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Consolidated Catalina

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Aircraft of the Air America

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Development

Entwicklung

 

The Consolidated Catalina is a flying boat and amphibious aircraft that was produced in the 1930s and 1940s. It was one of the most widely used seaplanes of World War II. Catalinas served with every branch of the U.S. Armed Forces and in the air forces and navies of many other nations.

As American dominance in the Pacific Ocean began to face competition from Japan in the 1930s, the U.S. Navy contracted Consolidated, Martin and Douglas in October 1933 to build competing prototypes for a patrol flying boat. Consolidated and Douglas both delivered single prototypes of their new designs, the XP3Y-1 and XP3D-1, respectively.

Consolidated's XP3Y-1 design had a parasol wing with external bracing struts, mounted on a pylon over the fuselage. Wingtip stabilizing floats were retractable in flight to form streamlined wingtips. The two-step hull design was similar to that of the P2Y-, but the Catalina had a cantilever cruciform tail unit instead of a strut-braced twin tail. Cleaner aerodynamics gave the Catalina better performance than earlier designs. Construction is all-metal, stressed-skin, of aluminum sheet, except the ailerons and wing trailing edge, which are fabric covered.

The XP3Y-1 had its maiden flight on 21. March 1935. Between 1936 and 1945, 2661 machines were built in the USA, a further 620 in Canada and 27 in the Soviet Union.

 

Die Consolidated Catalina ist ein Flugboot und Amphibienflugzeug, das in den 1930er und 1940er Jahren hergestellt wurde. Sie war eines der am häufigsten eingesetzten Wasserflugzeuge des Zweiten Weltkriegs. Catalinas dienten in allen Bereichen der US-Streitkräfte sowie in den Luft- und Seestreitkräften vieler anderer Nationen.
Als die amerikanische Vorherrschaft im Pazifi-schen Ozean in den 1930er Jahren von Japan konkurrenziert wurde, beauftragte die U.S. Navy im Oktober 1933 Consolidated, Martin und Douglas mit dem Bau konkurrierender Prototypen für ein Patrouillenflugboot. Consolidated und Douglas lieferten beide einzelne Prototypen ihrer neuen Konstruktionen, die XP3Y-1 bzw. die XP3D-1.
Consolidated's XP3Y-1 hatte einen Parasolflügel mit externen Verstrebungen, der an einem Pylon über dem Rumpf montiert war. Die Schwimmer zur Stabilisierung der Flügelspitzen konnten im Flug eingezogen werden, um stromlinienförmige Flügelspitzen zu bilden. Die zweistufige Rumpfkonstruktion ähnelte der der P2Y-, aber die Catalina hatte ein freitragendes, kreuzförmiges Leitwerk anstelle eines verstrebten Doppel-leitwerkes. Dank der besseren Aerodynamik war die Catalina leistungsfähiger als frühere Modelle. Die Konstruktion ist eine Ganzmetallkonstruktion aus Aluminiumblechen mit gespannter Außenhaut, mit Ausnahme der Querruder und der Flügel-hinterkante, die mit Stoff bespannt sind.
Die XP3Y-1 hatte ihren Erstflug am 21. März 1935. Zwischen 1936 und 1945 wurden 2661 Maschinen in den USA gebaut, weitere 620 in Kanada und 27 in der Sowjetunion.

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Variants

Versionen

  PBY-5A
PBV-1A

Amphibious version of the PBY-5 with two 1200hp R-1830-92 engines

  PBY-5A
PBV-1A

Amphibische Version der PBY-5, mit zwei 1200 PS R-1830-92 Motoren

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The two Air America PBYs were operated by CAT Civil Air Transport and based in Tainan, Taiwan. Two missions were flown, reconnaissance over Red China and control of artillery fire from Quemoy to Red China. The PBYs were also used to transport agents to Red China.
 
One PBY (B-819) was lost 13. May 1958 on Menado, Sulawesi in an air attack by the AURI (Indonesian Air Force) B-25 and P-51D. The aircraft was replaced by the B-831. Both PBYs were in service until 1968, one aircraft was kept in reserve until 1972.

 

Die beiden PBY's der Air America wurden von der CAT Civil Air Transport betrieben und in Tainan auf Taiwan stationiert. Zwei Missionen wurden geflogen, Aufklärung über Rot-China und Kontrolle des Artilleriefeuers von Quemoy nach Rot-China. Auch wurden die PBY's verwendet um Agenten nach Rot-China zu bringen.
Eine PBY (B-819) ging 13. Mai 1958 auf Menado, Sulawesi durch einen Luftangriff von der AURI  (Indonesian Air Force) B-25 und P-51D verloren. Die Maschine wurde durch B-831 ersetzt. Beide PBY's waren bis 1968 im Dienst, ei
ne Maschine wurde noch bis 1972 in Reserve gehalten.

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Air America Air America  
           
 
Specifications

PBY-5A

Wingspan

Spannweite

31.70 m

Length

Länge

19.46 m

Height

Höhe

6.15 m
Wing area Flügelfläche 130 m²

Engine

Motor

2× Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp radial engines, 1,200 PS each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

314 km/h

Empty weight

Leergewicht

9,485 kg

Loaded weight

Startgewicht

16,066 kg

Climb Rate

Steigrate

5.1 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,000 m

Range

Reichweite

4,030 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

?
 
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Consolidated Catalina

Typ

Reg.

BuAer

Delivered

Withdrawn

Remarks

PBY-5A

B-819

08032

12.1957

13 5.1958

Destroyed by Air Strike

PBY-5A

B-825

48441

21. 7.1952

31. 3.1972

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PBY-5A

B-831

08060

11.1958

25. 4.1968

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- Last update: 1. January 2024 Written: 22. June 2013 - -
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