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Douglas C-47 Dakota

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Aircraft of the Royal Khmer Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Douglas DC-3 is a propeller-driven airliner with tailwheel-type landing gear. The DC-3 developed as a larger, improved 14-bed sleeper version of the Douglas DC-2. It had many exceptional qualities compared to previous aircraft. It was fast, had a good range and could operate from short runways. It was reliable and easy to maintain and carried passengers in greater comfort. Before the war it pioneered many air travel routes. It was able to cross the continental United States, making transcontinental flights and worldwide flights possible, and is considered the first airliner that could make money by carrying passengers alone.

The Douglas C-47 Skytrain or Dakota is a military transport aircraft developed from the civilian Douglas DC-3 airliner. It was used extensively by the Allies during World War II and remains in front line service with various military operators. The C-47 differed from the civilian DC-3 in numerous modifications, including being fitted with a cargo door, hoist attachment, and strengthened floor, along with a shortened tail cone for glider-towing shackles, and an astrodome in the cabin roof.

 

Die Douglas DC-3 ist ein Propellerflugzeug mit Heckfahrwerk. Die DC-3 wurde als größeren, verbesserte Version der 4-Bett-Schlafversion der Douglas DC-2 entwickelt. Sie hatte viele außergewöhnliche Eigenschaften im Vergleich zu früheren Flugzeugen. Sie war schnell, hatte eine gute Reichweite und konnte von kurzen Start- und Landebahnen aus operieren. Sie war zuverlässig und einfach zu warten und beförderte Passagiere in mehr Komfort. Vor dem Krieg war sie der Pionier vieler Flugstrecken. Sie war in der Lage, die kontinentalen Strecken der USA zu durchqueren, transkontinentale Flüge und weltweite Flüge zu ermöglichen, und es gilt als das erste Verkehrsflugzeug, das allein mit Passagieren Geld verdienen konnte.
Der Douglas C-47 Skytrain oder Dakota ist ein militärisches Transportflugzeug, das aus dem zivilen Flugzeug Douglas DC-3 entwickelt wurde. Es wurde während des Zweiten Weltkriegs von den Alliierten ausgiebig genutzt und steht weiterhin in vorderster Reihe mit verschiedenen militärischen Betreibern. Die C-47 unterschied sich von der zivilen DC-3 in zahlreichen Modifikationen, darunter mit einer Frachttür, Hebezeugbefestigung und verstärktem Boden, einem verkürzten Heckkonus für Segelschlepper und einem Astrodom im Kabinendach.

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Variants

Versionen

 

C-47A

 

C-47A

 
 

AC-47A

   

AC-47A

 
 

C-47B

   

C-47B

 
 

AC-47B

   

AC-47B

 
 

AC-47D

   

AC-47D

 
 

EC-47D

   

EC-47D

 
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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Royal Khmer Air Force

Royal Khmer Air Force

Royal Khmer Air Force

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Specifications Douglas C-47A

Wingspan

Spannweite

29.41 m

Length

Länge

19.43 m

Height

Höhe

5.18 m
Wing area Flügelfläche 91.70 m²

Engine

Motor

2× Pratt & Whitney R-1830-90C Twin Wasp radial engines, 1,200 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

360 km/h

Empty weight

Leergewicht

8,226 kg

Loaded weight

Startgewicht

14,061 kg

Climb Rate

Steigrate

5.73 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,045 m

Range

Reichweite

2,575 km

Armament

Bewaffnung

Misc.

Capacity

Zuladung 2 Pilots, 21–32 Passengers
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Douglas C-47 Dakota
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

