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Bell 205 Iroquois

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Aircraft of the Air America

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Development

Entwicklung

 

The Bell UH-1 Iroquois (nicknamed "Huey") is a utility military helicopter powered by a single turboshaft engine, with two-blade main and tail rotors. The first member of the prolific Huey family, it was developed by Bell Helicopter to meet a U.S. Army's 1952 requirement for a medical evacuation and utility helicopter, and first flew in 1956. The UH-1 was the first turbine-powered helicopter to enter production in 1960 for the United States military, and more than 16,000 have been built since.

Powered by a prototype Lycoming YT53-L-1 engine producing 700 shp, the XH-40 first flew on 20 October 1956. The UH-1 has a metal fuselage of semi-monocoque construction with tubular landing skids and two rotor blades on the main rotor. Early UH-1 models featured a single Lycoming T53 turboshaft engine in versions with power ratings from 700 shp to 1,400 shp.

 

Der Bell UH-1 Iroquois (Spitzname "Huey") ist ein militärischer Helikopter, der von einem einzigen Turbowellenmotor angetrieben wird, mit Zweiblatt-Haupt- und Heckrotoren. Das erste Mitglied der Huey-Familie wurde von Bell Helicopter 1952entwickelt, um die Anforderungen einer U.S. Army für eine medizinische Evakuierung und einen Nutzhubschrauber zu erfüllen. 1956 flog er erstmals. Der UH-1 war der erste turbinenbetriebene Hubschrauber 1960 für das Militär der Vereinigten Staaten, und mehr als 16.000 wurden seitdem gebaut.
Angetrieben von einem  des Lycoming YT53-L-1 Motor mit 700 PS, flog die XH-40 Prototype am 20. Oktober 1956.Die UH-1 verfügt über einen Metall-Rumpf in Halbschalenbauweise mit röhrenförmigen Landekufen und zwei Rotorblättern am Hauptrotor. Die frühen UH-1-Modelle verfügten über einen einzigen Lycoming T53-Turbowellenmotor mit einer Leistung von 700 shp bis 1.400 shp.

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Variants

Versionen

         
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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Air America Air America Air America
 

 

 

 

Air America Air America

 

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Specifications UH-1H

Rotor diamete

Rotordurchmesser

14,63 m

Length

Länge

12,77 m

Height

Höhe

4,42 m

Engine

Motor

1 Avco Lycoming T53-L-13 turboshaft, 1.420 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

220 km/h

Empty weight

Leergewicht

2.140 kg

Loaded weight

Startgewicht

4.310 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

4'145 m

Range

Reichweite

507 km

Armament

Bewaffnung

misc.

Capacity

Zuladung 2 Pilots, 12 Troops
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Bell 205 "Iroquois", Air America
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

205 - XW-PFF 3208 Dec 1967 17 Jan 1970 w/o Laos
205 - XW-PFG 3209 Dec 1967 12. Jul 1975 later N47000, w/o at Saigon
205 - XW-PFH 3210 Dec 1967 12. Jul 1975 later N47001, w/o at Saigon
205 - XW-PFJ 3211 Dec 1967 Feb 1976 later N47004
205 - XW-PFI 3212 Dec 1967 7 Dec 1968 w/o  Laos
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- Last update: 1. January 2018 Written: 11. January 2008 - -
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