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Helio AU-24A Stalltion

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Aircraft of the Khmer Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Helio HST-550 Stallion was an STOL utility aircraft developed in the United States in 1963, with the first prototype flying in July 1964. Initially conceived by the Helio Aircraft Company as a turboprop-powered variant of the Helio U-10 Courier, it eventually emerged as a completely new design of the same general configuration and much of its design was initiated from components used in the Helio H-500 Twin. It was a much larger aircraft than the Courier, and Helio soon discovered that it was too expensive for the market.

The United States Air Force however, emerged as a buyer for the design, purchasing the aircraft for the Credible Chase programme as the AU-24A. This was the gunship version of the Stallion, with a PT6A-27 680 shp turboprop, equipped with an M197 three-barrel 20 mm rotary cannon mounted in the left cargo door. It also had five underwing and fuselage hardpoints.

Of the 18 aircraft purchased by the USAF, fifteen were eventually delivered to the Khmer Air Force (KAF) between January and November 1972 under the Foreign Military Sales program for use in border surveillance and counter-infiltration roles, where the threat of encountering anti-aircraft fire (other than small arms) was minimal.

 

Die Helio HST-550 Stallion war ein 1963 in den Vereinigten Staaten entwickeltes STOL-Mehrzweckflugzeug, dessen erster Prototyp im Juli 1964 flog. Ursprünglich von der Helio Aircraft Company als Turbopropgetriebene Variante der Helio U-10 Courier konzipiert, entstand schliesslich ein komplett neues Design mit der gleichen allgemeinen Auslegung und ein Grossteil des Designs wurde von Komponenten initiiert, die in der  Helio H-500 Twin verwendet wurden. Es war ein viel grösseres Flugzeug als der Courier, und Helio stellte bald fest, dass es für den Markt zu teuer war.
Die United States Air Force trat jedoch als Käufer für das Design auf und kaufte das Flugzeug für das Credible Chase-Programm als AU-24A. Dies war die Minigun-Version der Stallion, mit einem PT6A-27 680-PS-Turboprop, ausgestattet mit einer M197-Dreizylinder-20 mm Kanone, die in der linken Ladetür montiert war. Es hatte auch fünf Unterflügel- und Rumpf-Waffenstationen.
Von den 18 von der USAF gekauften Flugzeugen wurden zwischen Januar und November 1972  fünfzehn im Rahmen des Foreign Military Sales-Programms an die Khmer Air Force (KAF) geliefert, um sie bei der Grenzüberwachung und der Infiltrationsbekämpfung einzusetzen, wo die Gefahr einer Begegnung mit Flugabwehrfeuer (ausser Handfeuerwaffen) war minimal.

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Variants

Versionen

 

AU-24A

Produktion version 18 built (15 to KAF)

 

AU-24A

Serienversion 18 gebaut (15 zur KAF)

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

Fifteen Helio AU-24A Stallions were ordered for evaluation and eventual MAP delivery to the VNAF. The evaluation showed the AU-24As to be too vulnerable to anti aircraft fire and SA-7 missiles. After a period of storage in 1972 at MASDC, Davis Monthan AFB, AZ, fifteen were delivered to the Khmer Air Force. In Khmer AF service, one was written off in March, 1973, carrying six crew and passengers, as well as a full load of munitions. Three more were shot down during operations against the Khmer Rouge, while one more crashed in the Tonkin Gulf, due to lack of fuel, on the last day of the war,  17. Apr. 1975. Three more were flown to Thailand in April 1975

 

Fünfzehn Helio AU-24A Stallion wurden zur Bewertung und eventuellen MAP-Lieferung an die VNAF bestellt. Die Auswertung ergab, dass die AU-24As zu anfällig für Flugabwehrfeuer und SA-7-Raketen sind. Nach einer Lagerzeit im Jahr 1972 bei MASDC, Davis Monthan AFB, AZ, wurden fünfzehn an die Khmer Air Force geliefert. Im Khmer-AF-Dienst wurde im März 1973 einer abgeschrieben, der sechs Besatzungsmitglieder und Passagiere sowie eine volle Ladung Munition beförderte. Drei weitere wurden bei Operationen gegen die Roten Khmer abgeschossen, ein weitere stürzte am letzten Kriegstag, dem 17. April 1975, im Tonkin-Golf aufgrund von Treibstoffmangel ab. Drei weitere wurden im April 1975 nach Thailand geflogen

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Cambodian Air Force

Cambodian Air Force

Cambodian Air Force

 

 

 

   

Cambodian Air Force

   
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Specifications AU-24A

Wingspan

Spannweite

12.50 m

Length

Länge

12.07 m

Height

Höhe

2.82 m

Wing area Flügelfläche

22.50 m2

Engine

Motor

1 × Pratt & Whitney Canada PT6A-27 turboprop, 680 shp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

348 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,297 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,313 kg

Climb Rate

Steigrate

11 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,600 m

Range

Reichweite

1,032 km

Armament

Bewaffnung

1 x 20-mm-Geschütz
1'043 kg Aussenlasten

Capacity

Zuladung

Crew 1, 9 passengers

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Helio AU-24A Stallion
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

AU-24A

72-1319

21319

002

9. Nov.. 1972

?

-

AU-24A

72-1320

21320

005

9. Nov.. 1972

24 April 75

Escaped to Thailand

AU-24A

72-1321

21321

006

9. Nov.. 1972

24 April 75

Escaped to Thailand

AU-24A

72-1322

21322

007

9. Nov.. 1972

24 April 75

Escaped to Thailand

AU-24A

72-1323

21323

008

9. Nov.. 1972

?

-

AU-24A

72-1324

21333

016

7 Sep. 1973

?

-

AU-24A

72-1325

21325

010

9. Nov.. 1972

?

-

AU-24A

72-1326

21326

011

9. Nov.. 1972

1974

w/o

AU-24A

72-1327

21327

012

9. Nov.. 1972

?

-

AU-24A

72-1328

21328

003

9. Nov.. 1972

2. Apr. 1974

w/o

AU-24A

72-1329

21329

013

9. Nov.. 1972

?

-

AU-24A

72-1330

21330

004

9. Nov.. 1972

?

-

AU-24A

72-1331

21331

014

9. Nov.. 1972

?

-

AU-24A

72-1332

21332

015

9. Nov.. 1972

Aug. 1973

w/o

AU-24A

72-1333

21333

016

9. Nov.. 1972

?

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last update 11. June 2021

written 11. June 2021

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