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Sikorsky H-34 Chocktaw

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Aircraft of the Royal Lao Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Sikorsky H-34 or S-58 is a piston-engined military helicopter originally designed by American aircraft manufacturer Sikorsky as an anti-submarine warfare aircraft for the U.S. Navy. It has seen extended use when adapted to turbine power by the British licensee as the Westland Wessex and Sikorsky as the later S-58T.
The Sikorsky S-58 was developed as a lengthened and more powerful version of the Sikorsky Model S-55, or UH-19 Chickasaw, with a similar nose, but with a tail-dragger rear fuselage and landing gear, rather than the high-tail, 4-post pattern. It retained the nose-mounted piston engine with the drive shaft passing through the cockpit placed high above the cargo compartment. The aircraft first flew on 8 March 1954.

 

Der Sikorsky H-34 oder S-58 ist ein Militär-hubschrauber mit Kolbenmotor, der ursprünglich vom amerikanischen Hersteller Sikorsky als U-Boot-Kampfflugzeug für die U.S. Navy entwickelt wurde. Es hat ausgedehnte Verwendung erfahren, als es von dem britischen Lizenznehmer als Westland Wessex und von Sikorsky später als S-58T mit Turbinentriebwerken ausgerüstet wurde.
Die Sikorsky S-58 wurde als verlängerte und stärkere Version des Sikorsky Model S-55, oder UH-19 Chickasaw entwickelt, mit einer ähnlichen Nase, aber mit einem tiefen Heckrumpf mit einem Fahrwerk, anstelle des hohen Schwanzes. Es behielt den Kolbenmotor im Bug  bei, wobei die Antriebswelle durch das hoch über dem Laderaum platzierte Cockpit fuhr. Der Hubschrauber flog erstmals am 8. März 1954.

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Variants

Versionen

 

CH-34A

U.S. Army version powered by a 1,525 hp R-1820-84

CH-34A

U.S. Army-Version mit 1.525 PS R-1820-84

 

CH-34C

Converted with detail changes to the CH-34A

 

CH-34C

Umbau mit Detailänderungen an der CH-34A

 

UH-34D

Utility transport version for the U.S. Marine Corps

 

UH-34D

Transportversion für das US Marine Corps

 

UH-34G

SH-34G without ASW equipment for cargo and training purposes.

 

UH-34G

SH-34G ohne ASW-Ausrüstung für Fracht- und Trainingszwecke.

 

UH-34J

SH-34J without ASW equipment for cargo and training purposes.

 

UH-34J

SH-34J ohne ASW-Ausrüstung für Fracht- und Trainingszwecke.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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Royal Lao Air Force

Royal Lao Air Force

Royal Lao Air Force

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Specifications UH-34D

Rotor diamete

Rotordurchmesser

17.07 m

Length

Länge

17.28 m

Height

Höhe

4.85 m

Engine

Motor

1 × Wright R-1820-84 radial engine, 1,525 hp 

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

278 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,583 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,350 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

1,495 m

Range

Reichweite

 293 km

Armament

Bewaffnung

1 flexible 7,62 mm machine gun

Capacity

Zuladung

Crew 2, 18 troops

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Sikorsky H-34 Chocktaw
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

UH-34D 144637 - 58-537 ? ? ex VNAF
UH-34D 63-8248 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-8249 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-8250 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-8251 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-8252 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-8253 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-8254 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-8255 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-8256 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-8257 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-8258 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-8259 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-13006 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-13007 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-13008 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-13009 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-13010 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-13011 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-13012 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-13013 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-13014 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-13139 - ? ? ? ex VNAF
UH-34D 63-13140 - ? ? ? ex VNAF
HSS-1 148803 - 58-1388 ? ? ex. Air America
HSS-1 148805 - 58-1390 ? ? ex. Air America
HSS-1 148806 - 58-1391 ? ? ex. Air America
HSS-1 149320 - 58-1415 ? ? ex. Air America
UH-34D 144638 - 58-537 ? ? ex. Air America
UH-34D 145769 - 58-908 ? ? ex. Air America
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last update 1. October 2024

written 1. January 2018

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