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Curtiss C-46 Commando

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Aircraft of the Air America

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Development

Entwicklung

 

The Curtiss C-46 Commando is a twin-engine transport aircraft derived from the Curtiss CW-20 pressurised high-altitude airliner design. It was used as a military transport during World War II by the United States Army Air Forces and also the U.S. Navy /U.S. Marine Corps. The C-46 served in a similar role to its Douglas-built counterpart, the C-47 Skytrain, but it was not as extensively produced as the latter.

The CW-20 was a private venture intended to compete with the four-engined Douglas DC-4 and Boeing 307 Stratoliner by the introduction of a new standard in pressurized airliners. The CW-20 had a patented fuselage conventionally referred to as a "figure-eight" (or "double-bubble"), which enabled it to better withstand the pressure differential at high altitudes. The sides of the fuselage creased at the level of the floor that separated the two portions and shared in the stress of each, rather than supporting itself. A decision to use a twin-engine design instead of a four-engines was considered viable if sufficiently powerful engines were available, allowing for lower operating costs and a less complex structure.

Powered by two 1,700 hp R-2600-C14-BA2 Wright Twin Cyclones, the prototype flew for the first time on 26. March 1940. After testing, modifications, including the fitting of a large single tail to improve stability at low speeds were made.

 

Die Curtiss C-46 Commando ist ein zweistrahliges Transportflugzeug, das vom Design her ein Höhenflugzeugs Curtiss CW-20 mit Druckkabine abgeleitet ist. Es wurde während des Zweiten Weltkriegs von den United States Army Air Forces und auch der U.S. Navy / U.S. Marinekorps. Der C-46 spielte eine ähnliche Rolle wie sein von Douglas gebautes Gegenstück, der C-47 Skytrain, aber er wurde nicht so umfangreich produziert wie letzterer.
Die CW-20 war ein privates Unternehmen, das mit der viermotorigen Douglas DC-4 und der Boeing 307 Stratoliner durch die Einführung eines neuen Standards für Druckflugzeuge konkurrieren sollte. Der Rumpf hatte einen Querschnitt aus zwei Kreissegmenten, damit er ausreichend Raum für Passagiere und Fracht bot, von vorne erinnert die Zelle aufgrund der Einschnürung auf Höhe des Kabinenbodens daher an eine Acht. Die Seiten des Rumpfes falteten sich auf Höhe des Bodens, der die beiden Teile trennte, und teilten die Belastung der beiden Teile. Eine Entscheidung, ein zweimotoriges Design anstelle eines viermotorigen zu verwenden, wurde als praktikabel angesehen, wenn ausreichend leistungsstarke Motoren verfügbar waren, was niedrigere Betriebskosten und eine weniger komplexe Struktur ermöglichte.
Angetrieben von zwei 1.700 PS starken R-2600-C14-BA2 Wright Twin Cyclones flog der Prototyp am 26. März 1940 zum ersten Mal. Nach Tests wurden Modifikationen vorgenommen, darunter der Einbau eines grossen Einzelleitwerks zur Verbesserung der Stabilität bei niedrigen Ge-schwindigkeiten .

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Variants

Versionen

 

C-46D

Twin-engined personnel, paratroop transport aircraft, fitted with an extra door on the port side; 1,610 built.  

C-46D

Zweimotoriges Personal, Fallschirm-jäger-Transportflugzeug, ausgestattet mit einer zusätzlichen Tür an der Backbordseite; 1.610 gebaut.
 

C-46F

Twin-engined cargo transport aircraft, equipped with single cargo doors on both sides of the fuselage, fitted with square cut wingtips; 234 built  

C-46F

Zweimotoriges Frachttransport-flugzeug, ausgestattet mit einzelnen Frachttüren auf beiden Seiten und mit quadratisch geschnittenen Flügel-spitzen; 234 gebaut
 

C-46R

Conversion which added 40mph to cruising speed and 1,000 kg to the payload.  

C-46R

Umbau, der die Reisegeschwindigkeit um 40 Meilen pro Stunde und die Nutzlast um 1.000 kg erhöhte.
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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Air America (1963) Air America (1965) Air America (1967)
 

 

 

Air America (1968) ICCS / Air America (1973) Bird Air (1961)
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Specifications C-46A

Wingspan

Spannweite

32.90 m

Length

Länge

23.27 m

Height

Höhe

6.63 m
Wing area Flügelfläche 126.80 m²

Engine

Motor

2× Pratt & Whitney R-2800-51 radial engines, 2,000 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

433 km/h

Empty weight

Leergewicht

14,700 kg

Loaded weight

Startgewicht

22,000 kg

Climb Rate

Steigrate

6.6 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,410 m

Range

Reichweite

4,750 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 50 passengers
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Curtiss C-46 Commando, Bird & Sons
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

C-46D 44-78470 N9473Z 22293   1960 1. Sep. 1965 to CASI
C-46D 44-78587 N4871V 22410 May 1963 1. Sep. 1965 to CASI
C-46F 44-78619 N4877V 22442 Nov. 1961 31. Aug 1962 w/o  Phou Fa (LS16), Laos
C-46F 44-78689 N67961  22512  1964  1. Sep. 1965 to CASI
C-46C - N9760Z 22574  ? 1. Sep. 1965 to CASI
 
Curtiss C-46 Commando, CASI
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

C-46D 44-78470 N9473Z 22293  1. Sep. 1965 13. Aug. 1967  shot down near Phu Cum, Laos
C-46D 44-78587 N4871V 22410 1. Sep. 1965 ? w/o
C-46F 44-78689 N67961  22512  1. Sep. 1965 1969 w/o
C-46C - N9760Z 22574  1. Sep. 1965  26. Aug. 1974 w/o at Phnom Penh
C-46F 44-78738 N1447 22561  May 1967 May 1974 to. Royal Air Lao as XW-PMF
C-46R - XW-PHL 27049 Jun 1971 Feb. 1976 later N335CA
C-46R - XW-PHM  30252 Jun 1971 Feb. 1976 later N336CA 
C-46R - XW-PHN  30257  Jun 1971 Feb. 1976 later N337CA
 
Curtiss C-46 Commando, Air America
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

C-46 - XW-PHF ? ? ? to Royal Air Lao
C-46 - N84582 ? ? ? -
C-46D - XW-PBW "1887" 1968 15. Oct. 1974 w/o Mt Phon Bai, Laos
C-46D - B-832 ? ? May 1964 later XW-PBV, w/o Vientiane
C-46D - XW-PEJ 22215 28 Nov 1968 20 Jul. 1971 withdrawn from service
C-46D 44-78405 B-858 22228 ? Nov. 1967 later XW-PFL, w/o
C-46D 44-78409 B-870 22232 1960 24. Mar. 1971 later XW-PBV, w/o at Vientane
C-46D-CU - N1386N 22265 ? 25. Nov. 1968 w/o at  Savannakhet, Laos
C-46D- 44-78687 B-148 22510 ? 17. Jul. 1963 w/o at Pak Tha, Laos
C-46F 44-78703 B-150 22526 ? 5. Sep. 1963 shot down near Tchepone, Laos
C-46D 44-78756 N67984 22579 ? ? -
C-46D 44-77589 N9458Z 32985 ? 1974 -
C-46D - XW-PGD 33372 ? ? -
C-46D - N1383N 33641 ? ? -
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- Last update: 1. November 2020 Written: 19. April 2006 - -
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