals. The North American F-86 Sabre was the first American aircraft to take advantage of flight research data seized from the German aerodynamicists at the end of World War II. These data showed that a thin, swept wing could greatly reduce drag and delay compressibility problems.

The XP-86 prototype, which led to the F-86 Sabre, was rolled out on 8. August 1947. the first flight occurred on 1. October 1947.

 

Die North American F-86 Sabre ist ein trans-sonischer Düsenjäger. Die von North American Aviation produzierte Sabre ist vor allem als erstes Kampfflugzeug der Vereinigten Staaten mit gepfeilten Flügeln bekannt.
Ende 1944 bot North American der U.S. Navy seinen ersten Düsenjäger an, der zur FJ-1 Fury wurde. North American musste schnell eine radikale Änderung entwickeln, die seine Rivalen überholen konnte. Die North American F-86 Sabre war das erste amerikanische Flugzeug, das sich die Flugforschungsdaten zunutze machte, die von den deutschen Aerodynamikern am Ende des Zweiten Weltkriegs beschlagnahmt wurden. Diese Daten zeigten, dass ein dünner, gepfeilter Flügel den Luftwiderstand stark reduzieren und Kompres-sibilitätsprobleme verzögern könnte.
Der Prototyp XP-86, der zur F-86 Sabre führte, wurde am 8. August 1947 ausgerollt. Der Erstflug fand am 1. Oktober 1947 statt.

 

The North American F-86D/K/L Sabre Dog, was an developed for the USAF in the late 1940s, it was an interceptor derivative of the North American F-86 Sabre. While the original F-86 Sabre was conceived as a day fighter, the F-86D was specifically developed as an all-weather interceptor. Production models of the F-86D/K/L differed from other Sabres in that they had a larger fuselage, a larger afterburning engine, and a distinctive nose radome.

 

Die nordamerikanische F-86D/K/L Sabre Dog wurde Ende der 1940er Jahre für die USAF entwickelt und war ein Abfangjäger-Version des nordamerikanischen F-86 Sabre. Während die ursprüngliche F-86 Sabre als Tagjäger konzipiert war, wurde die F-86D speziell als Allwetter-Abfangjäger entwickelt. Serienmodelle der F-86D/K/L unterschieden sich von anderen Sabres dadurch, dass sie einen grösseren Rumpf, einen grösseren Nachverbrenner und ein markantes Nasenradom hatten.

.

Variants

Versionen

 

F-86K

Version of F-86D; MG-4 fire control system; four 20 mm cannon and AN/APG-37 radar. 120 were built by North American, 221 were assembled by Fiat.

 

F-86K

Version von F-86D; MG-4-Feuerleitsystem; vier 20-mm-Kanonen und AN/APG-37-Radar. 120 wurden von North American gebaut, 221 wurden von Fiat zusammengebaut.

.
 

 

 

700 Sqn 700 Sqn 700 Sqn
 

 

 

700 Sqn 700 Sqn 700 Sqn
 

 

 

701 Sqn 701 Sqn 702 Sqn
 

 

 

   
702 Sqn    
.
 
Netherland Air Force - F-86K Units
Squadron Base - - Remarks
700 Sqn Soesterberg --> Twenthe 1.10.1955 30. 6.1964 Interceptor
701 Sqn Twenthe 1.12.1955 1963 Interceptor
702 Sqn Woensdrecht --> Twenthe 1. 1.1957 1. 4.1962 OCU / Interceptor
 
.
 
Specifications

F-86K

Wingspan

Spannweite

11.31 m

Length

Länge

12.27 m

Height

Höhe

4.57 m
Wing area Flügelfläche ?

Engine

Motor

 1 × General Electric J47-GE-17B, 5,425 lbf dry, 7,500 lbf with afterburner

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,115 km/h

Empty weight

Leergewicht

6,132 kg

Loaded weight

Startgewicht

9,060 kg

Climb Rate

Steigrate

61.7 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

15,163 m

Range

Reichweite

531 km

Armament

Bewaffnung

4 x 20 mm cannon
 
.

-

last update 8. May 2024

written  8. December 2013

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -