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Dornier Do-28

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Aircraft of the Air America

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Development

Entwicklung

 

The type designation Dornier Do-28 comprises two different twin-engine STOL utility aircraft, the Do-28A/B (1959) and Do-28D Skyservant (1966) , manufactured by Dornier Flugzeugbau GmbH.

 

Die Typenbezeichnung Dornier Do-28 umfasst zwei verschiedene zweimotorige STOL-Mehrzweck-flugzeuge, die Do-28A/B (1959) und die Do-28D Skyservant (1966), hergestellt von der Dornier Flugzeugbau GmbH.

 

Dornier Do-28A/B
The Do-28 was developed from the single-engine Do-27 at the end of the 1950s. The design shared the high-wing cantilever layout and the lift augmentation devices of the Do-27, together with the rear fuselage which seated six passengers.

The defining feature of the new design was the unusual incorporation of two Lycoming engines, as well as the two main landing gear shock struts of the faired main landing gear attached to short pylons on either side of the forward fuselage. The internal space of the Do-28 was the same as the Do-27.

 

Dornier Do-28A/B
Die Do-28 wurde Ende der 1950er Jahre aus der einmotorigen Do-27 entwickelt. Das Design teilte sich das Hochdecker-Ausleger und die Auftriebserhöhungsvorrichtungen der Do-27 zusammen mit dem hinteren Rumpf, der sechs Passagiere Platz bot.
Das charakteristische Merkmal des neuen Designs war der ungewöhnliche Einbau von zwei Lycoming-Triebwerken sowie den beiden Hauptfahrwerk-streben des verkleideten Hauptfahrwerks, die an kurzen Pylonen auf beiden Seiten des vorderen Rumpfes befestigt waren. Der Innenraum der Do-28 war der gleiche wie der der Do-27.

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Variants

Versionen

 

Do-28A-1

Designation of production aircraft with 250 hp Lycoming O-540-A1A engines and a increase wingspan, 60 built.

 

Do-28A-1

Bezeichnung eines Serienflugzeugs mit 250 PS Lycoming O-540-A1A-Triebwerken und einer vergrösserten Spannweite, 60 gebaut

 

Do-28B-1

Do-28A with enlarged nose, additional fuel tanks, increased tailplane area and powered by 290 hp Lycoming IO-540 fuel injected engines and three-blade constant speed propellers, 60 built.

 

Do-28B-1

Do-28A mit vergrösserter Nase, zusätzlichen Kraftstofftanks, vergrösserter Höhenleitwerksfläche und angetrieben von 290 PS Lycoming IO-540 Einspritzmotoren und Dreiblatt-Konstantdrehzahl-propellern, 60 gebaut.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The main task of Air America’s Do-28s seems to have been communications flights and to transport small goods to outlaying villages in Laos. Later, those Do-28s which were based in South Vietnam and at Bangkok seem to have been used for the same type of missions. Although USAID was officially the main contractor to Air America in South Vietnam, all CIA missions in South Vietnam were flown as part of the USAID contracts, and within those contracts, all CIA requirements were handled with priority.

 

Die Hauptaufgabe der Do-28 von Air America scheinen Kommunikationsflüge und der Transport von Kleingütern in lohnende Dörfer in Laos gewesen zu sein. Später scheinen die Do-28, die in Südvietnam und in Bangkok stationiert waren, für die gleiche Art von Missionen verwendet worden zu sein. Obwohl USAID offiziell der Hauptauftrag-nehmer von Air America in Südvietnam war, wurden alle CIA-Missionen in Südvietnam im Rahmen der USAID-Verträge geflogen, und innerhalb dieser Verträge wurden alle CIA-Anforderungen vorrangig behandelt.

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Air America Air America Air America
 

 

 

Air America Air America Bird & Sons
 

 

 

Bird & Sons Boun Oum Airways Boun Oum Airways
 

 

 

   
CASI    
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Specifications  

Wingspan

Spannweite

 

Length

Länge

 

Height

Höhe

 
Wing area Flügelfläche  

Engine

Motor

 

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

 

Empty weight

Leergewicht

 

Loaded weight

Startgewicht

 

Climb Rate

Steigrate

 

Service ceiling

Gipfelhöhe

 

Range

Reichweite

 

Armament

Bewaffnung

 

Capacity

Zuladung  
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Dornier Do-28, Air America
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

Do-28A-1 - N4224G 3021 Oct. 1961 Jan. 1962 to Bird & Sons
Do-28A - N4225G 3029 Jun. 1962 13. May 1964 to Bird & Sons
Do-28A - B-931 * 3029 Dec. 1965 17. Nov. 1967 Crashed near My Tho South Vietnam
Do-28A - N4222G 3026 Jul 1964 1. Sep 1965 to Bird & Sons
Do-28A-1 - N2001F 3011 11. Mar. 1963 21. Nov.  1973 -
Do-28A-1 - N2002F 3027 31. Oct. 1963 21. Nov.  1973 -
* Noted as Air Asia
 
Dornier Do-28, CASI
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

Do-28A-1 - XW-PCJ 3021 12 Sep. 1965 1973 Ex Air America N4224G
DO-28B-2 - N4223G 3013 Sep. 1965 ? -
DO-28B-2 - N4224G 3021 Sep. 1965 Sep. 1965 later
Do28A-1 - N4228G 3046 Sep. 1965 Sep. 1965 to XW-PBJ or XW-PKM
Do-28B-1 - N9185X 3059 Sep. 1965 8. Sep. 1975 to Sky of Siam
 
Dornier Do-28, Bird & Sons
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

Do-28A-1 - XW-PBU 3029 13. May 1964 Dec. 1965 ex Air America, reregd. as B-931
Do-28A-1 - XW-PCG 3026 1. Sep 1965 Jun. 1968 ex Air America, to CASI
DO-28B-2 - N4223G 3013 ? Sep. 1965 to CASI
DO-28B-2 - N4224G 3021 Jan. 1962 Sep. 1965 to CASI
Do-28A-1 - N4228G 3046 Feb. 1963 Sep. 1965 to CASI
Do-28B-1 - N1153Q 3062 Jun. 1964 ? -
Do-28B-1 - N9180X 3060 19?? 06 Apr. 1967 crashed in Laos
Do-28B-1 - N9185X 3059 19?? Sep. 1965 to CASI
 
Boun Oum Airways
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

Do-28A-1 - XW-PBU 3029 13. May 1964 Dec. 1965 to Air Amerca N4225G
Do-28A-1 - XW-PCJ 3021 ? ? -
Do-28A-1 - XW-PDB 3046 ? 12. Mar. 1967 w/o
Do-28A-1 - XW-PCG 3026 ? 28. May 1967 w/o
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last update 1. January 2018

written 1. January 2018

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