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Sikorsky H-19
Chickasaw |
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Aircraft of the Air
America |
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Development |
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Entwicklung |
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The Sikorsky H-19 Chickasaw (company
model number S-55) was a multi-purpose helicopter used by the U.S. Army
and USAF. It was also license-built by Westland Aircraft as the Westland
Whirlwind in the United Kingdom.
Development of the H-19 was initiated privately by Sikorsky without
government sponsorship. The helicopter was initially designed as a
testbed for several novel design concepts intended to provide greater
load-carrying ability in combination with easy maintenance.
The first customer was the USAF, which ordered five YH-19 aircraft for
evaluation; the YH-19's first flight was on 10 November 1949. This was
followed by delivery of the first YH-19 to the USAF on 16 April 1950 and
delivery of the first HO4S-1 helicopter to the U.S. Navy on 31 August
1950. |
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Die Sikorsky H-19 Chickasaw
(Modellnummer S-55) war ein Mehrzweckhubschrauber, der von der US Army und
der USAF verwendet wurde. Es wurde auch von Westland Aircraft als Westland
Whirlwind in Großbritannien in Lizenz gefertigt.
Die Entwicklung der H-19 wurde von Sikorsky ohne staatliche Förderung privat
initiiert. Der Helikopter wurde ursprünglich als Testmaschine für mehrere
neuartige Konstruktionskonzepte entwickelt, die eine größere Tragfähigkeit
in Verbindung mit einfacher Wartung ermöglichen sollten.
Der erste Kunde war die USAF, die fünf YH-19 Maschinen zu Testzwecken
bestellte; Der erste Flug der YH-19 war am 10. November 1949. Es folgte die
Auslieferung der ersten YH-19 an die USAF am 16. April 1950 und die
Auslieferung des ersten HO4S-1-Hubschraubers an die U.S. Navy am 31. August
1950. |
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Variants |
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Versionen |
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H-19A |
USAF version of the YH-19
powered by a 600 hp R-1340-57 engine, 50 built. |
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H-19A |
USAF-Version des YH-19
angetrieben von einem 600 PS R-1340-57 Motor, 50 gebaut. |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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Air America leased from USAF
four Sikorsky H-19A Chickasaw Helicopters.
The main type
of mission of Air America’s H-19As seems to have been to fly around CIA
officers to meetings in outlying areas, to distribute leaflets during
elections.
Although official Air America papers quote the serials of the H-19As as
“H-1” and so on, only the numbers were painted on the
aircraft, without the letter “H-”. Aircraft was unsuited for Laos
operations |
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Air America
hat von der USAF vier Sikorsky H-19A Chickasaw Hubschrauber geleast. Die
Haupt-aufgabe der H-19As von Air America scheint darin bestanden zu haben,
CIA-Beamte zu Treffen in ab-gelegenen Gebieten herumzufliegen und während
der Wahlen Flugblätter zu verteilen.
Obwohl offizielle Papiere von Air America die Seriennummern der H-19As als
„H-1“ usw. zitieren, wurden nur die Nummern auf das Flugzeug gemalt, ohne
den Buchstaben „H-“. Die Maschine war für Operationen in Laos ungeeignet |
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Air America |
Air America |
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Specifications |
H-19A |
Rotor diamete |
Rotordurchmesser |
16.16
m |
Length |
Länge |
19.10
m |
Height |
Höhe |
4.07
m |
Engine |
Motor |
1×
Pratt & Whitney R-1300-3 radial engine, 700 PS |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
163
km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
2,177
kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
3,266
kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
213
m/min |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
3,200
m |
Range |
Reichweite |
652
km |
Armament |
Bewaffnung |
none |
Capacity |
Zuladung |
Crew 2, 10 Troops |
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Sikorsky S.55 H-19A Chickasaw |
Type |
US Serial |
Reg. |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
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Remarks |
H-19A |
51-3871 |
1 |
55.127 |
8. Jun. 1960 |
10. Mar. 1961 |
to Thailand |
H-19A |
51-3853 |
3 |
55.091 |
7. Apr.1960 |
26. May 1960 |
Crashed at Na Nhom, Laos |
H-19A |
51-3878 |
8 |
55.141 |
7. Apr.1960 |
10. Mar. 1961 |
to Thailand |
H-19A |
51-3849 |
9 |
55.076 |
16. Mar. 1960 |
10. Mar. 1961 |
to Thailand |
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