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Fairey Swordfish

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Fairey Swordfish was a biplane torpedo bomber designed by the Fairey Aviation Company. Originating in the early 1930s, the Swordfish, nicknamed "Stringbag", was operated by the FAA, in addition to having been equipped by the RAF.
The type was in frontline service throughout the entirety of the Second World War, but it was already considered obsolete at the outbreak of the conflict in 1939.

Nonetheless, the Swordfish achieved some spectacular successes during the war; notable events included a flight of the type sinking one battleship and damaging two others of the Italian Navy during the Battle of Taranto, and the famous crippling of the Bismarck, which contributed to her eventual demise. By the end of the war, the Swordfish held the distinction of having caused the destruction of a greater tonnage of Axis shipping than any other Allied aircraft. The Swordfish remained in front-line service until V-E Day, having outlived multiple aircraft that had been intended to replace it in service.

Die Fairey Swordfish war ein Doppeldecker-Torpedobomber, der von der Fairey Aviation Company entworfen wurde. Ursprünglich in den frühen 1930er Jahren, wurde die Swordfish, mit dem Spitznamen "Stringbag", von der FAA betrieben, zusätzlich zu Einheiten der RAF.
Der Typ war während dem ganzen Zweiten Weltkriegs im Einsatz, aber wurde bereits bei Ausbruch des Konflikts im Jahre 1939 als veraltet angesehen.
Trotzdem erreichten die Swordfish während des Krieges spektakuläre Erfolge. Bemerkenswerte Ereignisse waren die Erfolge des Typs während der Schlacht von Taranto, bei der ein Schlachtschiff versenkt und zwei andere der italienischen Marine beschädigt wurden und der berühmten Beschädigung der Bismarck, die zu deren Untergang beigetragen hat. Am Ende des Krieges war klar, dass die Swordfish die größte Versenkung (Tonnage) aller alliierten Flugzeuge hatte. Die Swordfish blieb bis zum V-E-Tag im Staffeldienst, nachdem er mehrere Flugzeuge überlebt hatte, die sie im Dienst ersetzen wollten.

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FAA Variants

FAA Versionen

 

Mk. I

First production series.

 

Mk. I

Erste Serienversion

 

Mk. II

Version with metal lower wings to enable the mounting of rockets, introduced in 1943.

 

Mk. II

Version mit Metallbeplanktem unteren Flügel, um Raketen mitführen zu können, eingeführt 1943.

 

Mk. III

Version with added large centrimetric radar unit, introduced in 1943.

 

Mk. III

Version mit zusätzlicher großem  Radargerät, eingeführt 1943.

 

Mk. IV

Last serial built version with an enclosed cabin for use by the RCAF

 

Mk. IV

Letzte Serienversion mit einer geschlossenen Kabine für den Einsatz durch die RCAF

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

700 NAS (1940)

701 NAS 701 NAS
 

 

 

  702 NAS 702 NAS 733 NAS
 

 

 

  756 NAS 765 NAS 771 NAS
 

 

 

  767 NAS 781 NAS

782 NAS

 

 

 

  785 NAS 796 NAS (1942) Base Flight
 

 

 

 

810 NAS

810 NAS 810 NAS
 

 

 

 

810 NAS

810 NAS 811 NAS
 

 

 

  811 NAS 812 NAS 813 NAS
 

 

 

  813 NAS 813 NAS 813 NAS
 

 

 

 

814 NAS

814 NAS

815 NAS
 

 

 

  815 NAS 815 NAS 815 NAS
 

 

 

  816 NAS 816 NAS 818 NAS
 

 

 

 

819 NAS

819 NAS 819 NAS
 

 

 

  820 NAS 820 NAS 820 NAS
 

 

 

  820 NAS 820 NAS 820 NAS
 

 

 

  820 NAS 820 NAS 821 NAS
 

 

 

  821 NAS 822 NAS 823 NAS
 

 

 

  823 NAS 823 NAS 824 NAS
 

 

 

  825 NAS 825 NAS 825 NAS
 

 

 

  833 NAS 835 NAS (1943) 835 NAS (1944)
 

 

 

  836 NAS 836 NAS 837 NAS
 

 

 

  842 NAS 860 NAS
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Units

Einheiten

FAA Units

Front-line Squadrons

810 NAS. 811 NAS, 812 NAS, 813 NAS, 814 NAS, 815 NAS
816 NAS, 818 NAS, 819 NAS, 820 NAS, 821 NAS, 822 NAS
823 NAS, 824 NAS, 824 NAS, 825 NAS, 826 NAS, 828 NAS
829 NAS, 830 NAS. 833 NAS, 834 NAS, 835 NAS, 836 NAS
837 NAS, 838 NAS, 840 NAS, 841 NAS, 842 NAS, 860 NAS
886 NAS

Second-line Squadrons

700 NAS, 701 NAS, 702 NAS, 703 NAS, 705 NAS, 707 NAS
710 NAS, 722 NAS, 726 NAS, 727 NAS, 728 NAS, 730 NAS
733 NAS, 735 NAS, 737 NAS, 739 NAS, 740 NAS, 741 NAS
742 NAS, 743 NAS, 744 NAS, 745 NAS, 747 NAS, 753 NAS
754 NAS, 756 NAS, 759 NAS, 763 NAS, 764 NAS, 765 NAS
766 NAS, 767 NAS, 768 NAS, 769 NAS, 770 NAS, 771 NAS
772 NAS, 773 NAS, 774 NAS, 775 NAS, 776 NAS, 777 NAS
778 NAS. 779 NAS, 780 NAS, 781 NAS, 782 NAS, 783 NAS
785 NAS, 786 NAS, 787 NAS, 788 NAS, 789 NAS, 791 NAS
794 NAS, 796 NAS, 797 NAS, 1700 NAS. Station Flight
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Specifications

Technische Daten

Specifications

Swordfish II

Wingspan

Spannweite

13.87 m

Length

Länge

10.87 m

Height

Höhe

3.76 m

Wing area

Flügelfläche

56.4 m²

Engine

Motor

1 × Bristol Pegasus IIIM.3 radial engine, 690 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

224 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,900 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,500 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,870 m

Range

Reichweite

879 km

Armament

Bewaffnung

2 x 7.7 mm maschine gun up to 750 Kg of Bombs / Rockets or one Torpedo
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Serials

Seriennummern

Fairey Swordfish
? x x

Total

x


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last update 1. Februay 2013

written 1. March 2011

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