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Sikorsky H-19
Chickasaw |
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Aircraft of the
South Vietnamese Air Force |
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Development |
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Entwicklung |
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The Sikorsky H-19 Chickasaw (company
model number S-55) was a multi-purpose helicopter used by the U.S. Army
and USAF. It was also license-built by Westland Aircraft as the Westland
Whirlwind in the United Kingdom.
Development of the H-19 was initiated privately by Sikorsky without
government sponsorship. The helicopter was initially designed as a
testbed for several novel design concepts intended to provide greater
load-carrying ability in combination with easy maintenance.
The first customer was the USAF, which ordered five YH-19 aircraft for
evaluation; the YH-19's first flight was on 10 November 1949. This was
followed by delivery of the first YH-19 to the USAF on 16 April 1950 and
delivery of the first HO4S-1 helicopter to the U.S. Navy on 31 August
1950. |
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Die Sikorsky H-19 Chickasaw
(Modellnummer S-55) war ein Mehrzweckhubschrauber, der von der US Army und
der USAF verwendet wurde. Es wurde auch von Westland Aircraft als Westland
Whirlwind in Großbritannien in Lizenz gefertigt.
Die Entwicklung der H-19 wurde von Sikorsky ohne staatliche Förderung privat
initiiert. Der Helikopter wurde ursprünglich als Testmaschine für mehrere
neuartige Konstruktionskonzepte entwickelt, die eine größere Tragfähigkeit
in Verbindung mit einfacher Wartung ermöglichen sollten.
Der erste Kunde war die USAF, die fünf YH-19 Maschinen zu Testzwecken
bestellte; Der erste Flug der YH-19 war am 10. November 1949. Es folgte die
Auslieferung der ersten YH-19 an die USAF am 16. April 1950 und die
Auslieferung des ersten HO4S-1-Hubschraubers an die U.S. Navy am 31. August
1950. |
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Variants |
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Versionen |
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HRS-3 |
HRS-2 (U.S. Marine Corps
version) with 700 hp R-1300-3 engine, became CH-19E in 1962, 105 built
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HRS-3 |
HRS-2 (U.S. Marine Corps
Version) mit 700 PS R-1300-3 Motor, wurde 1962 CH-19E, 105 gebaut |
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H-19A |
USAF version of the YH-19
powered by a 600 hp R-1340-57 engine, 50 built. |
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H-19A |
USAF-Version des YH-19
angetrieben von einem 600 PS R-1340-57 Motor, 50 gebaut. |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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The 1st Helicopter Squadron of the Vietnamese Air Force was
established at Tan Son Nhut in April of 1956. The squadron initially did
not have any Helicopters. 10 HRS-3 were taken over by the French later
four more were delivered.
These helicopters would be the main operational helicopters of the squadron in
its very early years. The men of the 1st Helicopter Squadron were the
pioneers for the later helicopter airmen and squadrons of the VNAF. In
1963, the squadron was redesignated the 211th Squadron, and would
continue to serve the republic through 1975. |
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Die 1.
Hubschrauber-Staffel der vietnamesischen Luftwaffe wurde im April 1956 in
Tan Son Nhut gegründet. Das Geschwader hatte zunächst keine Hubschrauber. 10 HRS-3 wurden von den Franzosen übernommen später wurden noch vier weitere
Maschinen geliefert.
Diese Hubschrauber wurden in den ersten Jahren die wichtigsten operativen
Hubschrauber der Staffel. Die Männer der 1. Hubschrauber-Staffel waren die
Pioniere für die späteren Hubschrauber-Flieger und -Staffeln der VNAF. Im
Jahr 1963 wurde die Staffel der 211. Squadron umbenannt und diente der
Republik bis 1975. |
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1. Helicopter Squadron |
1. Helicopter Squadron |
1. Helicopter Squadron |
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1. Helicopter Squadron |
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Specifications |
H-19A |
Rotor diamete |
Rotordurchmesser |
16.16
m |
Length |
Länge |
19.10
m |
Height |
Höhe |
4.07
m |
Engine |
Motor |
1×
Pratt & Whitney R-1300-3 radial engine, 700 PS |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
163
km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
2,177
kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
3,266
kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
213
m/min |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
3,200
m |
Range |
Reichweite |
652
km |
Armament |
Bewaffnung |
none |
Capacity |
Zuladung |
Crew 2, 10 Troops |
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Sikorsky S.55 H-19A Chickasaw |
Type |
US Serial |
Reg. |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
HRS-1 / H-19A |
127707 / 51-17662 |
1 |
55. |
? |
? |
Ex. French AF |
HRS-1 / H-19A |
127799 / 51-17663 |
3 |
55. |
? |
? |
Ex. French AF |
HRS-3 / H-19B |
127789 / 51-17663 |
9 |
55. |
? |
? |
Ex. French AF |
HRS-3 / H-19B |
127790 / 51-17664 |
- |
55. |
? |
? |
Ex. French AF |
HRS-3 / H-19B |
127797 / 51-17662 |
- |
55. |
? |
? |
Ex. French AF |
HRS-3 / H-19B |
127818 / 51-17665 |
- |
55. |
? |
? |
Ex. French AF |
HRS-3 / H-19B |
127832 / 51-17666 |
- |
55. |
? |
? |
Ex. French AF |
HRS-3 / H-19B |
130232 / 52-10991 |
- |
55. |
? |
? |
Ex. French AF |
HRS-3 / H-19B |
130259 / 52-10992 |
- |
55. |
? |
? |
Ex. French AF |
HRS-3 / H-19B |
130261 / 52-10993 |
- |
55. |
? |
? |
Ex. French AF |
HRS-3 / H-19B |
137837 / 52-10994 |
- |
55. |
? |
? |
Ex. French AF |
? |
? |
27901 |
55. |
? |
? |
Ex. USAF |
HRS-3 |
? |
34463 |
55. |
? |
? |
- |
HRS-3 |
? |
13967 |
55. |
? |
? |
- |
H-19A |
? |
527588 |
55. |
? |
? |
- |
H-19A |
? |
527594 |
55. |
? |
? |
- |
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