C-47A 42-23732 - 9594 28. Mar. 1972 3 Jun. 1974 ex. RAAF
C-47A

42-24055

-

9917

10. Aug. 1956 ? ex Armée de l’Air
C-47A 42-24139 - 10001 28. Mar. 1972 4. Jan. 1973 ex VH-SBN
C-47A 42-92292 - 12076 28. Mar. 1972 30 Jun. 1974 ex. RAAF
C-47A 42-92295 - 12080 21. Sep. 1971 1975 ex USAF,
C-47A 42-108865 - 12498 Jun. 57 1962 ex F-KHAA, to RTAF
EC-47D 42-93166 166 13047 3. Nov. 1972 1975 ex. VNAF
AC-47D 42-93812 - 13765  1971 6 .Feb. 1974 ex USAF
C-47A 42-10093 - 19400 1967 Jun. 1974 ex RLAF, to RTAF
AC-47A 43-15773 05-773 20239 9 May 1971 ? ex USAF
C-47A 43-16105 - 20571  10 Aug. 1956 1975 ex F-OAPD
AC-47A 43-16254 - 20720 14 .Aug. 70  31. May 1974 ex USAF, crashed
C-47A 43-48101 - 13917/25362 28. Feb. 1971  Jun. 1974 ex USAF
C-47A 43-48387 - 14203/25648 9. May 1973 31. May 74 ex USAF
C-47B 43-48491 - 14307/25752 1. May 1973 ? ex USAF
AC-47A 43-48492 - 14308/25753 14 .Aug. 1970 Jun. 1974 ex USAF
C-47B 43-48562 562 14378/25823 14. Jan.1973 ? ex USAF
AC-47D 43-48599 - 14415/25860 24. Apr. 1973 ca. 1975 ex USAF, to Phillippine AF
C-47B 43-48640 - 14456/25901  10 Aug. 1956 1975 ex Armée de l’Air
AC-47B 43-48805 - 14621/26066 1973 6. Nov. 1973 ex USAF, crashed
C-47D 43-48816 - 14632/26077 17. May 1973 ? ex USAF
AC-47B 43-48908 - 14724/26169 1973 ? ex USAF
C-47B 43-48946 - 14762/26207 13. Aug. 1970 ? ex USAF
C-47B 43-48960 - 14776/26221 8 Sep. 1970 1975 ex USAF
AC-47D 43-49010 - 26271 1974 24. Apr. 1975 ex USAF, to RTAF
C-47B 43-49085 085 14901/26346 24 Sep. 1970 29 Jun. 1971 ex USAF, crashed
AC-47D 43-49095 - 14911/26356 22. May 1973 24. Apr. 1975 ex USAF, to Thai Navy
C-47B 43-49210 - 15026/26471 ca. 1973 24. Apr. 1975 ex. VNAF, to RTAF
AC-47D 43-49213 - 26474 1974 24. Apr. 1975 ex USAF, to Thai Navy
C-47B 43-49236 - 15052/26497 13. Aug. 1970 ? ex USAF
AC-47D 43-49245 - 26506 ? ? ex USAF
AC-47B 43-49254 0-49254 15070/26515 23. Mar. 1973 24. Apr. 1975 ex USAF, to RTAF
C-47B 43-49344 - 15160/26605 28. May 1973 12. Oct. 1974 ex USAF
C-47B 43-49373 - 15189/26634 22. Sep. 1970 ? ex USAF
C-47B 43-49433 - 15249/26694 24 Sept. 70 Oct. 1973 ex USAF
AC-47D 43-49516 - 15332/26777 20. May 1974 24. Apr. 1975 ex USAF, to RTAF
AC-47B 43-49572 - 15388/26833 15 Jan. 1972 ? ex USAF
C-47B 43-49701 701 15517/26962 12. Aug. 1970 Jun. 1974 ex USAF
C-47B 43-49703 - 15519/26964 ca. 1973 ca. 1975 ex. VNAF,
C-47B 43-49426 - 26687 ? ? ex N86457
C-47D 43-49925 - 15741/2718 24. May 1973 24. Apr. 1975 ex USAF, to Thai Navy
TC-47B 44-76282 - 15866/32614 12. Aug. 1970 ? ex USAF
C-47B 44-76337 - 32669 12. May 1960 1963 ex VH-CDB, To Israeli AF
AC-47B 44-76338 76338 32670 14. Jan.1973 ? ex USAF
C-47B 44-76340 - 15924/32672 28. Mar. 1972 2 Aug. 1974 ex. RAAF, crashed
C-47B 44-76388 - 32720 ? 30 Apr. 1971 ex RAF (KN356)
C-47B 44-76548 - 16132/32880 28. Mar. 1972 18. Jan. 1974 ex. RAAF, write off
TC-47B 44-76558 - 16142/32890 24. May 1973 ca. 1975 ex USAF, to Phillippine AF
C-47B 44-76632 - 16216/32964 27. Apr. 1973 ca. 1975 ex USAF, to Phillippine AF
C-47B 44-76510 O-76510 32842 Sep. 1962 22. Jan. 1971 ex USAF, write off
AC-47D 44-76657 - 16241/32989 16. Sep. 1973 ? ex USAF
C-47B 44-76765 - 16349/33097 28. Mar. 1972 31 Jan.1974 ex. RAAF
AC-47B 44-77152 - 16736/33484 15. Jan. 1971 Sep. 1975 ex USAF, to RTAF
C-47B 44-77283 - 16867/33615 11. May 1973 7. May 74 ex USAF
C-47B 44-76734 - 33066 1966 27. Jan. 1971 ex USAF, to RTAF
C-47B 45-0918 - 16921/34179  10. Aug. 1956 22. Jan. 1971 ex Armée de l’Air, write off
AC-47D 45-1029 - 17032/34297 4. Mar. 1972 Jun. 1973 ex USAF
AC-47B 45-1079 0-51079 17082/34349 2. Feb. 1971 24. Apr. 1975 ex USAF, to RTAF
AC-47D 45-1116 0-51116 7119/34386 13. Mar. 1973 24. Apr. 1975 ex USAF, to RTAF
C-47D 45-1127 - 34397 11. May 1974 24. Apr. 1975 ex USAF, to Thai Navy
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last update 1. January 2018

written 1. January 2018

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