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Douglas A-26 Invader

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Aircraft of the South Vietnamese Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Douglas A-26 Invader (designated later B-26) is an American twin-engined light bomber and ground attack aircraft. Built by Douglas Aircraft Company during World War II, the Invader also saw service during several major Cold War conflicts. A limited number of highly modified U.S. Air Force aircraft served in Southeast Asia until 1969. It was a fast aircraft capable of carrying a large bomb load. A range of guns could be fitted to produce a formidable ground-attack aircraft.

Designed by Ed Heinemann, Robert Donovan, and Ted R. Smith, the innovative NACA 65-215 laminar flow airfoil wing of the A-26 was the work of project aerodynamicist A.M.O. Smith.The Douglas XA-26 prototype first flew on 10 July 1942 at Mines Field, El Segundo, with test pilot Benny Howard at the controls. Flight tests revealed excellent performance and handling, but engine cooling problems led to cowling changes and elimination of the propeller spinners on production aircraft. Repeated collapses during testing led to reinforcement of the nose landing gear.

 

Die Douglas A-26 Invader (später B-26) ist ein amerikanischer zweimotoriger leichter Bomber und Angriffsflugzeug. Der Invader wurde während des Zweiten Weltkriegs von der Douglas Aircraft Company gebaut und diente auch während mehrerer großer Konflikte im Kalten Krieg. Eine begrenzte Anzahl hochmodifizierter Flugzeuge der U.S. Air Force diente bis 1969 in Südostasien. Es war ein schnelles Flugzeug, das eine große Bombenlast tragen konnte. Eine Reihe von Maschinengewehren konnte ausgestattet werden, um ein gewaltiges Angriffsflugzeug zu erreichen.
Entworfen von Ed Heinemann, Robert Donovan und Ted R. Smith, war der innovative NACA 65-215 Laminar Flow Tragflächenflügel der A-26 die Arbeit des Projekt-Aerodynamikers A.M.O. Smith. Der Prototyp des Douglas XA-26 flog am 10. Juli 1942 im Mines Field, El Segundo, mit Testpiloten Benny Howard am Steuer. Flugtests zeigten eine hervorragende Leistung und Handhabung, aber Probleme mit der Motorkühlung führten zu Veränderungen der Motorhaube und zur Eliminierung der Propellerspinner an Serien-flugzeugen. Wiederholtes einknicken des Bugfahr-werks während des Tests führten zur Verstärkung .

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Variants

Versionen

 

B-26B

Attack bomber with solid nose carrying six or eight 12.7 mm machine guns

 

B-26B

Angriffsbomber mit massiver Nase, der sechs oder acht 12,7 mm-Maschinengewehre trägt

 

RB-26C

Unarmed photo reconnaissance variant converted from B-26C; it carried cameras and flash flares for night photography.

RB-26C

Unbewaffnete Fotoaufklärungs-variante, umgebaut von B-26C; Es trug Kameras und Blitzlichter für Nachtaufnahmen.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

B-26 aircraft operated in Vietnamese markings were actually part of the U.S. Air Force and crewed by Americans.

 

B-26-Flugzeuge, die mit vietnamesischen Markier-ungen betrieben wurden, waren Teil der U.S. Air Force und wurden von Amerikanern bemannt.

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4400 CCTS

1. Air Commando Squadron

1. Air Commando Squadron

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Specifications A-26B

Wingspan

Spannweite

21.34 m

Length

Länge

15.24 m

Height

Höhe

5.64 m

Wing area Flügelfläche

50.00 m²

Engine

Motor

2 × Pratt & Whitney R-2800-27 "Double Wasp" radial engine, 2,000 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

570 km/h

Empty weight

Leergewicht

10,365 kg

Loaded weight

Startgewicht

15,900 kg

Climb Rate

Steigrate

6.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,700 m

Range

Reichweite

2,300 km

Armament

Bewaffnung

Up to 2,700 kg of Bombs an Rockets

Capacity

Zuladung

Crew 3

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Douglas B-26 Invader
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

A-26B 44-34376 34376 ? 1963 1964 -
A-26B 44-34522 34522 ? ? ? -
B-26B 44-34539 34539 ? Jul. 1963 Apr. 1964 -
B-26B 44-34551 34551 ? Jan 1963 Apr. 1964 -
A-26B 44-34618 34618 ? ? ? -
A-26B 44-34753 34753 ? ? ? -
B-26B 44-34620 34620 ? Jul. 1963 Apr. 1964 -
B-26B 44-34681 34681 ? Jun. 1962 16. Aug. 1963 w/o when wing broke off in flight
B-26B 44-34682 34682 ? Jul. 1963 4. Sep. 1963 w/o in flying accident
RB-26L 44-34718 34718 ? Mar. 1963 Apr. 1964 -
A-26C 44-35198 35198 ? ? ? -
B-26B 44-35207 35207 ? Jan 1963 7. Jan 1964 crashed near Bien Hoa
A-26C 44-35357 35357 ? ? ? -
B-26B

44-35535

35335

? Jan. 1963 21. Nov. 1963 w/o  to "natural phenomenon"
A-26C- 44-35358 35358 ? ? ? -
A-26C 44-35557 35557 ? ? ? -
B-26B 44-35507 35507 ? Jan. 1963 6. Feb. 1963 crashed near Pleiku after AA hit
B-26B 44-35514 35514 ? Jan. 1963 ? -
B-26B 44-35525 35525 ? Jan. 1963 8. Apr. 1963 crashed during strafing run
B-26B 44-35530 35530 c/n 28809 Dec. 1961 5. Nov. 1962 shot down during Napalm run
A-26C 44-35564 35564 ? ? ? -
A-26C 44-35655 35655 ? ? ? -
B-26B 44-35566 35566 ? Jan. 1963 14. Jan. 1964 w/o in accident
RB-26C 44-35585 35585 c/n 28864 May 1962 ? -
A-26C 44-35656 35656 ? ? ? -
A-26C 44-35782 35782 ? ? ? -
B-26B 44-35663 35663 ? Jan. 1963 Jul. 1963 -
B-26B 44-35692 35692 c/n 28971 Dec. 1961 3. Feb. 1963 shot down during strafing run
B-26B 44-35703 35703 c/n 28982 Dec. 1961 ? -
B-26B 44-35782 35782 ? Mar. 1963 ? -
A-26C 44-35783 35783 ? ? ? -
A-26C 44-35937 35937 ? ? ? -
B-26B 44-35804 35804 ? Aug. 1962 ? -
RB-26C 44-35813 35813 ? May 1962 ? -
B-26B 44-35822 35822 ? Jun 1962 ? -
B-26B 44-35855 35855 c/n 29134 Dec. 1961 ? -
B-26B 44-35890 35890 ? Aug. 1962 ? -
B-26B 44-35912 35912 ? Jan. 1963 ? -
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